• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49653
+
-

شهرک‌سازی برای غیربومی‌ها در دیلمان

مدیر بنیاد مسکن سیاهکل: شهرکی در حد فاصل دو روستای نوروزمحله و کوپه ‌دیلمان و اراضی محله‌ای به نام لوار در حال ساخت است

 مهسا طالبی|  سیاهکل- خبرنگار:


طرح هادی یکی از طرح‌های توسعه برنامه ششم است که طبق آن ساخت‌و‌ساز در حریم روستاها غیرمجاز است و فقط باید بر اساس اعلام نظر کمیسیونی که برای این طرح در نظر گرفته شده، انجام شود، اما نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی خبر از شهرک‌سازی در ۲۰۰ هکتار از اراضی طرح هادی روستای نوروزمحله بخش دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل خبر داده است. به گفته «ذبیح‌الله نیکفر» این اراضی داخل طرح هادی قرار دارد. به عقیده وی و بسیاری از منتقدان، طرح هادی نتوانسته کمکی به زندگی روستاییان کند و عاملی برای واگذاری زمین به غیربومی‌ها شده است. 


شهرک‌سازی در نوروزمحله 

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت:‌ ۲۰۰ هکتار زمین در نوروزمحله برای شهرک‌سازی به غیربومی‌ها واگذار شده است. نیکفر افزود: واگذاری زمین به افراد غیربومی برای شهرک‌سازی اتفاق ناخوشایندی است که در حوزه انتخابیه اینجانب به وقوع پیوسته و نارضایتی‌های زیادی به وجود آورده است.وی طرح‌ هادی را یکی از موانع مهم برای توسعه روستاها در گیلان دانست و گفت: انتظار داریم مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برای اجرای درست و بازبینی برخی از قوانین و قواعد این طرح، اقدامات عاجلی انجام دهند.


واگذاری اراضی از سوی بخشداری دیلمان 

 مدیر بنیاد مسکن سیاهکل هم در این‌باره گفت: این شهرک در حد فاصل دو روستای نوروزمحله و کوپه دیلمان و اراضی محله‌ای به نام لوار در حال ساخت است که اراضی آن جزو طرح هادی دو روستای ذکرشده نیست.
«ضیا خوشدل» بیان کرد: در طرح هادی تا شعاع 20 متری هر روستا تحت برنامه‌‌ریزی قرار می‌گیرد. محله لوار که ساخت شهرک در آنجا انجام می‌شود، حدود 600 متر طولی از نوروزمحله و طرح هادی فاصله دارد. وی افزود: اراضی این محله از سوی مدیریت امور اراضی و بخشداری دیلمان برای شهرک‌سازی واگذار شده است و چون در طرح هادی قرار ندارد، بنیاد مسکن در این زمینه ورود نکرده است.


 بی‌اطلاعی مدیر کل بنیاد مسکن از واگذاری

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان هم در گفت‌وگو با همشهری از واگذاری 200 هکتار از اراضی نوروزمحله دیلمان اظهار بی‌اطلاعی کرد. «محمد اکبرزاده» گفت: به طور کلی، تغییر کاربری‌ها به دو صورت مجاز و غیرمجاز انجام می‌شود. 
برای تغییر کاربری غیرمجاز کارگروهی با حضور بنیاد مسکن، امور اراضی، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، راهداری و محیط‌زیست موارد مهم را بررسی می‌کنند. براساس تفاهم‌نامه بین بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و امور اراضی، از هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی یکپارچه کشاورزی توسط این کارگروه جلوگیری به عمل می‌آید.  وی ادامه داد: برخی از تغییر کاربری‌ها ممکن است در محدوده منطقه آزاد و حریم شهری باشد، اما بیشترین تغییر کاربری‌ در مناطق روستایی انجام می‌شود.

 قانون برنامه ششم با اجرای طرح هادی در مناطق روستایی از هرگونه ساخت‌و‌ساز غیرقانونی در این مناطق جلوگیری کرده و هرگونه ساخت‌وسازی باید در قالب طرح هادی انجام شود. اگر غیر از این باشد، غیرمجاز محسوب می‌شود. 
 مدیر کل بنیاد مسکن گیلان بیان کرد: گیلان از لحاظ جلوگیری از تغییر کاربری‌ها نسبت به سایر مناطق کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما شاهدیم بسیاری از مناطق و اراضی بکر گیلان همچنان در معرض تغییر کاربری هستند. تغییر اقلیم، خشکسالی و کم‌آبی در سایر مناطق کشور موجب شده تقاضای ساخت‌وساز در اراضی گیلان افزایش یابد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید