• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50152
+
-

استارت کانال بانکی با اروپا

مذاکره برای استارت کانال بانکی بین ایران و اروپا موسوم به اینستکس وارد مرحله تازه‌ای شده به‌نحوی که سفارت انگلیس در تهران از ملاقات هیأتی به ریاست راب مکر، سفیر انگلیس با مقام‌های بانک مرکزی ایران درباره سازوکارمالی اروپا خبر داد. همزمان یک شرکت فرانسوی تولید بذر اعلام کرد: با پشتیبانی یک بانک فرانسوی صادرات خود به ایران را ادامه می‌دهد.
به گزارش ایرنا، سفارت انگلیس در تهران با انتشار پیامی در توییتر خبر داد، در دیدار سفیر انگلیس با مقام‌های بانک مرکزی ایران علاوه بر سازوکار مالی اروپا، درباره حمایت انگلیس از تجارت در ایران رایزنی شده است. در این ملاقات، کیث ولینگز مدیر بخش بازرگانی سفارت انگلیس و سایمون پنی کمیسیونر امور تجاری دولت در حوزه خاورمیانه، افغانستان و پاکستان که دیروز صبح وارد تهران شدند نیز حضور داشتند. وزیران امور خارجه 3کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند، کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX) به ثبت رسمی رسیده است. این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

یک دیپلماتیک انگلیس پیش‌تر گفته بود پس از آغاز به‌کار سازوکار مالی اروپا، شرکت‌های انگلیسی برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران ابراز علاقه کرده‌اند. او این مسئله را نشانه عالی در واکنش به راه‌اندازی این سازوکار توصیف کرد که به گفته او نشان می‌دهد جامعه جهانی این واقعیت را درک کرده که ایران بازار عظیم دست‌نخورده‌ای از خریداران بالقوه است. خبر دیگر اینکه نشست کمیسیون مشترک برجام هم قرار است امروز در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+4 (آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) در وین پایتخت اتریش برگزار ‌شود. انتظار می‌رود که موضوع سازوکار ویژه مالی اروپا در این نشست موردبحث و بررسی قرار گیرد.

 فروش بذر با اینستکس
یک شرکت فرانسوی تولید بذر ویلمورین اعلام کرد با پشتیبانی یک بانک فرانسوی صادرات به ایران را ادامه داده است.به گزارش رویترز، شرکت فرانسوی تولید بذر ویلمورین اعلام کرد با پشتیبانی یک بانک فرانسوی به ایران صادرات می‌کند و در اجرای طرح اروپایی دوری از تحریم‌های آمریکا علیه تجارت با تهران، مشارکت می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید