• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49831
+
-

قاضی کهریزک وکیل عابر بانک فوتبالیست‌ها

در دومین جلسه دادگاه حسین هدایتی؛ قاضی سیامک خراسانی وکیل پرونده‌های معروف بیمه ایران و کهریزک از هدایتی دفاع کرد

گزارش
قاضی کهریزک وکیل عابر بانک فوتبالیست‌ها


قاضی سابق پرونده‌های کلان اقتصادی، امنیتی و مطبوعاتی تقریبا 2سالی می‌شود که از پشت جایگاه قضاوت به آن سوی میز آمده و وکالت متهمان معروف اقتصادی را برعهده گرفته است. سیامک مدیر‌خراسانی با 35سال سابقه خدمت در سال95 بازنشست شد و بلافاصله از کانون وکلای دادگستری تقاضای دریافت پروانه وکالت کرد. او روز گذشته در جلسه دوم دادگاه حسین هدایتی به‌عنوان وکیل مدافع این بدهکار کلان بانکی حاضر شد. مدیرخراسانی همزمان وکالت پرویز کاظمی متهم ردیف دوم پرونده بانک سرمایه را نیز برعهده دارد.
مهرماه امسال وقتی نام 43وکیل جدید به فهرست وکلای مورد اعتماد رئیس قوه قضاییه برای پرونده‌های امنیتی اضافه شد نام مدیر خراسانی نیز در بین آنها دیده می‌شد. مدیرخراسانی، رسیدگی به پرونده  محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت دهم و  پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران و رسیدگی به پرونده کهریزک و سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران را در کارنامه کاری خود دارد.

روش‌های متهمان


هدایتی اگرچه متهم به پولشویی از طریق شبکه بانکی به رقمی نزدیک به 587میلیارد تومان است، اما وکیل مدافع او می‌گفت؛ «منشا پولشویی باید مال حرام باشد ولی در این پرونده اساسا پول از بانک خارج شده و نمی‌تواند مصداق پولشویی باشد.» اشاره او به تسهیلات کلان دریافتی هدایتی از بانک سرمایه بود. نماینده دادستان در جلسه دوم دادگاه از وثیقه‌های ناکافی ازجمله جا زدن 2ملک در جاده جهرم به شیراز به مبلغ 453میلیارد تومان سخن گفت که قیمت واقعی آن 32میلیارد تومان بوده و 13برابر گران‌نمایی صورت گرفته است. به گزارش میزان، رسول قهرمانی فردی به نام تللی و از متهمان این پرونده را ماشین پولشویی ناصر ضیایی خواند و گفت: ضیایی تمام دریافتی‌های نامشروع خود را به‌نام این فرد می‌کرده است. به‌عنوان مثال یک دستگاه خودرو بی‌ام‌و از محمد امامی گرفته و به‌نام این فرد کرده است. مهدی موسوی‌نژاد متهم ردیف دوم پرونده نیز علیه هدایتی می‌گفت؛ «هدایتی در بازداشتگاه به من می‌گفت هزینه بازداشتم برای حاکمیت گران است؛ یک‌میلیون و ۲۰۰هزار فالور دارم و همانطور که کارگران لوله نورد اهواز را به خیابان آوردم، این یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر را نیز به خیابان می‌آورم.» متهمان پرونده در بخشی از اقدامات خود تصمیم می‌گیرند برای کاهش حساسیت‌های بانک مرکزی به بانک سرمایه کمک کنند تا چند برابر آن وام بگیرند. مقرر بود 5سال پول در بانک باشد ولی 2ماهه پول و تسهیلات را گرفتند؛ «اینها یک طور دور زدن بانک مرکزی را انجام می‌دادند که در این موارد 21میلیارد تومان حق دلالی کشف کردیم. این افراد با چندین گروه ازجمله آقای تقوایی در بانک ملت و آقای شرافتمند از مؤسسه ثامن مذاکره می‌کنند تا منابع بگیرند و پول را به بانک بیاورند.»

بهانه وام‌ها
هدایتی در پوشش ۸ شرکت تسهیلات و ضمانت نامه دریافت کرده است که ۳ شرکت برای ضمانت نامه و ۵ شرکت برای تسهیلات بوده است. وام‌های این شرکت‌ها اما به مورد مصرف خودش نرسیده است. به گفته نماینده دادستان، «پولی از این تسهیلات برای تولید به‌کار نرفته است؛ به‌طوری که در شرکت سروش تجارت سیمرغ فاکتوری برای خرید ده‌ها تن آلومینیوم صادر شده بود؛ اما حتی نیم کیلو آلومینیوم هم خریداری نشده است و مبالغ به‌حساب اشخاص واریز و صرف هزینه‌های شخصی شده است.» او اضافه کرده، «در شرکت جاوید گشت هیرمند فاکتوری برای خرید ده‌ها تن میل سیاه صادر شده بود که حتی یک کیلو خریداری نشده و همه فاکتور‌ها صوری بوده است و حتی شرکت‌ها برای یکدیگر فاکتور صادر می‌کردند که اسناد آن در پرونده موجود است.»

پاسخ نماینده دادستان به اظهارات علی پروین
نماینده دادستان تهران دیروز گفت: «هر کسی اعم از ورزشی و غیرورزشی از هدایتی پولی گرفته‌ است باید برگرداند؛ برخی گفته‌اند این اموال کادو بوده که به آنها می‌‌گویم کادو باشد یا کابین همسرانشان باید بازگردانده شود.» این در پاسخ به علی پروین مربی پیشین فوتبال بود که اخیرا در واکنش به جلسات محاکمه هدایتی گفته بود؛ «آقای هدایتی آن پول‌ها را کادو به فوتبالیست‌ها داده و دیگر نمی‌توانند برگردانند. البته همانطور که گفتم ما با سه، چهار آدم وارد داریم مشورت می‌کنیم که نامه‌ای برای کمک به آقای هدایتی تنظیم کنیم. من خیلی در جریان ریز مشکلات نیستم اما همینقدر می‌دانم که او همیشه در خدمت ورزش کشور بوده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید