• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 49980
+
-

کشت گلخانه‌ای؛ نسخه شفابخش کشاورزی

استاندار: ‌حمایت از طرح‌های گلخانه‌ای با توجه به ظرفیت آب و هوای بوشهر یکی از سیاست‌های ما در بخش کشاورزی است

کشاورزی
کشت گلخانه‌ای؛ نسخه شفابخش کشاورزی

علیرضا برازجانی |  بوشهر - خبرنگار:


برای استان بوشهر که بیش از دو سوم سال درگیر آب و هوای گرم و خشک است و از بارش‌های سالیانه سهم ناچیزی عایدش می‌شود، بیش از هر چیزی چاره‌جویی برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان در اولویت قرار دارد. در بوشهر بیش از 90درصد آب مورد نیاز برای مصرف بخش‌های مختلف خصوصا کشاورزی از استان‌های دیگر تامین می‌شود به طوری که در بحران‌های آبی سالیان اخیر با چالش جدی مواجه شده است. 

این مسئله سبب شده متولیان امر به دنبال توسعه گلخانه‌ها برای عبور از این چالش باشند. این در حالی است که تا پیش از انقلاب اسلامی، هیچ کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر انجام نمی‌شد، اما امروز با اختصاص 230 هکتار از زمین‌های استان بوشهر به این شیوه کشت، زمینه مساعدی برای تولید بیش از 53 هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای فراهم شده است. 

این میزان از تولیدات باعث شده 355 میلیون دلار درآمد صادراتی نصیب استان بوشهر شود. به روشنی مشخص است که ترویج کشت گلخانه‌ای ارتباط مستقیمی با رونق صادرات محصولات کشاورزی و افزایش درآمد کشور دارد. در حال حاضر، میزان تولید محصولات زراعی در این استان به یک میلیون و 45 هزار تن رسیده است. تولید محصولات باغی 224 هزار تن، سبزی و صیفی 974هزارتن، خرما 160 هزار تن و انواع گیاهان دارویی به میزان 3هزار تن حاکی از نقش ممتاز کشاورزی استان بوشهر در سطح کشور است. 


برنامه‌های استانداری برای توسعه کشت گلخانه‌ای

استاندار بوشهر با اشاره به برنامه‌های استان در توسعه کشت گلخانه‌ای از پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری به منظور گسترش مشاغل حوزه کشاورزی استان بوشهر خبر می‌دهد و می‌گوید: در استان با پیگیری و نظارت دقیقی که انجام شد، شاهد ایجاد مشاغل زیادی ناشی از پرداخت این تسهیلات بودیم. به‌ویژه در حوزه کشاورزی بیشترین پرداختی را داشتیم که منجر به ایجاد شغل شده است. 
«عبدالکریم گراوند» می‌افزاید: در زمینه تسهیلات رونق تولید نیز گام‌های خوبی برداشته شده و با پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی شاهد رونق تولید و افزایش اشتغال در واحدها هستیم. 


پرداخت172میلیارد تسهیلات 

استاندار ادامه می‌دهد: حمایت از طرح‌های گلخانه‌ای با توجه به ظرفیت آب و هوای استان یکی از سیاست‌های استان در بخش کشاورزی است به‌گونه‌ای که از ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای حمایت می‌کنیم. 
وی با اشاره به تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری در استان بوشهر تاکید می‌کند: در سال جاری بیش از 172 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری پرداخت شده که بیش از 2 هزار شغل با این تسهیلات ایجاد شده است. 


کارنامه موفق در پرداخت تسهیلات

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر نیز با بیان این‌که در پرداخت تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال پایدار و کاهش معضل بیکاری در استان بوشهر اقدامات موثری انجام شده است، می‌گوید: امسال در حوزه جهاد کشاورزی به بیش از 700 پرونده، 120 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. این میزان تسهیلات باعث ایجاد اشتغال برای بیش از 1800 نفر در حوزه کشاورزی شده است. «رضا عوض‌پور» می‌افزاید: فعال‌سازی پروژه‌هایی که از پیشرفت فیزیکی 60 درصد به بالا برخوردارند در دستور کار است که با همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران محقق می‌شود و اقدامات مقدماتی برای تحقق این مهم انجام شده است. افزون بر این، مشکلات و دغدغه‌های واحدهایی که غیر فعال یا راکد هستند بررسی شده و امیدوارم با ارائه راهکارهای لازم شاهد فعال‌سازی مجدد این واحدها و حضور آنها در چرخه تولید باشیم. 

 وی تاکید می‌کند: کمبود نقدینگی، انباشت بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی از قبیل بدهی‌های بانکی و بیمه‌ای و مالیاتی و همچنین ضعف مدیریت و بازاریابی نیز از دیگر مشکلات واحدهای نیمه‌فعال است. برای رونق واحدها و ایجاد اشتغال با همه توان و ظرفیت موجود کار می‌کنیم و امیدوارم به اهداف مورد نظر برسیم. 


 بوشهر رتبه هفتم کشور در توسعه سطح گلخانه‌ها 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان این‌که استان بوشهر رتبه هفتم کشور در توسعه سطح گلخانه‌ها را دارد، می‌گوید: در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر تلاش‌های خوبی صورت گرفته است و شاهد اجرای طرح‌های متعددی هستیم.

 پرداخت تسهیلات ارزان برای توسعه گلخانه‌ها، اصلاح و نوسازی و بازسازی واحدهای فرسوده و غیر اقتصادی و بهبود و افزایش عملکرد محصول در واحد سطح گلخانه از تلاش‌هایی بود که به‌صورت هدفمند به مرحله اجرا درآمده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. 

«سمیه فرح بخش» اضافه می‌کند: استان بوشهر از نظر سطح توسعه گلخانه در مقام هفتم کشور قرار دارد و ضمن ارتقای وضعیت از لحاظ توسعه سطح، موفق به تحقق ۱۱۴ درصد اهداف برنامه ابلاغی در هفت‌ماهه سال جاری شده است. جمع کل توسعه گلخانه‌ها شامل مجموع سطوح انعقاد قرارداد شده در بانک کشاورزی، سایر بانک‌ها، سامانه کارا، سازه‌های فنی سبک (سایبان) و سطح خود اجرایی است. 

وی از ایجاد بازار‌های جدید داخلی و هماهنگی برای ورود به بازار‌های خارجی خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: استفاده از ارقام مرغوب خارجی، تقویت و تکمیل زنجیره ارزش محصولات، بررسی و راه‌اندازی و نگهداری بازار فروش، برندسازی در بازارهای هدف و تشویق صادرکنندگان و پیگیری تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و توسعه ظرفیت‌ فراوری و واحدهای بسته‌بندی از دیگر برنامه‌ها است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، افزایش ضریب امنیت غذایی و سلامت غذا، مصرف بهینه آب و ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب و افزایش صادرات محصولات در جهت مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی را از اهداف کلی طرح توسعه گلخانه‌های کشور می‌داند و تصریح می‌کند: با توجه به چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی از خشکسالی و تغییر اقلیم گرفته تا فرسایش بستر خاک، فقر کمی و کیفی منابع آبی، میزان تبخیر و تعرق بسیار بالا و تغییر ذائقه بازار به سوی محصولات باکیفیت گلخانه‌ای و محصول سالم، تنها راه برون‌رفت از این مشکلات و تحقق تولید پایدار انتقال کشت از فضای باز به سمت کشت در محیط‌های کنترل شدهاست. 


آغاز ثبت‌نام تسهیلات بانکی بخش کشاورزی

متقاضیان تسهیلات بانکی بخش کشاورزی می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه سیتا برای درخواست از محل اعتبارات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال جاری با عنوان برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی اقدام کنند. 
مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:  رویکرد کلان تفاهم‌نامه میان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور و صندوق توسعه ملی، توسعه، تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، دستیابی به تولید و اشتغال پایدار و توسعه کسب و کارهای کشاورزی است. 

 «عبدالحسین خلعتی» افزود: افراد حقیقی و حقوقی متقاضی می‌توانند به سامانه یکپارچه تسهیلات بانکی وزارت جهاد کشاورزی (سیتا) به آدرس الکترونیکی Cita. maj. Ir مراجعه و با ثبت‌نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز، درخواست استفاده از این تسهیلات را ارائه کنند. وی افزود: طرح‌های اولویت‌دار شامل تولید محصولات گلخانه‌ای، تولیدات شیلات و آبزیان، تولید گیاهان دارویی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، توسعه خدمات کسب و کار کلینیک‌های دامپزشکی و گیاه پزشکی، توسعه واحدهای تامین و ارائه خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی و ساماندهی کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیان مرتبط با کشاورزی است. 

وی اظهار داشت: مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در سامانه مذکور شامل مدارک هویتی و مجوزهای طرح پیشنهادی است که باید پس از بارگذاری در سامانه مذکور به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه تحویل شود. 
مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.تولید محصولات گلخانه‌ای

این خبر را به اشتراک بگذارید