• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50045
+
-

دارودسته آمیگوها

محمدناصر احدی/روزنامه‌نگار

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هرقدر هم سر ساخت دیوار مرزی مکزیک ـ امریکا تقلا کند و بخواهد مانع ورود مکزیکی‌ها به ایالات‌متحده شود، نمی‌تواند جلو درخشش مکزیکی‌های ‌هالیوود را بگیرد. جایزه اسکار بهترین کارگردانی از سال 2013 تا امروز در قرق مکزیکی‌هاست؛ جز سال 2016 که دیمین شزل این جایزه را به دست آورد. آلفونسو کوارون، آلخاندرو گونزالز ایناریتو و گیلرمو دل تورو سه دوست قدیمی و اسکاری هستند که در طول سال‌های فعالیتشان مشوق هم بوده‌اند.
آنها ساخت فیلم‌هایشان را وقتی آغاز کردند که صنعت فیلمسازی مکزیک در دهه 80 افول کرده بود. در آن دوران، سینمای مکزیک از یک‌سو تحت سیطره فیلم‌های بنجل درباره اسکورت بارها قرار داشت و از سوی دیگر قافیه را به سریال‌های موسوم به «تله‌نوِلا» باخته بود. این سه رفیق در مسیری متفاوت از فیلم‌های روز، با داستان‌های تیره‌وتارشان درباره ایدز، مبارزه‌های زیرزمینی شهری و ترس‌های تاریخی، شروع به حرکت کردند. 
با اینکه مهم‌ترین فیلم‌های این سه فیلمساز درباره مکزیک نبوده، اما پس‌زمینه هویتی‌شان به شیوه‌هایی ظریف در فیلم‌هایشان دیده می‌شود. سبک دل تورو شبیه رئالیسم جادویی آمریکای لاتین است که لحظات جدی دراماتیک را با هیولاها و پری‌های دریایی ترکیب می‌کند. فیلم‌های ایناریتو از خوش‌بینی اخلاقی فیلم‌های ‌هالیوودی عدول می‌کند و جهانی مشوش را به تصویر می‌کشد. کوارون هم به بازنمایی برخوردهای اغنیا و فقرا در فیلم‌هایش علاقه‌مند است. 

البته تنها کارگردانان مکزیکی نیستند که در‌ هالیوود خوش می‌درخشند. جز دنی ترخو که از والدینی مکزیکی در آمریکا متولد شده و انتخاب اول بسیاری از «بی مووی»ها و بازیگر موردعلاقه رابرت رودریگز است، بازیگران مکزیکی‌تبار دیگری هم بوده‌اند که در این سال‌ها در‌ هالیوود نامی برای خود دست‌وپا کرده‌اند؛ گائل گارسیا برنال، لوئیز گازمن و سلما ‌هایک در سال‌های اخیر در پروژه‌های مختلف‌ هالیوودی (از صداپیشگی در انیمیشن‌های محبوب گرفته تا بازی در فیلم‌های مستقل) حضور داشته‌اند. مکزیکی‌ها در رشته‌های فنی سینما مثل فیلم‌برداری نیز توانایی و مهارت غبطه‌برانگیزی از خود نشان داده‌اند؛ امانوئل لوبزسکی فیلم‌بردار تاکنون سه بار پشت سر هم برای فیلم‌های «جاذبه»، «بردمن» و «از گور بازگشته» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری شده است. رودریگو پریتو نیز فیلم‌برداری فیلم‌های «گرگ وال‌استریت»، «آرگو» و «کوهستان بروکبک» را انجام داده و یوجین کابالِرو طراح تولیدی است که سابقه بردن جایزه اسکار را هم دارد.  با وجود همه این موفقیت‌ها برای مکزیکی‌ها در‌ هالیوود، تحقیقی دانشگاهی نشان می‌دهد که از میان 100 فیلم برتر سال 2016 تنها 3‌درصد شخصیت‌ها لاتین بوده‌اند. آنچه آشکار است و نمی‌توان منکر آن شد این است که امتزاج فرهنگی و تنوع قومیتی کیفیت ویژه‌ای به صنعت فیلم‌سازی ‌هالیوود بخشیده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :