• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49507
+
-

سایه سنگین ترافیک در غرب مازندران

سرپرست معاونت عمرانی استانداری: برای کاهش ترافیک‌ نوروزی، پل موقت آب‌نما در کنار پل ماشلک کمربندی نوشهر ساخته می‌شود

عمران
سایه سنگین ترافیک در غرب مازندران

شهرام سوادکوهی|  ساری-خبرنگار:


سیل در دو دهه اخیر بارها و بارها مازندران را درنوردیده و به مناطق مختلف استان خسارت زده است. چه در غرب و چه در شرق استان، سیل‌های زیادی در 20 سال اخیر به وقوع پیوسته که برخی از آنها خسارات بسیار زیادی داشتند. نیمه مهر امسال که بارش‌های پاییزی شدیدی در مازندران آغاز شد، بسیاری از شهروندان نگران بودند که باز هم احتمالا خسارات زیادی به زیرساخت‌ها و تاسیسات و بناها وارد شود.

این نگرانی بجا بود. مناطق زیادی از غرب مازندران همانگونه که پیش‌بینی می‌شد درگیر سیل و طغیان رودخانه شد و خسارات زیادی به مناطق غربی استان وارد کرد. برآوردهای اولیه مسئولان نشان می‌داد که دست‌کم 700 میلیارد تومان به غرب مازندران خسارت وارد شد.حجم خسارات به اندازه‌ای قابل توجه بود که رئیس‌جمهوری یک روز پس از سیل، «محمدباقر نوبخت» معاون خود و رئیس سازمان برنامه و بودجه را برای بازدید از وضعیت مناطق سیل‌زده و ارائه گزارش به هیات دولت به مازندران اعزام کرد.


خسارت سیل به پل‌های غرب استان

 نکته قابل توجه در سیل مهر امسال که آن را با سایر سیل‌های مازندران متمایز می‌کرد، تخریب گسترده پل‌ها بود. در واقع علاوه بر انواع خساراتی که به زیرساخت‌های مختلف و بناهای مسکونی و تجاری و زمین‌های کشاورزی وارد شد، پل‌های زیادی در غرب استان بر اثر این سیل تخریب شدند یا خسارت جدی دیدند. طبق آمارها بیش از 40 پل در مناطق مختلف غرب مازندران دچار تخریب یا خسارت جدی شد که این تعدد پل‌های آسیب‌دیده، تردد اهالی آن مناطق را با چالش مواجه کرد.

 تخریب پل‌های ماشلک کمربندی نوشهر، تخریب 70 درصدی پل غریب در تنکابن، تخریب پل تاریخی خیابان‌ سخت‌سر در رامسر، نشست پل روستای نیاسته رامسر، تخریب کامل پل خیابان زینبیه رامسر، تخریب پل گلیچ در جاده سه‌هزار، تخریب پل در جاده شیرود، از بین رفتن پل ارتباطی کشکو به سلیمان‌آباد در تنکابن، تخریب بخشی از پل شهرک صنعتی سلمانشهر، خسارت جدی به پل ارتباطی محور خشکرود تنکابن و تخریب پل روستای هراتبر به امام زمین فقط بخش‌هایی از خسارت وارد شده به زیرساخت‌های بخش راه در غرب مازندران هستند. البته تعداد پل‌های تخریب شده بسیار بیشتر از این است. در همان روزها، «سید امیر حسینی‌جو» فرماندار ویژه تنکابن اعلام کرده بود که فقط در این شهرستان دست‌کم 20 پل از 30 تا 100 درصد خسارت دیدند.


نگرانی از وضعیت زیرساخت‌های راه

اهمیت این پل‌ها و جاده‌ها به‌ویژه در غرب استان با نزدیک شدن به نوروز و فصل حضور میلیون‌ها مسافر در مازندران بیشتر احساس می‌شود. هر روز که به نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، احتمال ایجاد مشکلات ترافیکی در مناطق غربی استان به دلیل خسارت دیدن برخی زیرساخت‌های بخش راه و آماده نشدن آنها بیشتر می‌شود. در صورتی که پل‌ها و مسیرهای جایگزین به‌ویژه در مناطق پرتردد غرب استان بهسازی نشوند، اهالی و حتی مسافران، در نوروز 1398 احتمالا با گره‌های ترافیکی سنگین‌تری مواجه می‌شوند. 

مسئولان غرب استان بازدیدهای مستمر از مناطق سیل‌زده غرب استان را در دستور کار قرار داد‌ه‌اند، اما این‌که پیگیری‌ها چقدر به کاهش مشکلات ترافیکی احتمالی ناشی از تخریب زیرساخت‌های بخش راه در غرب استان منجر می‌شود، پرسش اساسی مردم این منطقه است.

علاوه بر بازدیدهای مسئولان از روند اجرای پروژه‌های بهسازی زیرساخت‌ها در غرب استان، استانداری نیز تلاش می‌کند که با پیگیری بیشتر، بر سرعت اجرای پروژه‌ها بیفزاید. به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، نماینده عالی دولت در استان تاکید ویژه‌ای به نظارت بر اجرای پروژه‌های عمرانی بهسازی مناطق سیل‌زده دارد و این پیگیری و نظارت به‌ویژه در حوزه ساماندهی رودخانه‌ها، ترمیم پل‌ها و بهسازی راه‌های خسارت‌دیده تا زمان مناسب شدن وضعیت، به طور جدی ادامه خواهد داشت.


ساخت پل موقت در کمربندی نوشهر

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران که اخیرا بازدیدی از وضعیت اجرای پروژه‌های بهسازی زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده غرب استان داشت، درباره ساخت پل ماشلک کمربندی نوشهر که یکی از پل‌های مهم برای تردد مسافران در نوروز است، گفت: پیمانکار این پل در حال فعالیت است و اجرای پروژه هم روند مطلوبی دارد. تاکنون 8 شمع پل اجرا شده و سرشمع در حال اجراست. 

«مهدی رازجویان» ادامه داد: اما طبیعتا این پل تا تعطیلات نوروز آماده نمی‌شود. برای کاهش ترافیک و حل مشکل مسافران و اهالی منطقه، تصمیم بر این شده که در کنار پل در حال ساخت، به طور موقت یک پل آب‌نما ساخته شود. ساخت پل آب‌نما زمان زیادی نیاز ندارد. عملیات اجرایی این پل موقت آغاز شده و قطعا پیش از نوروز به بهره‌برداری می‌رسد.
وی درباره برخی پروژه‌های دیگر بخش راه نیز اظهار کرد: بازدیدهایی نیز از پل‌ روستاهای سلیمان‌آباد، خشکرود، همت‌آباد، ایثارده و توکله انجام شد که به جز پل توکله، بقیه پل‌ها ساخته شده است.


فرصت اندک بهسازی 

شهرهای غربی مازندران که مقصد اصلی مسافران استان هستند، به دلیل مسائلی مانند نداشتن کمربندی، ظرفیت کم جاده‌ها و تعداد زیاد خودروهای مسافران و قرار داشتن در مسیر سفر غرب به شرق معمولا در تعطیلات نوروز ترافیک‌های طولانی و سنگینی دارند؛ ترافیک‌هایی که گاهی به طور کامل مسیر را قفل می‌کنند و طی کردن مسیر چند دقیقه‌ای ممکن است یک تا دو ساعت زمان ببرد. در چنین شرایطی، کم شدن حتی یک پل می‌تواند شدت ترافیک‌ها را افزایش دهد. به این وضعیت باید شرایط کنونی پل چشمه‌کیله تنکابن و سنگفرش کردن آن را نیز اضافه کرد که در شهر تنکابن، باعث کندی تردد خودروها شده و احتمال می‌رود در نوروز سبب افزایش شدت ترافیک شود.

مسأله مهم‌تر این‌ است که در سال‌های اخیر، توجه مسافران به مناطق روستایی مازندران و حضور در روستاها بیشتر شده است. در صورتی که مسیرهای روستایی تخریب شده یا خسارت‌دیده در مناطق غربی استان به شکل مناسبی بازسازی نشوند، احتمال این‌که در برخی از این مسیرها ترافیک ایجاد شود وجود دارد. اما آنچه بیش از همه این مسائل اهمیت دارد، نزدیک شدن به فصل بارش‌های سیل‌آسا و تند بهاری است. استحکام پل‌های آسیب‌دیده و مسیرهای خسارت‌دیده، نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده و سیلی دیگر می‌تواند در صورت تکمیل نشدن عملیات بهسازی و مرمت‌، حجم خسارات به زیرساخت‌های حوزه راه را در این مناطق بیشتر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید