• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 49979
+
-

7 سال بلاتکلیفی برای بیمارستان خرم ‏آباد

مسئولان می‌گویند در صورت تزریق به‌موقع اعتبارات مورد نیاز، این بیمارستان 500 تختخوابی تا سال 99 تکمیل و افتتاح خواهد شد

پیگیری
7 سال بلاتکلیفی برای بیمارستان خرم ‏آباد

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


کلنگ ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد سال 90 با پیمانکاری اداره‌کل راه و شهرسازی استان بر زمین زده شد اما به دلیل وجود برخی مشکلات، این اداره‌کل نتوانست پروژه را اجرا کند و بعد از 4 سال، پروژه برای اجرا به دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان به عنوان متولی این بیمارستان تحویل داده شد.

اما واگذاری پروژه به بهبود اوضاع منجر نشد و به دلیل نبود اعتبار و مشکلاتی در زمینه نقشه‌کشی بیمارستان، وقفه‌هایی در اجرای آن پیش آمد و درنهایت پس از گذشت بیش از 3 سال از تحویل، پروژه همچنان از پیشرفت قابل‌قبولی برخوردار نیست. این پروژه سال 96 به دلیل بروز اختلاف بین پیمانکار و کارفرما دچار وقفه‌ای 8 ‌ماهه شد و از برنامه زمان‌بندی عقب ماند. کارشناسان معتقدند از آنجا که تامین منابع مالی برای تکمیل و افتتاح این پروژه دشوار است، نمی‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک به اتمام برسد، مگر آن‌که خیّران وارد کار شوند یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی تکمیل و بهره‌برداری آن را به عهده بگیرد و به صورت جدی پای کار بیاید.


پیشرفت اندک پروژه

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان در این زمینه به همشهری می‌گوید: بیمارستان 260 تختخوابی شهدای عشایر بیش از 60 سال عمر دارد و برای ارتقای فضای فیزیکی درمان در استان به ساخت یک بیمارستان جایگزین نیاز بود که در منطقه کمالوند جانمایی شد.

«کوروش ساکی» می‌افزاید: بیمارستان جایگزین اکنون در زمینی به مساحت 5500 متر‌ مربع در حال ساخت است و 500 تخت برای آن در نظر گرفته شده که با بهره‌برداری از آن، بیمارستان شهدای عشایر به محل جدید منتقل خواهد شد.

ساکی اظهار می‌کند: در این بیمارستان بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی خوبی دیده شده است که می‌تواند به ارتقای کمّی و کیفی فضای حوزه درمان استان کمک کند و در ارائه خدمات درمانی به مردم استان تاثیر بسزایی داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان می‌گوید: با افتتاح این بیمارستان با ظرفیتی که گفتم، تا 20 سال آینده در شهرستان خرم‌آباد با کمبود تخت مواجه نخواهیم بود.

ساکی درباره پیشرفت پروژه بیان می‌کند: بیمارستان جایگزین در حال حاضر 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص و تزریق به‌موقع اعتبار تا 2 سال دیگر می‌توانیم شاهد افتتاح آن باشیم.
به گفته وی، ۳۰ درصد اعتبار ساخت این بیمارستان ازسوی وزارت بهداشت و ۷۰ درصد آن نیز از محل منابع دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان تامین می‌شود. 


عقب ماندن پروژه از برنامه زمان‌بندی

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان نیز به خبرنگار ما می‌گوید: بیمارستان جایگزینی که در منطقه کمالوند در دست ساخت است، «جایگزین» بیمارستان شهدای عشایر نیست، بلکه «مکمل» آن است که بخش کودکان هم برای آن در نظر گرفته شده و ظرفیتش 500 تخت است.
«علی فرهادی» می‌افزاید: در حال حاضر این پروژه 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای آن تاکنون 25 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی می‌گوید: این پروژه سال گذشته حدود 8 ماه به دلیل اختلاف بین دانشگاه علوم‌پزشکی به عنوان کارفرما و قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار متوقف و همین باعث شد پروژه از برنامه زمان‌بندی عقب بیفتد.


طلب 17 میلیارد تومانی پیمانکار 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان ادامه می‌دهد: دلیل اختلاف بین دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان و قرارگاه خاتم‌الانبیا به تصمیم و قرارهای اولیه مربوط می‌شد. قرار بود زمانی که پیمانکار (قرارگاه خاتم‌الانبیا) 70 درصد کار را انجام داد، کارفرما (دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان) مطالبات آن را پرداخت کند، اما قرارگاه خاتم‌الانبیا بعد از مدتی فعالیت عنوان کرد که باید مبلغی به صورت وضعیتی به آن پرداخت شود. اما این کار برای دانشگاه مقدور نبود و حل این مشکل و پرداخت مطالبات وقفه‌ای 8 ‌ماهه در کار اجرا پیش آورد.ساکی می‌گوید: در حال‌ حاضر قرارگاه خاتم بیش از 17 میلیارد تومان از دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان طلب دارد.


اعتبار لازم برای اتمام پروژه

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان در بخش دیگری از صحبتش به میزان اعتبار لازم برای اتمام پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: این پروژه برای اتمام به 200 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد که اگر به‌موقع تخصیص یابد، می‌توان پروژه را 2 ساله به اتمام رساند، یعنی تا سال 99.ساکی تاکید می‌کند: اعتبار لازم برای اجرای این پروژه از طریق منابع ملی و استانی تامین می‌شود و با اعتبار ملی سالانه 5 تا 10 میلیارد تومان نمی‌توان چنین پروژه بزرگی را در مدت کوتاه به بهره‌برداری رساند.

 وی می‌گوید: برای تامین منابع استانی ابتدا قرار بود در قالب تهاتر زمینی یا در محل همین بیمارستانِ در دست ساخت یا در محل بیمارستان عشایر به عنوان مطالبات پیمانکار به آن تحویل داده شود. ساکی می‌افزاید: اما از این تصمیم صرف‌نظر شد چون در افق 1404 باید تعداد تخت‌ها در استان افزایش یابد. در حال حاضر سرانه تخت در استان 4/1 است و این تعداد باید به 8/1 برسد به همین دلیل تامین زمین از محل فعلی بیمارستان عشایر واقع در خیابان انقلاب منتفی شد.


نیاز به کمک خیّران و سرمایه‌گذاران

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان برای پرداخت مطالبات پیمانکار با مشکل مواجه است چون منابع مالی این دانشگاه محدود و  پروژه بزرگ است. اما در نظر داریم با استفاده از کمک خیّران یا سرمایه‌گذاران خارجی آن را به اتمام برسانیم. فرهادی می‌افزاید: 2 سرمایه‌گذار داخلی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که شرایط آنها در دست بررسی است. وی می‌گوید: در بیشتر موارد سرمایه‌گذاری‌ها به صورت 85 درصد توسط سرمایه‌گذار و 15 درصد توسط کارفرما انجام می‌شود، اما باز باید منتظر نتیجه بررسی‌ها بمانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید