• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49505
+
-

تدارک ویژه برای درخشش جهانی یزد

رئیس شورای شهر یزد، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری را از اولویت‌های این شورا می‌داند

مدیریت شهری
تدارک ویژه برای درخشش جهانی یزد

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


شهر تاریخی و البته جهانی یزد این روزها درخشش‌های بسیاری در کشور و دنیا دارد: پیوستن به شهرهای سبز دنیا، تبدیل شدن به پایتخت کتاب ایران و هزاران آرزویی که برای این شهر جهانی تصور می‌شود. یزد ظرفیت‌های بسیاری برای ادامه این درخشش‌ها دارد و باید زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از آنها در شهر ایجاد شود.
باید اولویت‌هایی بر اساس جهانی شدن در شهر در نظر گرفته و برنامه منظمی ‌برای تحقق آنها تدوین شود تا در آینده نزدیک، شاهد حضور خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی در شهر باشیم.


توجه به میراث فرهنگی و گردشگری

رئیس شورای اسلامی‌شهر یزد با بیان این‌که یزد به عنوان پدیده نوظهور گردشگری ایران مطرح است اظهار می‌کند: یکی از اولویت‌های شهرداری و شورای اسلامی‌ شهر یزد توجه به میراث فرهنگی و گردشگری است. «غلامعلی سفید» ادامه می‌دهد: بعد از ثبت جهانی، میراث فرهنگی و گردشگری مورد توجه ویژه قرار گرفت و یزد در این دوران بیشترین میزان رشد گردشگر را داشت. وی با بیان این‌که سازمان‌های بین‌المللی نیز عملکرد دستگاه‌های استان را در بافت تاریخی رصد می‌کنند می‌افزاید: از سوی دیگر، گردشگرانی که به یزد می‌آیند نیازمند زیرساخت، امکانات و بستر لازم هستند. از این رو تمرکز شهرداری و شورای شهر معطوف به بافت تاریخی است.

رئیس شورای اسلامی ‌شهر یزد یکی دیگر از اولویت‌های شورای اسلامی ‌شهر را توجه به پیاده‌محوری و حمل و نقل عمومی ‌عنوان می‌کند و می‌افزاید: خیابان‌های یزد ظرفیت این همه خودرو را ندارند. از این رو حمل و نقل عمومی‌ باید جدی گرفته شود.

وی اظهار می‌کند: با این رویکرد تعدادی اتوبوس و مینی‌بوس جدید برای شهر خریداری شد و در برنامه است که 3 خط بی.آر.تی نیز در شهر راه‌اندازی شود. به این ترتیب، با افزایش امکانات حمل و نقل عمومی، استفاده از خودروهای شخصی نیز خود به خود کاهش خواهد یافت.

سفید ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری را یکی از اولویت‌های شورای اسلامی ‌شهر یزد بیان می‌کند و می‌گوید: مسیرهای ویژه دوچرخه به‌زودی کامل و اجرا می‌شود. وی ادامه می‌دهد: مسیرهای ویژه دوچرخه به‌ویژه در مرکز شهر ایجاد خواهد شد تا شهروندان در ساعات مناسب از دوچرخه استفاده کنند. سفید این اقدام را در محیط ‌زیست و کاهش آلایندگی‌های محیط شهری موثر می‌داند و می‌افزاید: با ترویج فرهنگ پیاده‌روی، استفاده از حمل و نقل عمومی ‌و دوچرخه‌سواری شهر آرام‌تر خواهد شد.


مدیریت منابع آب

رئیس شورای اسلامی‌ شهر یزد اولویت دیگر شهر را توجه به مدیریت مناسب آب در نگهداری و توسعه فضای سبز شهر عنوان می‌کند و می‌افزاید: بخشی از آب شرب برای آبیاری فضای سبز یزد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در شرایطی که شهر با کمبود آب شرب مواجه است این اقدام نادرست است.
وی اظهار می‌کند: شهرداری در نظر دارد که همه فضای سبز شهر را از پساب و آب چاه‌های نامناسب برای شرب تامین کند. مطالعات این کار از سوی مشاور شروع شده است تا آب فضای سبز شهری از آب شرب شهر جدا شود.

سفید ادامه می‌دهد: این اتفاق بزرگ شاید ظاهرا تغییری در زندگی مردم نشان ندهد، اما مهم است که بخش عمده‌ای از آب شرب شهر را آزاد کنیم. 
رئیس شورای اسلامی ‌شهر یزد درباره چالش‌هایی که مدیریت یزد با آن مواجه است اظهار می‌کند: چالش‌هایی که شهر با آن مواجه است در همین 3 حوزه کم‌آبی، مشکلات ترافیکی و مشکلات در حفاظت و مرمت بافت تاریخی قرار دارد. البته مسائل تفریحی و فرهنگی شهر نیز بسیار مهم و جدی است.

سفید درباره انتظارات شهروندان از شورای اسلامی ‌شهر یزد بیان می‌کند: شورای پنجم در بدو فعالیت اقدام به نظرسنجی مردمی ‌برای تعیین اولویت‌های پیش رو کرد تا نیازهای اصلی شهروندان استخراج شود. وی ادامه می‌دهد: اولویت مهم از نظر مردم ایجاد فضاهای عمومی، تفریحی و فرهنگی است. البته این کار بین‌بخشی است و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند. شهرداری و شورای شهر در این زمینه ورود کرده است و چند مرکز فرهنگی در حال حاضر انتخاب شده و در آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
سفید دیگر اولویت شهروندان را توسعه فضاهای شهری و تفریحی عنوان می‌کند و می‌گوید: این موضوع نیز در دستور کار شهرداری و شورای شهر قرار دارد.


گسترش تعاملات بین‌المللی در شهر جهانی

سخنگوی شورای اسلامی ‌شهر یزد بر ضرورت گسترش تعاملات بین‌المللی در شهر جهانی تاکید می‌کند و می‌افزاید: یزد باید شهر رویدادهای جهانی باشد. از این رو برگزاری برنامه‌های بین‌المللی از جمله کارگاه بین‌المللی معماری خشتی، همایش شهرهای پایدار و سمپوزیوم مجسمه‌های خشتی به میزبانی یزد برگزار شده است.

«محسن عباسی هرفته» ادامه می‌دهد: یزد شهری است که در مقیاس جهانی حرفی برای گفتن دارد. از این رو باید میزبان رویدادهای بین‌المللی باشد و سفرای فرهنگی کشورها برای گفتمان بین‌المللی در شهر حضور یابند.
وی می‌افزاید: با توجه به این‌که یزد به لحاظ گردشگری رشدی جدی داشته و دارد، آینده یزد روشن است.
سخنگوی شورای اسلامی ‌شهر یزد تاکید می‌کند: گردشگری فرهنگی و حفاظت‌محور شهر یزد را متحول می‌کند و صنایع آلاینده را از رقابت پس می‌زند و به عنوان صنعت اصلی یزد در آینده مطرح می‌شود. به این ترتیب بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز رفع خواهد شد.

عباسی هرفته با تاکید بر این‌که مشاغل متعددی با گردشگری عجین هستند اظهار امیدواری می‌کند که با تبدیل یزد به مقصد گردشگران فرهنگی، شهر رونق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بگیرد.
وی می‌گوید: یزد شهر گردشگری است و یکی از شهرهایی خواهد بود که موج گردشگر در بافت تاریخی به راه می‌افتد.


ضرورت تغییر راهبرد در مدیریت شهری یزد

سخنگوی شورای اسلامی ‌شهر یزد اظهار می‌کند: یزد نیاز به یک تغییر راهبرد جدی در حوزه مدیریت شهری دارد و مدیریت شهری یزد نباید خودش را به کارهای جزئی و کوتاه‌مدت محدود کند.
«محسن عباسی هرفته» ادامه می‌دهد: مدیریت شهر باید از تصدیگری دست بردارد و به سمت برون‌سپاری حرکت کند و بستر را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند. 
وی تاکید می‌کند: اما در حال حاضر بعضا مطالبه از مدیریت شهری هنوز کوتاه‌مدت و دم دستی است. البته این به این معنا نیست که شهرداری باید در خدمات خود کوتاهی کند، اما طبیعی است که شهرداری وقتی به مسائل کلان بپردازد، شاید کاستی‌هایی در مسائل روزمره به وجود بیاید.
عباسی هرفته بیان می‌کند: شهروندان باید صبوری و تحمل کنند و فرصت تغییر رویکرد را برای مدیران شهری فراهم کنند. در این صورت یزد شاهد کارهای عمیق و تاثیرگذاری خواهد بود که برکات درازمدت آن سال‌ها نصیب مردم خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید