• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49613
+
-

اپرای آشفتگی‌

اجرای هفت شهر عشق در رویال‌هال هتل اسپیناس تماشاگران شب‌های اول را راضی نکرد

اپرای آشفتگی‌

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

جرا کنسرت - نمایش «هفت شهر عشق» با تغییر کارگردان، بازیگران و حتی مکان اجرا هم نتوانست به حاشیه‌هایش پایان بدهد. این نمایش در شب‌های باقیمانده اسفند‌ماه در حالی روی صحنه سالن رویال هال هتل اسپیناس با بلیت 55هزار تومانی تا 185هزار تومانی اجرا می‌شود که در چند روز گذشته مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت و در اجراهای اولیه تماشاگران به نوع اجرای نمایش واکنش نشان دادند.
نکته قابل تامل شکایت محمد عبدی‌زاده به‌عنوان کارگردان اول این نمایش است؛ شکایتی که از عدم‌پرداخت دستمزد حکایت دارد و استفاده از نام نمایش و لوگوی آن. نمایشی که حالا مجبور شده است تا نامش را «هفت» بگذارد. متنی از محمدامیر یاراحمدی با کارگردانی محمد حاتمی که در پروژه نیمه‌‌کاره قبلی به‌عنوان بازیگردان گروه را همراهی می‌کرد.  نمایش «هفت شهر عشق» با بازی نسیم ادبی، ریحانه پارسا، سیما تیرانداز، حسین سلیمانی، ژاله صامتی، شقایق فراهانی و گوهر خیراندیش روی صحنه می‌رود. در این نمایش محمد معتمدی و روزبه‌ نعمت‌اللهی به‌عنوان خواننده حضور دارند و محمدرضا عقیلی رهبری ارکستر نمایش را برعهده دارد.

2شکایت و یک حکم

کنسرت - نمایش «هفت شهر عشق» با نام جدید «هفت» اجرای خود را از هشتم اسفند‌ماه آغاز کرده است. محمد عبدی‌زاده هفته گذشته از شکایتش به مرکز هنرهای نمایشی خبر داد. وی عنوان کرده: «نام و لوگوی نمایش متعلق به پروژه تعطیل شده قبلی است و تهیه‌کنندگان هنوز دستمزد وی و برخی بازیگران را نداده‌اند.»
با پیگیری‌های انجام شده، مشخص شده که عبدی‌زاده شکایت خود را به شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی برده است و بعد از بررسی‌های انجام شده درباره متن نمایشنامه، مشخص شده که متن نمایشی که این روزها در هتل اسپیناس روی صحنه می‌رود با متن نوشته شده محمد عبدی‌زاده متفاوت بوده و بنابراین مجوز اجرا برای گروه جدید صادر شده است. اما نکته بعدی شکایت دوم این کارگردان جوان از عدم‌دریافت دستمزد به‌صورت کامل بوده است. براساس قرارداد مشخص شده که عبدی‌زاده باید  به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان 400میلیون تومان دستمزد از تهیه‌کنندگان دریافت کند که تاکنون 321میلیون تومان دریافت کرده است. حالا تهیه‌کنندگان موظف به پرداخت مابقی دستمزد هستند. البته این در حالی است که به‌نظر تهیه‌کنندگان دستمزدی به بازیگران پروژه قبلی نیز پرداخت نکرده‌اند.
شورای نظارت نیز با توجه به نام و لوگوی نمایش، تهیه‌کنندگان و کارگردان نمایش را ملزم به تغییر نام نمایش کرده است. البته نام نمایش به «هفت» تغییر کرده و در سایت فروش بلیت نیز دیده می‌شود اما عنوان «شهر عشق» نیز با فونت ریز در پایین نام نمایش دیده می‌شود.

صندلی‌های خالی هفت شهر عشق

زمانی که نمایش «بینوایان» حسین پارسایی قرار بود در هتل اسپیناس اجرا شود، همه جا صحبت از لاکچری بودن نمایش به‌واسطه فروش بلیت‌ها بود و هجمه‌های زیادی به این نمایش وارد شد. بعد از بینوایان «هفت» دومین تجربه‌ تئاتری‌ است که این هتل لاکچری تجربه می‌کند. اما با این تفاوت که حالا نمایش «هفت» بدون سر و صدا و به واسطه تبلیغات گسترده پروژه اول که قرار بود در سالن وزارت کشور اجرا شود، اجرای خود را آغاز کرده که به‌نظر موج‌سواری تبلیغاتی روی نمایش اول است. نمایشی که با یک مراجعه به سایت فروش مشخص می‌شود اقبالی در استقبال تماشاگران نداشته و بیشتر صندلی‌هایش در فروش روزانه هم خالی است.

وقتی یک پرده حذف می‌شود

شامگاه پنجشنبه، در اجرای کنسرت نمایش، تماشاگران در معرض یک کم‌فروشی از سوی تهیه‌کنندگان و کارگردان اثر قرار گرفتند و یک پرده از هفت پرده نمایش اجرا نشد. اجرای نمایشی که با 2ساعت تأخیر برگزار شد و یکی از عوامل نمایش علت تأخیر را حضور نخست‌وزیر ارمنستان عنوان کرد. این تأخیر در سالن تقریبا خالی از تماشاگران و ابهام در داستان نمایش باعث سردرگمی تماشاگرانی شد که بهای بلیت نمایش را پرداخته بودند. البته محمد حاتمی به‌عنوان کارگردان عنوان کرد که غیبت یکی از بازیگران باعث شش پرده‌ای شدن هفت شهر عشق شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید