• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49345
+
-

نمایندگان سرزمین‌های شمالی در برابر رئیس‌جمهور

نمایندگان 3استان شمالی کشور در اعتراض به بررسی نشدن پیشنهاد آنها مبنی بر ممنوعیت انتقال آب خزر به فلات مرکزی در صحن علنی تجمع کردند. در یک سال اخیر انتقادهای نمایندگان استان‌های شمالی برای انتقال آب خزر به استان‌های تشنه فلات مرکزی ایران ازجمله سمنان چالش‌برانگیز شده و نمایندگان مخالف نگران بحران‌های زیست‌محیطی اجرای طرحی هستند که کلنگ آن در دولت گذشته به زمین زده شد.

به گزارش همشهری، نمایندگان 3استان شمالی در نشست علنی نوبت صبح دیروز مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای جزئیات لایحه بودجه سال 98، به بررسی نشدن پیشنهادشان مبنی بر ممنوعیت مطالعه اجرای انتقال آب به فلات مرکزی در سال 98 اعتراض کرده و در محل هیأت رئیسه تجمع کردند. اختلاف در نشست علنی دیروز پس از آن شدت گرفت که سیدعلی ادیانی، نماینده مردم قائمشهر، پیشنهادی برای جلوگیری از انتقال آب خزر را مطرح کرد. 

در این پیشنهاد آمده بود: مطالعه و اجرای انتقال آب بین حوضه‌ای و سرشاخه‌های آبی دریای خزر و 3‌استان شمالی به فلات مرکزی در سال 98بنا به ملاحظات امنیتی سیاسی، اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی ممنوع است. در این هنگام علی مطهری، نایب‌رئیس دوم مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، اعلام کرد: پیشنهادی که شما مطرح می‌کنید مربوط به قانونگذاری دائمی بوده و بودجه‌ای نیست. به گفته او، موضوع انتقال آب مسئله‌ای است که شورای‌عالی انتقال آب باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند و ما نمی‌توانیم در بودجه، مطالعه در این زمینه را ممنوع کنیم؛ به همین دلیل این موضوع قابل طرح نیست. پس از این اظهارنظر نمایندگان استان گیلان، مازندران و گلستان در مقابل در خروجی صحن علنی مجلس تجمع کردند و علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه را برای گفت‌وگو به هیأت رئیسه فرستادند. علی مطهری خطاب به نمایندگان معترض 3‌استان شمالی که همچنان به تجمع اعتراضی خود در صحن ادامه می‌دادند، گفت: شما می‌توانید پیشنهادهای خود را در قالب حذف ردیف‌هایی که برای انتقال آب دیده شده، بعد از اتمام بررسی تبصره‌ها و زمانی که به ردیف‌ها رسیدگی می‌کنیم، مطرح کنید.

طرح انتقال آب خزر را یک‌بار در سال‌های 88تا 90قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) مورد مطالعه قرار داد و حتی عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در سال‌های 91و 92 انجام شد. مدافعان این طرح می‌گویند: در اجرای این پروژه فقط 200میلیون مترمکعب از آب دریای خزر در هر سال منتقل می‌شود؛ درحالی‌که حجم آب موجود در دریای خزر بدون احتساب آب‌های ورودی به آن 78هزار میلیارد مترمکعب است.
اردیبهشت‌ماه امسال روحانی با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان مستلزم رعایت مسائل زیست‌محیطی است، تأکید کرد: می‌توان آب را از دریای خزر به سمنان منتقل کرد و در عین حال همه مسائل محیط‌زیستی را مدنظر قرار داد تا مشکلی به‌وجود نیاید. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه انتقال آب خزر به سمنان و همچنین آب خلیج‌فارس و دریای عمان به یزد و کرمان با سرمایه و کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد، گفت: دولت نیز در این مسیر کمک‌های لازم را از طریق صندوق توسعه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید