• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49508
+
-

تب و تاب نمایشگاه‌ها در آستانه نوروز

معاون اقتصادی استاندار: هدف از برگزاری نمایشگاه تخصصی اراک، تعدیل قیمت‌ها با 15 درصد تخفیف است و به فروش اصناف آسیبی وارد نمی‌کند

نمایشگاه
تب و تاب نمایشگاه‌ها در آستانه نوروز

مریم جباری|  مرکزی- خبرنگار:



طی چند وقت اخیر حواشی متفاوتی درباره برگزاری نمایشگاه بهاره اراک به وجود آمده و تعداد زیادی از صنوف این شهر به برپایی این نمایشگاه در اوج فروش آخر سالشان معترض هستند. آنها بر این باورند که فضای محدود نمایشگاه و بازار رقابتی با تخفیف ‌نمی‌تواند کمبود‌های فروش امسال را برای آنها جبران کند و اگر این اتفاق رخ بدهد، بسیاری از آنها مجبور به تعطیلی کسب و کارشان هستند. 

ظاهرا قرار است که امسال این نمایشگاه به شکل «تخصصی» جایگزین نمایشگاه بهاره شود و تنها در 3 حوزه پوشاک، کیف و کفش و آجیل و خشکبار به مدت محدود 6 روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فعالیت کند. هر چند که مسئولان بر این باورند در آستانه فرارسیدن سال جدید این نمایشگاه «تخصصی» در تعدیل قیمت‌ها و همچنین دسترسی قشر متوسط و ضعیف جامعه در تأمین اقلام مورد نیاز سال نو موثر است و نمایشگاه تخصصی هم زمان کمتری نسبت به نمایشگاه 10 روزه بهاره دارد و هم بسیاری از صنوف در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند، اما تعداد زیادی از کسبه بازار اراک با تهیه طوماری از استاندار مرکزی درخواست لغو نمایشگاه امسال را دارند. 


فروش نوروزی تحت تاثیر نمایشگاه 

«رضا خانی» یکی از فروشندگان لباس در بازار اراک می‌گوید: ما تمام امسال را به دلیل وجود مشکلات اقتصادی که مردم با آن مواجه بودند، در کسادی گذراندیم و تنها امید فروشندگان به ایام نوروز بود. متاسفانه برگزاری نمایشگاه تخصصی یا بهاره ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی بیان می‌کند: امسال نام نمایشگاه و مدت زمان برگزاری آن تغییر کرده است، اما به نظر من با توجه به این‌که اجناس و اقلام با درصدی تخفیف در این نمایشگاه به فروش می‌رسند، قطعاً کاسب و کار ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد و تنها مدل برگزاری آن نسبت به نمایشگاه بهاره تغییر کرده است. مسئولان باید برای تعدیل‌ قیمت‌ها و دسترسی همه افراد جامعه، تدابیر خاصی اتخاذ کنند، نه این‌که با این گونه اقدامات‌ باعث ضربه زدن به صنف خاصی شوند.

«حسن جابری» یکی دیگر از فروشندگان بازار اراک که مغازه کیف و کفش دارد، می‌گوید: ما نیز تمایل چندانی به برگزاری این نمایشگاه نداریم. زیرا در هر صورت کسب و کار ما را در ایام نوروز تحت تأثیر قرار خواهد داد. این روزها به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله کالاهای چینی و قاچاق در بازار با مشکلات جدی مواجه هستیم، حالا با برگزاری این نمایشگاه باید دیگر مغازه خود را تعطیل کنیم.وی ادامه می‌دهد: همه اصناف با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چه تحت عنوان نمایشگاه بهاره چه تخصصی مخالف هستند، زیرا کاسب و کار ما را در شب عید که یک سال در انتظار آن بودیم کساد می‌کند.


بی‌کیفیتی اجناس ارائه شده در نمایشگاه

«معصومه لطیفی» یکی از شهروندان اراکی نیز می‌گوید: برگزاری این نمایشگاه برای افرادی مثل ما که جزو قشر ضعیف و کم درآمد جامعه هستیم، بسیار اقدام مثبت و امیدوارکننده‌ای است، اما به شرط این‌که اجناس با کیفیت و از تولید به مصرف در این نمایشگاه‌ عرضه شود و مانند سال‌های گذشته اجناس بدون کیفیت و ته‌انباری در آن عرضه نشود. وی بیان می‌کند: امیدوارم مسئولان برای حمایت از قشر کم درآمد جامعه که از این نمایشگاه استقبال می‌کنند، نظارت ویژه‌ای اتخاذ کنند، چون تنها امید ما به خرید در این نمایشگاه است.


نمایشگاه تخصصی به بهانه حمایت از اصناف

رئیس اتاق اصناف اراک نیز در رابطه با برگزاری نمایشگاه تخصصی در استان می‌گوید: این نمایشگاه با نمایشگاه بهاره متفاوت است، زیرا در نمایشگاه بهاره امسال، ۳ نمایشگاه تخصصی به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود و همه اصناف به آن ورود نمی‌کنند. از سوی دیگر زمان این نمایشگاه 4 روز کاهش پیدا کرده، تا اصناف بتوانند به فروش آخر سالشان ادامه دهند. 

«جمشید زند» بیان می‌کند: ما با برگزاری نمایشگاه بهاره مخالف هستیم، زیرا به ضرر اصناف اراک است، اما نمایشگاه تخصصی در کل کشور برگزار می‌شود و تجربه ثابت کرده که تاثیر چندانی بر فروش کل بازار نخواهد داشت. برگزاری این نمایشگاه با نظر استاندار و به منظور تعدیل قیمت‌ها در استان در نظر گرفته شده که در این زمینه نظر نهایی و قطعی را شخص استاندار داده است.


نظارت بر عرضه کیفی در نمایشگاه

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز می‌گوید: برخی از غرفه‌داران این نمایشگاه اصناف بازار اراک هستند و این نمایشگاه آثار روانی و رقابتی بر بازار خواهد داشت که به کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد.
«محمدجواد قربانیان» بیان می‌کند: باید دید این نمایشگاه تا چه اندازه حقوق مصرف‌کننده را تأمین می‌کند و آیا می‌تواند نیازهای قشر کم درآمد جامعه را تأمین کند؟ در این نمایشگاه نظارت بر کیفیت کالاها با جدیت انجام خواهد شد تا هیچ‌گونه کالای چینی، قاچاق و بدون کیفیتی عرضه نشود. هدف ما این است که در شرایط اقتصادی موجود، قشر کم درآمد از این نمایشگاه حداکثر استفاده را ببرد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌افزاید: با توجه به مدت زمان برگزاری این نمایشگاه قطعاً اصناف دچار مشکل جدی نخواهند شد.


ارائه اجناس با ۱۵ درصد زیر قیمت

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی می‌گوید: برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه بهاره تفاوت دارد، زیرا نمایشگاه بهاره دارای الزاماتی است که از سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود.«سعید فرخی» بیان می‌کند: نمایشگاه به صورت 6 روز و در 2 نوبت صبح و عصر برگزار و اجناس قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین غرفه‌های رایگان برای توزیع کالای یارانه‌ای در این نمایشگاه‌ها وجود دارد. در نمایشگاه تخصصی که از 13 اسفند ماه آغاز می‌شود هدف تعدیل قیمت‌هاست و به نظر می‌رسد که به فروش اصناف آسیبی وارد نمی‌کند.

فرخی اظهار می‌کند: برپایی این نمایشگاه مطالبه شهروندان است که با همکاری مجموعه اصناف و اتحادیه‌های استانی برپا خواهد شد. در این نمایشگاه تخصصی انواع پوشاک، کیف، کفش، آجیل و خشکبار با ۱۵ درصد زیرقیمت عرضه خواهد شد.وی می‌گوید: با توجه به این‌که تعداد غرفه‌ها و میزان فروش در این نمایشگاه محدود است امیدواریم در تعدیل قیمت تأثیرگذار باشد و اقشار ضعیف و متوسط جامعه بتوانند نیازهای خود را از این نمایشگاه تأمین کنند. این نمایشگاه چون به شکل تخصصی برگزار می‌شود، واگذاری غرفه‌ها توسط مجری برگزارکننده نمایشگاه انجام شده و تلاش بر این بوده که غرفه‌ها به واحدهای تولیدی و توزیعی و همچنین اصناف داخل استان واگذار شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید