• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49661
+
-

البرز؛ قطب تولید نهال کشور

همشهری وضعیت کشت و تولید نهال استان را در گفت‌و‌گو با فعالان این حوزه بررسی کرده است

کشاورزی
البرز؛ قطب تولید نهال کشور

خدیجه ستارزاده|  البرز ـ خبرنگار:



البرز که در حوزه کشاورزی و تولید محصولات دامی جایگاه خوبی را در کشور به خود اختصاص داده است در زمینه تولید بذر و نهال نیز با تولید سالانه حدود 15میلیون اصله نهال علاوه بر تامین نهال مورد نیاز البرز و استان‌های دیگر حدود 12 درصد از تولیدات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کند. 

آب‌وهوای مناسب البرز شرایط تولید نهال را برای استان‌های دارای آب‌وهوای سرد، نیمه‌سرد و نیمه‌گرم فراهم کرده و همین ویژگی باعث شده است تا نهال بسیاری از استان‌های کشور از این استان تامین شود. 


تولید سالانه 15 میلیون نهال در استان

معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی البرز می‌گوید: البرز با تولید سالانه 12 تا 15 میلیون نهال در نهالستان‌های مختلف بیشترین نهال مورد نیاز باغ‌های اقلیم‌های مناطق سرد، نیمه‌سرد و نیمه‌گرمسیری کشور را تامین 
می‌کند. «محمد تاج‌الدینی» با بیان این‌که تولید نهال از دیرباز به عنوان یکی از فعالیت‌های خاص البرز بوده است، می‌افزاید: در استان نهالکاران قدیمی داریم که از نظر تجربی و علم روز در جایگاه خوبی قرار دارند و از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفت‌های روز استفاده می‌کنند. همچنین با توجه به این‌که موسسه مرکزی تحقیقات ثبت گواهی نهال کشور در البرز است شرایط و موفقیت خوبی در این زمینه در استان ایجاد شده است.


 3 گروه تولیدی نهال در استان داریم

معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی البرز تصریح می‌کند: در استان از نظر مهارت 3 گروه تولید‌کننده نهال داریم. گروه اول نهال‌های شناسنامه‌دار و درجه یک و رسمی هستند که به دلیل کیفیت این نهال‌ها سعی داریم حداکثر تولیدات در این گروه باشد. گروه دوم گروه متوسط هستند که تولیدات خوبی دارند و می‌توانند لیبل بگیرند اما دنبال کار را نمی‌گیرند. گروه سوم از نظر علمی و فنی به‌روز نیستند که ما به دنبال ساماندهی آنها و هدایت گروه دوم و سوم به سمت تولید نهال‌های شناسنامه‌دار هستیم. 

تاج‌الدینی ادامه می‌دهد: سالانه حدود 70 میلیون نهال در کشور تولید می‌شود که البرز با تولید 15 میلیون نهال در سال رتبه و جایگاه خوبی را دارد. این تولید به روش و تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود یا نهال منشأ بذری دارد یا پیوند زده می‌شود.  وی خاطرنشان می‌کند: یک سری هم نهال پایه رویشی داریم که تکثیر نهال به روش‌های دیگر انجام می‌شود. این نهال‌ها یا از روش قلمه و اندام‌های غیرجنسی انجام می‌شود و بذر نیست یا از کشت و بافت استفاده می‌کنند که خصوصیات پایه را داشته باشد. 

معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی البرز می‌گوید: در البزر 3 تعاونی نهالکاران در کرج و فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ مستقر هستند. تکنولوژی، مکانیزاسیون و آزمایشگاه‌های کشت بافت که در حوزه تولید نهال می‌تواند استفاده شود و همچنین تسهیلات و سرمایه در گردشی که لازمه کار است به منظور حمایت از آنها در اختیارشان قرار داده می‌شود. 


تولیدکننده برتر نهال کشور

یکی از تولیدکنندگان نهال البرز که به عنوان نهالکار نمونه کشور معرفی شده است، می‌گوید: از 9 سالگی پا به پای پدر در مزرعه و باغ‌های کشاورزی کار کردم و با استفاده از راهنمایی‌های پرسنل جهاد کشاورزی و به‌کارگیری شیوه‌های کشاورزی روز دنیا توانستم عنوان تولیدکننده برتر کشور را کسب کنم. 

 «سیدرضا حسینی» با بیان این‌که تولید هر نهال حدود 2 سال و نیم زمان می‌برد، می‌افزاید: از اوایل آبان‌ماه بذر را می‌کاریم و تا بهار سبز می‌شود. تا شهریور مراحل رشد پایه آن ادامه دارد و در این ماه پیوند می‌زنیم. بهار سال دوم از محل بالای پیوند سربرداری «قطع» می‌کنیم، پیوندها شروع به رشد می‌کنند و جوانه‌ها بالا می‌آیند و درخت از پاییز سال دوم شروع به رشد می‌کند.  وی که یکی از صادرکنندگان نهال به استان‌های دیگر و خارج از کشور است، توضیح می‌دهد: از دی تا اسفند خریداران نهال از کشورهایی مانند عراق و افغانستان برای خرید نهال مراجعه به استان می‌کنند و کارهای مربوط به صادرات را خودشان انجام می‌دهند.  این تولید‌کننده نهال با اشاره به مشکلاتی که در بخش آب برای همه کشاورزان وجود دارد، می‌گوید: من هم مانند دیگران درگیر این مشکل هستم، اما در مجموعه خودم برای استفاده بهینه و جلوگیری از اسراف از آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنم. اگر هرکس چه کشاورزان و چه شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند این مشکل هم برطرف می‌شود. 
 

به حمایت نیاز دارم

حسینی بیان می‌کند: شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و افزایش هزینه‌ها برای همه مشکلاتی را ایجاد کرده است و من نیز با توجه به این‌که برای 20 نفر اشتغال‌زایی کرده‌ام در مدیریت مجموعه خود با مشکلات زیادی مواجهم. قیمت کود، گاز، برق، لاستیک، قطعات ماشین‌آلات کشاورزی و... حداقل 4 برابر شده در حالی که منابع ما هیچ تغییری نکرده است. وی ادامه می‌دهد: کشاورزان برای سرپا ماندن و حفظ مجموعه خود به حمایت و وام‌های کم‌بهره نیاز دارند. آنان با توجه به درآمدی که دارند و شرایط اقتصادی فعلی توان پرداخت وام‌های 18 درصد را ندارند.
 
این تولید‌کننده نهال با بیان این‌که سالانه یک میلیون و 200 هزار اصله نهال استان را تولید می‌کند، می‌افزاید: اگر موفق به دریافت وام کم‌بهره و حمایت نشوم مجبورم تولیدات خود را به 600 هزار اصله کاهش دهم و مجموعه را کوچک‌تر کنم در حالی که مجموعه‌های تولیدی و اشتغال‌زایی باید هر سال گسترش داشته باشند، اما من به دلیل نبود منابع مالی مجبور به کوچک کردن حوزه فعالیت خود هستم. 


تشکیل اتحادیه نهالکاران

معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی البرز با بیان این‌که با هماهنگی تعاونی‌های نهال‌داران قرار است اتحادیه نهالکاران تشکیل شود، می‌گوید: با تشکیل اتحادیه به دلیل ساختار حقوقی که اتحادیه‌ها دارند می‌توان اقدامات خوبی مانند برپایی نمایشگاه دائمی نهال با هدف شناساندن نهال‌های شناسنامه‌دار انجام داد. همچنین اتحادیه می‌تواند برای اعضا مجوز کلینیک گیاه‌پزشکی بگیرد یا برای بازاریابی، تجارت و بازارهای داخلی و خارجی برای اعضا قراردادهایی منعقد کند و همچنین در قالب تسهیلات بانکی و... از آنان حمایت کند. 
«محمد تاج‌الدینی» با اشاره به این‌که البرز به عنوان دومین یا سومین استان کشور گاهی رتبه اول تولید نهال را هم داشته است، می‌افزاید: ما به دنبال ارتقای این ظرفیت تولیدی استان هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید