• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 49967
+
-

کفشِ طلای بدلی

کفشِ طلای بدلی

علی علیپور در این فصل از لیگ برتر، به اندازه 2 فصل گذشته درخشان ظاهر نشده اما هنوز هم در بالاترین رده جدول گلزنان لیگ دیده می‌شود. مهاجم شماره 70پرسپولیس پس از باز کردن دروازه نفت آبادان در ورزشگاه آزادی، تعداد گل‌هایش در این فصل را دورقمی کرد و در کنار کی‌روش استنلی سپاهان، به‌عنوان یک مهاجم 10گله در صدر جدول گلزنان ایستاد. علیپور 3بار از روی نقطه پنالتی برای تیمش گلزنی کرده و در این فصل 7بار در جریان بازی توپ را از خط دروازه رقبا عبور داده است. 2 گل از 10گل کی‌روش استنلی نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده‌اند. جدی‌ترین تعقیب‌کننده این دو بازیکن، آنتونی استوکس است که با وجود غیبت چندماهه در فوتبال ایران، هنوز شانس زیادی برای تصاحب کفش طلا دارد. استوکس در این فصل 9بار برای تراکتور گلزنی کرده و 2گل او نیز از نقطه پنالتی شکل گرفته است. مهاجم ایرلندی تبریزی‌ها بعد از بازگشت به ایران، تنها یک گل برای تیمش به ثمر رسانده و این گل نیز حاصل یک ضربه پنالتی بوده است. 2نفر از 3مدعی اصلی آقای گلی در لیگ هجدهم، خارجی هستند. نفر چهارم این فهرست، برای پدیده توپ می‌زند. یونس شاکری در این فصل 7گل به ثمر رسانده و یکی از این گل‌ها نیز از روی نقطه پنالتی رقم خورده است. به‌نظر می‌رسد در فوتبال ایران مهاجمان به ازای زدن یک گل در هر2 مسابقه، مدعی آقای گلی می‌شوند؛ آماری که در مقایسه با ستاره‌های لیگ‌های خارجی، به‌مراتب ضعیف‌تر است. با چنین روندی، آقای گل فوتبال این فصل لیگ برتر تنها به زدن 15گل نیاز خواهد داشت. در 18سال گذشته، تنها یک‌بار آمار آقای گل لیگ برتر از این ضعیف‌تر بوده است. در لیگ برتر چهاردهم، کریم انصاری‌فرد تنها با زدن 14گل کفش طلا را از آن خودش کرد اما فصل گذشته علی علیپور برای آقای گلی 19گل به ثمر رساند. پیش از آن نیز مهدی طارمی برای آقای گلی، 18بار توپ را از روی خط دروازه رقبا عبور داده بود. در لیگ دهم رضا نوروزی با زدن 24گل رکورددار همه ادوار لیگ شد و در لیگ یازدهم نیز کریم انصاری‌فرد آقای گلی را با 21گل جشن گرفت.
میانگین گلزنی بهترین مهاجمان این فصل لیگ برتر، 0.5گل به ازای هر مسابقه بوده است. در لیگ اسپانیا بارسلونا 26بازی انجام داده و مسی با 25گل، بهترین گلزن به شمار می‌رود. او تقریبا به ازای هر مسابقه لالیگا برای بارسا، یک گل به ثمر رسانده است. در لوشامپیونه نیز پی‌اس‌جی 26بازی برگزار کرده و کیلیان ام‌باپه 24بار توپ را از روی خط دروازه رقبا عبور داده است. جالب اینجاست که تنها یکی از گل‌های این بازیکن، از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده و 23گل دیگر او همگی در جریان بازی شکل گرفته‌اند. ام‌باپه نیز آماری نزدیک به یک گل در هر مسابقه
 به جا گذاشته است. در پایان هفته بیست‌و‌ششم سری آ، کریستیانو رونالدو با 19گل در صدر جدول گلزنان دیده می‌شود و کوالیارلا و پیانتک با 18گل در تعقیب این بازیکن هستند. سی‌آر‌سون به‌طور میانگین در هر بازی‌ در سری آ، 0.70گل وارد دروازه حریفان کرده است. در بوندس‌لیگا نیز 24هفته سپری شده و لوکا یوویچ تا این هفته 15گل به ثمر رسانده است. آمار این بازیکن 0.62گل به ازای هر بازی است.
فوتبال ایران در کشف مهاجمان فوق‌العاده با مشکل روبه‌رو نیست اما در استفاده از آنها در رده باشگاهی، ضعف‌های بزرگی دارد. کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش مهاجمانی هستند که در فضای فوتبال ایران رشد کرده‌اند و راهی اروپا شده‌اند. پیشرفت بزرگ همه این مهره‌ها، خارج از ایران رقم خورده است و هیچ‌کدام بهترین دوران بازی‌شان را در ایران سپری نکرده‌اند. کیفیت مهاجمان در لیگ برتر ایران به چند دلیل، استثنایی نیست. برخلاف لیگ‌های خارجی، در لیگ برتر چیزی به نام مربی مهاجمان وجود ندارد؛ سمتی که چندین سال قبل در منچستریونایتد بر عهده سولسشر و درمیلان بر عهده پیپو اینزاگی بوده است. علاوه بر این، در فوتبال اروپا آنالیز و تحلیل فوتبال کاملا در خدمت مهاجمان است. آنها قبل از هر بازی به خوبی از عادت‌های یک مدافع و نقاط ضعف و قوت دروازه‌بان حریف آگاه می‌شوند. مهاجمان در اروپا مدام به لحاظ روحی و بدنی تقویت می‌شوند تا در هر مسابقه در بهترین فرم قرار‌داشته باشند. اگر فوتبال ایران نیز چنین بستری برای مهاجمانش فراهم کند، آمار گلزنی در لیگ برتر دیگر به این اندازه پایین نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید