• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50250
+
-

کشف باکتری در نزدیک‌ترین مکان شبیه به مریخ

دانستنی‌ها
کشف باکتری در نزدیک‌ترین مکان شبیه به مریخ


بیابان آتاکاما در شیلی، خشک‌ترین بیابان و شبیه‌ترین نقطه‌ زمین به مریخ است که میزان بارش باران در آنجا در یک دوره‌ 50ساله به 5میلی‌متر هم نمی‌رسد. اکنون یک سطح‌نورد آزمایشی به نام زوئی توانسته است انواع عجیبی از باکتری‌ها را از خاک این بیابان استخراج کند؛ باکتری‌هایی که بعضی از آنها تاکنون ناشناخته بودند و مشخصه‌های تطبیقی بیابانی برای شرایطی شبیه شرایط مریخ را دارند.

به گزارش دیلی‌میل، استفان پوینتینگ، زیست‌شناس دانشگاه Yale-NUS در سنگاپور در بیانیه این تحقیق گفته است: ما نشان داده‌ایم که یک سطح‌نورد روباتیک می‌تواند خاک زیرسطحی موجود در شبیه‌ترین بیابان زمین به مریخ را استخراج کند.  این موضوع واجد اهمیت است، چرا که بیشتر دانشمندان بر این باورند که درصورت وجود حیات در مریخ، این حیات باید در زیرسطح مریخ وجود داشته باشد تا از شرایط دشوار سطح سیاره مانند وجود تشعشعات زیاد، دماهای پایین و کمبود آب که وجود حیات را با دشواری رو‌به‌رو می‌کنند، در امان باشد. متابولیسم باکتری‌های یاد‌شده بر پایه‌ متان است.

 این گروه از باکتری‌ها در عمق قابل‌توجی از خاک توانایی استفاده از ماده‌ای که در مریخ به وفور یافت می‌شود را در خود توسعه داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید