• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50009
+
-

مدافع اول دولت

اسحاق جهانگیری: همه حرف‌هایی را که علیه دولت زده می‌شود می‌توان ظرف ٥دقیقه جواب داد

دولت
مدافع اول دولت


محسن تولایی/ خبرنگار
معاون اول رئیس‌جمهور بار دیگر با شدت یافتن حملات به دولت در قامت پاسخگویی به مخالفان حاضر شده است؛ این مواجهه، بی‌ارتباط با مهم‌ترین خطر پیش روی مبادلات تجاری دولت یعنی سرنوشت مبهم لوایح دولتی مرتبط با FATF نیست. «دغدغه اداره کشور» فراتر از «اختلاف‌نظرهای سیاسی» لحن ملایم و سکوت‌آمیز اسحاق جهانگیری در روزهای اخیر را شکست و او را به جایگاه نخست دفاع از دولت برگرداند؛ نقش پشتیبان و مدافع اولی جهانگیری از انتخابات سال گذشته تاکنون به‌طور متناوب تکرار شده و بر مدار مدارا و برخوردهای موردی طی شده است.

 سلسله توییت‌های جهانگیری پس از 25روز خاموشی در فضای مجازی حکایت از نگرانی‌های دولت در ارتباطاتش با دنیا و سرنوشت لوایح FATF دارد. او در آخرین توییت خود و در واکنش به تخریب‌ها علیه دولت نوشته: «همه حرف‌هایی را که علیه دولت زده می‌شود می‌توان ظرف٥دقیقه جواب داد. وقتی زمان آن برسد حتما جواب خواهیم داداما الان شرایط کشور به‌گونه‌ای است که هیچ موضوعی و هیچ دغدغه‌ای مهم‌تر از اداره کشور و رفع مشکلات زندگی مردم نیست؛ به همین دلیل ما به‌خاطر مردم و کشورمان باید برخی از ادعاها را تحمل کنـــیـم.» توییت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهور اشاره به اظهارات اخـیــر او در یــک مراسم تودیع و معارفه داشت. بـراسـاس گــــزارش پـایــگـاه اطلاع‌رسانی مـعـاون اول رئـــیـــس ‌جمــهوری، جـهانگیری در ایــــن مراسم گفته بود:«ممکن است که در داخل کشور اختلاف نظر جدی درباره مسائل سیاسی وجود داشته باشد اما جای پرداختن به این اختلافات در انتخابات است و امروز و در شرایط فعلی نباید به آنها دامن زده شود.»

او با اشاره به پرهیز دولت از ورود به حاشیه‌سازی‌‌ها با وجود توانمندی برای پاسخگویی به برخی از شایعه‌ها و حواشی، بر ضرورت خدمت‌رسانی و رفع نیازهای مردم در این برهه حساس تأکید کرد و گفت: «در موقع خودش همه از عهده همدیگر بر می‌آییم. هیچ‌کس هم در مقابل دیگری کم نمی‌آورد. وقتش که برسد جواب همه حرف‌هایی را که زده می‌شود می‌توان در یک جلسه داد. مطالب بسیاری وجود دارد که اگر اراده شود می‌توان به قدر کفایت پاسخ داد.»

تصویب  FATF؛ نیاز اساسی کشور
اظهارات جهانگیری در حمایت از انتقادات اخیر رئیس‌جمهور از روند طولانی بررسی لوایح FATF هم بود. حسن روحانی اخیرا با گلایه از مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود:  «10یا 20نفر نشسته‌اند برای مردم تصمیم می‌گیرند». معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به عده‌ای که پیوستن به لوایح چهارگانه مربوط به اقدامات مالی را خیانت به کشور می‌دانند، تصریح کرد: حتی یک فعال اقتصادی نیست که بگوید بدون تصویب این لوایح قادر است نسبت به تجارت، واردات و صادرات اقدام کند.  او با اشاره به اینکه بازرگان ما باید اطمینان داشته باشد وقتی کالایی را بارگیری می‌کند پول آن کالا به دستش خواهد رسید، ادامه داد: هیچ طراحی‌ای جز نظام بانکی در دنیا برای اطمینان دادن به تاجر وجود ندارد فقط نظام بانکی است که می‌تواند به یک تاجر در پرداخت پول در قبال کالا اطمینان دهد. جهانگیری در عین حال پیوستن ایران به این لوایح را یک نیاز اساسی کشور دانست و افزود: «ممکن است تصویب این لوایح مانند هر لایحه دیگری عوارضی به همراه داشته باشد که باید برای رفع عوارض و دغدغه‌هایی که نسبت به آن وجود دارد چاره‌اندیشی کنیم اما اینکه اصل آن را زیر سؤال ببریم کاری نادرست است. هدف اصلی دولت این است که فرصت فعالیت اقتصادی و حل مشکلات مردم از بین نرود.»
متن یکی دیگر از توییت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهور به وضوح از نگرانی‌های اصلی دولت پرده برمی‌دارند. در روزهایی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرده مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات پس از سال جدید به لوایح رأی مثبت دهند، جهانگیری نیز این هشدار را داده که «وقتی اقتصاد ایران دچار مشکل جدی می‌شود که ارتباط آن با اقتصاد دنیا قطع شود. ممکن است که طراحی آمریکایی‌ها این باشد که ارتباط اقتصاد ایران با اقتصاد دنیا قطع شود، اما طراحی ما نباید این باشد. همه هم و غم ما باید این باشد که اقتصاد ما با اقتصاد دنیا در تعامل باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید