• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 4 آذر 1402
کد مطلب : 210293
+
-

دیلمان؛‌جدیدترین ناوشکن ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق تجهیزات جدید به این نیرو خبر داد

دفاعی
دیلمان؛‌جدیدترین ناوشکن ایران

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی‌دریایی ارتش در نشست‌خبری روز جمعه که به مناسبت هفتم آذرماه روز نیروی‌دریایی ارتش برگزار شد، اعلام کرد که  به‌زودی از تجهیزات جدید این نیرو رونمایی خواهد شد. در ادامه به بخش‌هایی از سخنان دریادار ایرانی که در این نشست ایراد شد، اشاره خواهیم کرد.


ناتوانی صهیونیست‌ها در میدان
با مجاهدت نیروی دریایی ارتش و اسکورت ۱۰هزار کشتی تجاری و نفت‌کش، ایران هیچ‌گاه با توقف صادرات نفت و واردات کالا در طول جنگ تحمیلی مواجه نشد و اجازه نداد علاوه بر جنگ نظامی، جنگ اقتصادی نیز بر کشور تحمیل شود، اما درباره غزه باید بگویم خوی حیوانی و وحشی‌گری حقیقی رژیم سفاک و غاصب و کودک‌کش صهیونیست در میدان نبرد توان مقابله ندارد و با بی‌رحمی تمام کودکان و زنان را قتل‌عام می‌کندکه ما این را محکوم می‌کنیم.

الحاق «دیلمان»
آنچه امروز به عنوان ناوشکن «دیلمان» قرار است در دریای شمال الحاق شود، 2محور اصلی دارد؛ محور اول، تامین امنیت کشتیرانی است؛ چون دریای خزر شرایط خاص خود را دارد و برای همین، باید شناوری مناسب با محیط دریای خرز، همیشه در صحنه حضور داشته باشد. در کنار این، تمام مراکز آموزشی نیروی دریایی ارتش در شمال کشور هستند و باید یک شناور برای ارتقای مهارت دانشجویان در دریای خزر، حضور می‌یافت. دیلمان، آخرین مدل کلاس «جماران» است، اما تجهیزات آن به‌روزرسانی شده که متناسب با تجربیات ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش است و می‌تواند به عنوان یک شناور قدرتمند در حوزه‌های کشف و رهگیری و امداد و نجات، ایفای نقش کند.

حاکمیت ایران بر دریا
حراست و پاسداری از منافع کشور در محدوده آب‌های ساحلی، سرزمینی، منطقه نظارت، فلات قاره و منطقه ویژه اقتصادی و همچنین برقراری تأمین خطوط مواصلاتی و حفظ امنیت آبراه‌ها در زمان صلح و جنگ و جاری ساختن قوانین، مستلزم داشتن قدرت دریایی در تراز منطقه‌ای و بین‌المللی است. رصد ناوگروه‌های غیربومی طی سال‌های متمادی نشان می‌دهد در منطقه به دنبال برهم زدن توازن قوا هستند؛ زیرا با اعمال حاکمیت دریایی ایران عزیز، منافع آنها به چالش کشیده شده است.

رونمایی از تجهیزات جدید
نیروی دریایی راهبردی ارتش با ایجاد ابهامات راهبردی متعدد در حوزه دفاعی و دریایی توانسته در هندسه شوم ترسیمی دریایی دشمن با اتحاد همه‌جانبه و هم‌افزایی همه اقوام ایران زمین در راستای توسعه همه‌جانبه و پایدار با همه ملل جهان در مسیر پیشرفت و تحقق ایران قوی با قدرت و اقتدار گام بردارد. همزمان با هفتم آذر، نیروی دریایی ارتش مفتخر است از تجهیزات جدید رونمایی کند و شاهد الحاق شناورهای سطحی رزمی، شناورهای پشتیبانی رزم و سامانه‌های موشکی سطح به سطح، سطح به هوا و ساحل به دریا و انواع یگان‌های بدون سرنشین شامل شناورها، زیردریایی‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین خواهیم بود.

2 رزمایش مهم در دستورکار
ما در دریای جنوب، 2رزمایش در دستور کار داریم؛ یک رزمایش امداد و نجات با کشور عمان که در این رزمایش از کشورهای دیگر هم دعوت شده و در ادامه یک رزمایش امنیت پایدار که تا سال گذشته با حضور 3کشور انجام می‌شد، اما امسال کشورهای بیشتری از قاره‌های مختلف به عنوان یگان عمل‌کننده و کشور ناظر، حضور خواهند یافت؛ محدوده این رزمایش شمال اقیانوس هند خواهد بود.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید