• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49740
+
-

سیلاب مرگبار در نقطه صفر مرزی جان 3مرزبان را گرفت

عملیات نجات برجک

داخلی
عملیات نجات برجک


3مرزبان در نقطه صفر مرزی وقتی دیدند سیلابی که از پاکستان به‌راه افتاده به سوی برجک نگهبانی می‌آید و ممکن است باعث تخریب آن شود، تلاش کردند مسیر سیلاب را منحرف کنند، اما سیلابی بزرگ‌تر آنها را غافلگیر کرد و موجب شهادت هر سه نفرشان شد، ولی این حادثه عجیب چطور اتفاق افتاد؟

صبح شنبه باران شدیدی در مناطقی از سیستان و بلوچستان شروع به باریدن کرد. هر لحظه بر شدت بارش افزوده می‌شد و به‌دلیل شرایط اقلیمی منطقه، باران موجب جاری شدن سیلاب در برخی مناطق شد. بارش باران در منطقه مرزی میرجاوه دوچندان بود و بیشتر منطقه دچار آب‌گرفتگی شده بود. حدود ساعت10:30 بود که دیده‌بان برجک۲ پاسگاه۹۳ میرجاوه در نقطه صفر مرزی سیلاب گسترده‌ای را دید که از سوی پاکستان به طرف برجک به‌راه افتاده است. به‌دلیل اینکه خاک منطقه ماسه‌ای است و ممکن بود سیلاب با شستن زیر برجک باعث تخریب آن شود 3 نفر از نیروهای داخل برجک برای منحرف کردن مسیر سیلاب از برجک خارج شدند.

آنها با تجهیزات ابتدایی که در اختیار داشتند تلاش کردند خاکریز کوچکی جلوی برجک ایجاد کنند تا شاید سیلاب آسیبی به برجک وارد نکند. این 3 مرزبان محمد نوری، مجتبی یزدان‌پناه و علی هلاکویی بودند. آنها در میان گل و لای ناشی از سیلاب و بارش شدید با همه وجود برای حفظ برجک نگهبانی تلاش می‌کردند. هر لحظه بارش باران شدیدتر و سیلاب با قدرت بیشتری به برجک نزدیک می‌شد. درحالی‌که 3مرزبان همچنان در حال تلاش بودند، سیلاب بزرگ‌تری به سوی آنها هجوم برد. قدرت این سیلاب به‌حدی بود که هر 3نفر آنها را با خود برد و دیده‌بان برجک که نمی‌توانست از آنجا خارج شود همان لحظه ماجرا را به پاسگاه مرزی گزارش کرد. این در حالی بود که از دست نیروهایی که در برجک‌های مجاور بودند نیز کاری ساخته نبود و به‌دلیل باتلاقی شدن منطقه هیچ کدام نمی‌توانستند از برجک‌شان خارج شوند.

دقایقی از این حادثه گذشته بود که 4فروند بالگرد راهی محل حادثه شدند و جست‌وجوها برای یافتن 3مرزبانی که سیلاب آنها را با خود برده بود، آغاز شد. با اینکه بارش باران قطع و سیلاب فروکش کرده بود اما هیچ اثری از 3مرزبان وجود نداشت. در ساعت‌های اول تیم‌های جست‌وجو احتمال می‌دادند که آنها زنده بوده و نیاز به کمک داشته باشند اما هرچه گذشت احتمال زنده بودن آنها کمتر شد. چند ساعت بعد با وجود اینکه هوا تاریک شده بود اما جست‌وجوها ادامه یافت تا اینکه پیکر شهید محمد نوری که از نیروهای کادری مرزبانی بود چند کیلومتر دورتر از برجک محل خدمتش کشف شد. کشف پیکر این شهید نشان می‌داد به‌احتمال زیاد 2مرزبان دیگر که سرباز وظیفه هستند هم جان خود را از دست داده‌اند.

از صبح دیروز همزمان با طلوع خورشید بار دیگر عملیات جست‌وجو آغاز شد تا اینکه سرانجام پیکر شهیدان مجتبی یزدان‌پناه و علی هلاکویی نیز کشف شد.



علی گفته بود بهار می‌آید


«علی گفته بود بهار که برسد به مرخصی می‌آید و 3‌ماه بعد هم سربازی‌اش تمام می‌شود اما افسوس که این حادثه او را از ما گرفت.» این حرف‌های عموی علی هلاکویی، یکی از شهدای حادثه میرجاوه است. او درباره برادرزاده شهیدش به همشهری می‌گوید: «ما ساکن روستای چمانی بالا از توابع شهرستان مینودشت در استان گلستان هستیم. علی دیپلم معماری داشت و مدت زیادی از رفتنش به سربازی می‌گذشت. دیگر چیزی به پایان سربازی‌اش نمانده بود. او آخرین مرتبه 40روز قبل به مرخصی آمده بود. او می‌گفت این بار بهار به مرخصی می‌آید و بعد از آن هم سربازی‌اش تا پایان خرداد‌ماه تمام می‌شود.»

عموی علی ادامه می‌دهد: «او همیشه از سختی‌های خدمت در نقطه صفر مرزی تعریف می‌کرد و می‌گفت آنجا جای خطرناکی است اما هیچ‌وقت ترس به دلش راه نمی‌داد و خوشحال بود که از مرزهای کشورمان دفاع می‌کند. اما فکرش را هم نمی‌کردیم که او به‌خاطر سیل جانش را از دست بدهد.»

حالا پدر و مادر علی که معلول هستند بیشتر از همیشه تنها شده‌اند. عموی علی می‌گوید: «پدر و مادر علی هر دو ناشنوا و تحت حمایت بهزیستی هستند. با اینکه آنها چند فرزند دیگر هم دارند اما علی برایشان طور دیگری بود و همیشه چشم‌انتظار بودند تا او از سربازی برگردد. علی حتی چند مرتبه از بهزیستی نامه برد تا شاید به خاطر پدر و مادرش به او انتقالی بدهند اما نشد که نشد.» عموی علی حرف‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «خبر شهادت علی را به من گفتند و من مجبور شدم این خبر تلخ را به پدر و مادرش بگویم. خیلی برایم سخت بود که خبر شهادت علی را بدهم. وقتی مادرش فهمید گریه امانش را برید و نفسش بند آمد. پدرش هم حالش بد شد و حالا ما که منتظر بودیم بهار شود و علی بیاید نمی‌دانیم با غم از دست دادن او چه کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :