• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49749
+
-

دورخیز «گل» برای رکوردزنی بین موادمخدر

دورخیز «گل» برای رکوردزنی بین موادمخدر


«هر چند تریاک، هروئین، شیشه و حشیش در صدر مواد‌مخدر مصرفی در پایتخت قرار دارند اما استفاده از مخدر گل، به طرز سرسام‌آوری در حال افزایش است.» این بخشی از گفته‌های سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران است که روز گذشته در بین خبرنگاران بیان کرد.

به گزارش همشهری، وی در این نشست خبری، به دستاورد پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران در سال 97اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا‌کنون 15.5تن انواع مواد‌مخدر در تهران کشف شده بیش از ۶۱ باند قاچاق مواد‌مخدر منهدم و ۷۲۰ قاچاقچی حرفه‌ای مواد‌مخدر نیز شناسایی و دستگیر شده‌اند. در این مدت۷۰ هزار مجرم مرتبط با مواد‌مخدر شناسایی و دستگیر شده‌اند که بخش قابل توجهی از این افراد معتادان متجاهر هستند.

منظور سرهنگ بخشنده از معتادان متجاهر، همان‌هایی هستند که با لباس‌های ژولیده و کثیف در خیابان‌ها و پارک‌ها پرسه می‌زنند و حضورشان در سطح شهر ممکن است تأثیر منفی زیادی روی شهروندان و چهره پایتخت داشته باشد. به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران، تعداد معتادان متجاهر در پایتخت 20هزار نفر است که حدود هزار نفر از آنها، اتباع افغانستانی و هزار نفر نیز زنان هستند.

اما برای این معتادان پس از اجرای طرح‌های جمع‌آوری از سوی پلیس چه اتفاقی می‌افتد؟ سرهنگ بخشنده در پاسخ به این سؤال گفت: درخصوص زنان معتاد باید گفت که در شهر تهران حدود هزار ظرفیت برای نگهداری این معتادان احتیاج داریم اما هم‌اکنون ظرفیت موجود حدود یک سوم فضای مورد نیاز ماست. نگهداری زنان معتاد متجاهر شرایط متفاوتی دارد. برخی باردار و برخی ترنس هستند و مسائلی از این دست دارند که باید حساسیت بیشتری برای نگهداری‌شان وجود داشته باشد. ما امیدواریم دستگاه‌های مختلف وارد عمل شوند تا ظرفیت لازم ایجاد شود.

وی درباره معتادان متجاهر افغانستانی نیز گفت: این افراد را خود پلیس ساماندهی کرده و به منطقه عسگرآباد منتقل می‌کند تا مقدمات بازگشت آنها به کشورشان انجام شود. سرهنگ بخشنده با بیان اینکه 5هزار نفر از معتادان متجاهر کارتن‌خواب هستند، افزود: در بین کارتن‌خواب‌ها افرادی هستند که بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت و ایدز دارند یا اینکه سن و سال زیادی دارند یا سن و سال‌شان خیلی کم است. حدودا 100نفر از آنها نوجوانان زیر 16سال هستند که نیازمند توجه ویژه‌اند و امیدواریم دستگاه‌های مسئول در این زمینه وارد شوند. هر چند شهرداری گرمخانه‌هایی ایجاد کرده اما نگهداری از این معتادان متجاهر نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های مختلف است.

استقبال از «گل»
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران در ادامه به الگوی مصرف مواد‌مخدر در پایتخت اشاره کرد و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر استفاده از مخدر گل با رشد سرسام آوری روبه‌رو بوده اما با این حال هنوز تریاک، هروئین، شیشه و حشیش بیشترین مواد مصرفی در بین معتادان است. از سوی دیگر با توجه به خطر نفوذ موادمخدر به مدارس، کلانتری‌های مختلف وارد عمل شدند و موفق شدیم تا شعاع یک کیلومتری با دستگیری هزار خرده‌فروش، مدارس را از حضور این افراد پاکسازی کنیم. ضمن اینکه برای جلوگیری از مصرف موادمخدر در تهران، نیروهای ما بر محورهای مواصلاتی تمرکز کردند تا مانع ورود مواد به پایتخت شوند و همین امر باعث شده که مسیر تهران یکی از مسیرهای پرخطر و پرریسک برای قاچاقچیان شود. به‌طوری که(شنبه‌شب گذشته) همکاران من 90کیلو تریاک را که در دو محموله جداگانه و در پوشش بار سیب‌زمینی و سفر خانوادگی در حال انتقال به تهران بود ،کشف و ضبط کردند. به گفته وی، پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران در نوروز نیز در آماده‌باش است و در ۱۴ محور مواصلاتی شهر نظارت ویژه‌ای خواهد داشت.

سرهنگ بخشنده به فروش موادمخدر در فضای مجازی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه پلیس شبکه‌های اجتماعی را پیوسته رصد می‌کند، گفت: در سال 97، پلیس 12 باند فعال در فضای مجازی که اقدام به فروش موادمخدر می‌کردند را شناسایی و منهدم کرد که یکی از این باندها که 8عضو اصلی داشت در شهرهایی همچون تهران، کرمانشاه، کاشان، قزوین و ... فعال بود. این افراد با تبلیغات اغوا‌کننده و با این ادعا که مصرف «گل» اعتیاد ندارد، افراد و مخصوصا دانشجویان و دانش‌آموزان را به مصرف این مواد ترغیب می‌کردند. به شهروندان هشدار داده می‌شود فریب این تبلیغات را نخورند تا در دام این باندها گرفتار نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید