• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50150
+
-

تلاش برای رونق بازار شب عید

معاون اول رئیس‌جمهوری بر اتخاذ تصمیمات تازه‌ای برای رشد تأمین و عرضه و تشدید نظارت بر بازار روزهای پایانی سال تأکید کرد

بازار
تلاش برای رونق بازار شب عید

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، تشکل‌های صنفی و مسئولان دولتی از اتخاذ تصمیم تازه‌ای برای تأمین و نظارت بر بازار شب عید خبر می‌دهند.
به گزارش همشهری، شمارش معکوس برای فرارسیدن نوروز98 آغاز شده و در چند‌ماه گذشته کاهش عرضه و گرانی برخی کالاهای اساسی، مواد خوراکی و اقلام مصرفی و سودجویی برخی عرضه‌کنندگان این محصولات زمینه نارضایتی مصرف‌کنندگان را فراهم کرده است. با این روند تشکل‌های صنفی و دولتمردان ضمن تلاش برای عرضه مستقیم و هدفمند کالاها از اتخاذ تصمیمات تازه‌ای برای رشد تأمین و عرضه اقلام کالایی، نظارت بر بازار و برخورد با اخلالگران بازار اقلام مورد نیاز شب عید مردم از قبیل آجیل، شیرینی و تنقلات، پوشاک، میوه و مرکبات و گوشت و مرغ خبر می‌دهند.

تعیین قیمت 110هزار تومانی آجیل مخلوط
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط شب عید در نمایشگاه‌های فروش بهاره بین 60 تا 110هزار تومان تعیین شده و مردم می‌توانند کالای مورد نیاز خود را از این مراکز با نرخ‌های مناسب خریداری کنند، گفت: محصول آجیل و خشکبار کشور تأمین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم؛ گرچه با توجه به شرایط اقتصادی در 11ماهه اخیر اقلام مختلف خشکبار به‌طور میانگین بین 80 تا 100درصد رشد قیمت داشته‌است. مصطفی احمدی این افزایش قیمت را عامل کاهش میزان فروش آجیل و خشکبار به یک‌پنجم در 11‌ماه امسال دانست و افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم پسته بین 120 تا 240هزار تومان است و فروش پسته به قیمت هر کیلوگرم 300هزار تومان تخلف است. رئیس اتحادیه قنادان تهران نیز اعلام کرد: با وجود افزایش نرخ هزینه‌های تولید به‌دلیل کاهش 40درصدی سرانه مصرف شیرینی و کمتر شدن قدرت خرید مردم، قیمت انواع شیرینی شب عید هیچ افزایشی نخواهد داشت. علی بهره‌مند افزود: اتحادیه قنادان به‌دلیل شرایط اقتصادی اعضای خود را ملزم به ثبات قیمت‌ها برای شب عید کرده است تا مردم بتوانند با آرامش شیرینی شب عید خود را تهیه کنند.

مردم نگران پوشاک شب عید نباشند
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز با بیان اینکه کمبود پوشاک برای شب عید نداریم، گفت: بار‌ها اعلام کردیم مردم نگران پوشاک شب عید نباشند، به اندازه کافی تولیدکنندگان تولید باکیفیت برای عرضه به بازار دارند و کمبودی وجود ندارد. سعید قدیری افزود: برخورد با قاچاق پوشاک موجب شد تولیدکنندگانی که با ۳۰ تا ۴۰درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کردند با باز شدن فضا، تولیدات خود را افزایش دهند و مشکلی برای مردم برای تأمین پوشاک ایجاد نمی‌شود. به گفته او افزایش چندبرابری نرخ ارز موجب کاهش نقدینگی، افت قدرت خرید تولید‌کنندگان پوشاک و تأمین تمام مواداولیه مورد نیاز آنها به‌صورت نقدی شده است.


   از تأمین ارز تا تشدید برخورد با اخلالگران بازار

دیروز مسئولان ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری در نشستی به بررسی نحوه تأمین کالا‌های اساسی برای ایام پایان سال پرداختند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری با تأکید بر اهمیت نظارت دقیق بر بازار شب عید از تعزیرات و بخش بازرسی وزارت صنعت خواست به‌صورت جدی بر بازار ایام پایانی سال نظارت داشته و با متخلفان و اخلالگران بازار شب عید برخورد کنند. او افزود: اینکه عده‌ای بخواهند در ایام پایانی سال با افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها به سود بیشتری دست پیدا کنند قابل‌قبول نیست و دولت اجازه نمی‌دهد که عده‌ای با سوءاستفاده از وضعیت موجود، ‌شرایط بازار را برای مردم در شب عید دشوار کنند. همچنین دستگاه‌های ذیربط باید تمام تلاش خود را برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال را به‌کار بگیرند. در این جلسه نماینده وزارت جهادکشاورزی از آمادگی کامل این وزارتخانه برای تأمین شکر مورد نیاز بازار در ایام پایانی سال خبر داد. سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز با بیان اینکه از روز سه‌شنبه گذشته ۱۰۵نمایشگاه عرضه مستقیم کالا فعالیت خود را در کشور آغاز کرده‌اند تأکید کرد: در این نمایشگاه‌ها اقلام و کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گرفته و تعداد این مراکز عرضه کالا در روزهای آینده به ۲۰۰نمایشگاه افزایش خواهد یافت. پیروز حناچی، شهردارتهران نیز از برگزاری جلسات روزانه با اتحادیه بارفروشان و میوه و تره‌بار و نیز تأمین توزیع محصولات غذایی و کشاورزی از طریق این شبکه‌ها و به‌کارگیری تمام توان شهرداری تهران برای کمک به دولت در تنظیم بازار شب عید خبرداد. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با بیان اینکه ارز 4200تومانی و منابع ریالی مورد نیاز تأمین کالاهای اساسی را از طریق بانک‌ها تأمین کرده‌ایم، درباره تداوم تأمین کالا‌های اساسی با ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی گفت: اگرچه در این‌باره بحث‌های مختلفی در جامعه انجام شده اما دولت تاکنون هیچ تصمیم جدیدی نگرفته است. اگرچه در اقلام کالایی دچار انحراف و افزایش قیمت هستیم که باید با بحث‌های کارشناسی بررسی و حل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید