• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49609
+
-

«مرد ایرلندی» در محله «رما»

جشنواره کن فیلم اسکورسیزی را می‌خواهد

«مرد ایرلندی» در محله «رما»

سال گذشته بود که مسئولان جشنواره کن با بزرگ‌ترین پلتفرم پخش آنلاین فیلم و سریال در جهان به توافق نرسید و «رما» از کن بازماند.
«رما» نخستین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره ونیز تجربه کرد و شیرطلای ونیز را هم برای سازندگانش به ارمغان آورد. رما حالا در اسکار هم با 3 مجسمه طلایی در شرایطی قرار دارد که سبب شد مسئولان جشنواره کن در وضع متفاوتی قرار بگیرند و به قولی احساس خسران کنند. حالا با نزدیک‌تر شدن به موعد پایان پذیرش فیلم‌ها در جشنواره کن 2019مسئولان این جشنواره با مشکل مشابه سال گذشته روبه‌رو هستند. ماجرا از این قرار است که جشنواره معتبر کن این روزها در دوراهی توافق با کمپانی نتفلیکس و یا از دست دادن مهم‌ترین فیلم‌های روز جهان ازجمله ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» قرار گرفته است.

«تیری فرمو» دبیر جشنواره کن که خود را آماده برگزاری هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی می‌کند حالا باید در فکر راهی برای تعامل با کمپانی نتفلیکس باشد و از سوی دیگر خشم سینماداران اروپایی از سیاست‌های کمپانی آمریکایی نتفلیکس را هم پشت سر خود می‌بیند.
کمپانی آمریکایی نتفلیکس که کار خود را با ساخت سریال‌های پرطرفدار ازجمله «خانه پوشالی» و «برکینگ بد» آغاز کرد حالا به یک غول بزرگ سینمایی بدل شده و حق پخش بسیاری از مهم‌ترین آثار روز سینمای جهان را در اختیار می‌گیرد. اما مشکل اینجاست که طبق سیاست‌های «نتفلیکس»، فیلم‌های این کمپانی یا تنها به‌صورت آنلاین (بدون اکران در سینماها) عرضه می‌شوند و یا باید به‌طور همزمان در سینماها و وبسایت این شبکه در اختیار مخاطبان قرار گیرند و این نحوه عرضه آثار و سیاست پخش مورد پذیرش برخی از جشنواره‌های سینمایی ازجمله کن نیست.

به گزارش همشهری، درحالی‌که دعوای سال گذشته کن و نتفلیکس بر سر فیلم «روما» هنوز هم در رسانه‌ها مورد توجه قرار دارد، امسال تمام توجهات به «مرد ایرلندی» ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» معطوف شده است. این فیلم که پخش آن در اختیار نتفلیکس است با بازی چهره‌های مطرحی چون «رابرت دنیرو»، «آل پاچینو» و «جو پشی» به پشت پرده قتل مرموز «جیمی هوفا» رئیس اتحادیه کارگران آمریکا می‌پردازد. «اسکورسیزی» که در سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسی» برنده نخل طلا شده است، بدون شک با حضورش در کن ۲۰۱۹ می‌تواند اعتبار و توجهی خاص به این جشنواره بیفزاید و فرش قرمز کن را با «دنیرو» و «پاچینو» جذاب‌تر از همیشه کند اما اختلاف کن و نتفلیکس همچنان پابرجاست و حواشی ادامه دارد.

البته شنیده می‌شود که «تیری فرمو» با کمپانی نتفلیکس به توافقاتی دست یافته که براساس آن هریک از محصولات نتفلیکس به شرطی در بخش رقابتی جشنواره کن پذیرفته می‌شوند که درصورت کسب نخل طلا، اکران سینمایی (حداقل در فرانسه) داشته باشند.

«کارلو برناچی» رئیس اتحادیه ملی سینماداران ایتالیا که از مخالفان جدی نمایش فیلم «روما» در جشنواره ونیز بود از ایده «اکران درصورت کسب جایزه» حمایت کرده است اما ابراز امیدواری کرده که تمام جشنواره‌های طراز نخستین اروپایی (کن، ونیز و برلین و...) در کنار تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران اروپایی باید سیاستی مشترک در مقابل کمپانی نتفلیکس داشته باشند.

از سوی دیگر «دیتر کاسلیک» دبیر باسابقه جشنواره فیلم برلین که آخرین سال حضورش را در برلیناله تجربه کرد نیز پس از انتخاب فیلم «الیسا و مارسلا» از محصولات نتفلیکس در بخش رقابتی برلین، در صحبت‌هایی عنوان کرد کن، ونیز و برلین باید قوانینی مشترک برای نمایش فیلم‌های نتفلیکس تدوین کنند.

«مرد ایرلندی» تنها فیلم نتفلیکس نیست که با کارگردانی بزرگ، ترکیب بازیگرانی فوق‌العاده و هزینه تولید ۱۲۵ میلیون دلاری می‌تواند جشنواره‌های مختلف سینمایی را جذاب‌تر کند. «لاندرومَت» به کارگردانی استیون سودربرگ هم ازجمله فیلم‌هایی است که نتفلیکس در پایان سال میلادی جاری عرضه خواهد کرد و باید دید استراتژی پخش این کمپانی بعد از موفقیت‌های «روما» در مورد آن چگونه خواهد بود. هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ می‌(۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد) در کشور فرانسه برگزار می‌شود و امسال «الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان برنده اسکار مکزیکی ریاست هیأت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :