• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49735
+
-

شوک شب‌عید به قیمت شکر، برنج و روغن

در 2هفته اخیر قیمت خرده‌فروشی شکر 70درصد افزایش یافته و قیمت برنج و روغن‌نباتی سیر صعودی گرفته است

بازار
شوک شب‌عید به قیمت شکر، برنج و روغن


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
شوک قیمت، بازار برخی اقلام کالاهای اساسی مانند شکر، برنج و روغن‌نباتی را در آستانه شب عید دچار تلاطم کرده است.
به گزارش همشهری، در 2هفته اخیر قیمت خرده‌فروشی هر بسته قندوشکر 900گرمی از 4هزار و500 به 8هزار و 500 تا 9هزار تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ هر بسته 10کیلوگرمی برنج محسن هندی از 75 به 90هزار تومان رسیده است. در بازار برنج ایرانی نیز قیمت هرکیلوگرم انواع برنج مرغوب دم‌سیاه و هاشمی با افزایش 1500 تا 3هزار تومانی به‌ترتیب به 19هزار و 500 و 18هزار و 700تومان افزایش یافته است. در بازار روغن نباتی نیز اگرچه هنوز نرخ روغن نباتی مایع رشد چندانی نداشته، اما نرخ هر حلب 16کیلویی روغن نباتی با افزایش 30هزار تومانی به 150هزار تومان افزایش یافته است.

گرانی 70درصدی شکر
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه شکر ۷۰ درصد گران شده، گفت: شکری که شرکت بازرگانی دولتی با نرخ مصوب توزیع می‌کند، به‌دست همه نمی‌رسد. قاسمعلی حسنی گفت: قیمت عمده‌فروشی هر کیلو‌گرم شکر روی تریلی به 5هزار و 600تومان و در سطح عمده‌فروشی به 6هزار تا 6هزارو 200تومان رسیده است. به گفته او، تا چند هفته قبل قیمت کمتر از 3هزار تومان بود. او ارز 4200تومانی را آفت مواد غذایی دانست و افزود: اگر ارز 4200تومانی از مسیر واردات این محصول برداشته شود، افراد بیشتری می‌توانند به واردات اقدام کنند، در نتیجه بازار به تعادل می‌رسد.

کمبود و گرانی روغن نباتی
رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی‌فروش و کافه‌قنادی تهران هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه شب عید امسال هیچ افزایشی را در قیمت مصوب شیرینی شاهد نخواهیم بود، گفت: بخشی از شکر مورد نیاز اعضای اتحادیه از طریق بازرگانی دولتی تامین شده و در حال توزیع بین اعضا هستیم. نیاز ماهانه مصرف قنادی‌های تهران به شکر 3هزار تن است اما فعلا 1500تن شکر با نرخ دولتی تامین شده و قرار است دوباره نیز تزریق شود. علی بهره‌مند‌ با اشاره به کمبود و رشد قیمت روغن نباتی، افزود: زمینه فروش روغن نباتی در بازار کم‌شده، قیمت‌ها افزایش یافته و کارخانه‌های روغن نیز از عرضه این محصول به شرکت‌های پخش خودداری می‌کنند. این شرایط موجب شده تا قیمت هر حلب 16کیلویی روغن نباتی از 120هزار به 150هزار تومان افزایش یابد اما مسئولان قول داده‌اند با افزایش تزریق روغن به بازار آزاد و تخصیص سهمیه قنادی‌ها، قیمت‌های حاشیه بازار را تعدیل کنند.

تثبیت نرخ امسال انواع شیرینی
رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی‌فروش و کافه‌قنادی تهران با بیان اینکه نرخ مصوب شیرینی شب عید امسال هیچ افزایشی نداشته است، گفت: با عرضه آرد در سامانه مشکل تامین آرد واحدهای قنادی مرتفع شده و قیمت آرد تغییری نکرده است. به گفته او، قیمت هر کیسه 40کیلوگرمی آرد قنادی در بازار آزاد تا 150هزار تومان است اما واحدهای صنفی آرد مورد نیاز خود را از سامانه به نرخ هر کیسه 40کیلوگرمی 64هزار تومان تامین می‌کنند. بهره‌مند در مورد نرخ مصوب امسال شیرینی، افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم شیرینی ‌تر 26هزار، دانمارکی 21هزار، پاپیون، زبان و برنجی 21هزار و 500 و کیک یزدی ‌15هزار تومان تعیین شده است.

   کاهش قیمت برنج در بنادر و افزایش نرخ خرده‌فروشی
رئیس انجمن وارد‌کنندگان برنج با بیان اینکه مشکلی برای تخصیص ارز و واردات برنج خارجی وجود ندارد، به همشهری گفت: رقابت در واردات برنج حتی موجب کاهش قیمت این محصول در بنادر به زیر قیمت مصوب سازمان حمایت شده به‌نحوی که قیمت مصوب برنج خالص خارجی‌1121 در بندر 7هزار تومان تعیین شده اما اکنون نرخ این محصول در بنادر 6هزار و 600 تا 6هزارو 700تومان است که باید به قیمت 8هزار تومان در سطح خرده‌فروشی عرضه شود. قیمت برنج وارداتی نسبت به تیر‌ماه امسال حتی کاهش 200 تا 300تومانی داشته است. مرتضی حسینی‌ افزود: تا 6اسفند‌ماه امسال یک میلیون و 366هزار تن برنج وارد شده که نسبت به رقم یک میلیون و 293هزار تنی پارسال رشد نسبی داشته است. او با بیان اینکه امسال واردات برنج قاچاق قطع شده اما خروجی برنج از برخی مناطق مرزی را شاهد بوده‌ایم، گفت: هر سال با نزدیک‌شدن به شب عید قیمت برنج ایرانی به‌دلیل نزدیک‌شدن به پایان فصل برداشت، افزایش ‌1500تا 2هزار تومانی را شاهد است و دوباره با نزدیک‌شدن به تیرماه، قیمت‌ها سیر نزولی می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید