• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49344
+
-

دنده‌معکوس مسکن در زمستان

قیمت مسکن در بهمن‌ماه رشد 1.7درصدی داشته اما تعداد معاملات 39درصد رشد کرده است

بازار مسکن تهران در یک سال گذشته با جهش 100 درصدی میانگین قیمت مواجه شد و در اردیبهشت‌ماه امسال با رسیدن تعداد معاملات این بازار به بالاتر از 19هزار فقره، عملا تمام نشانه‌های رونق را بروز داد اما در ادامه، از خردادماه معاملات این بازار وارد روند نزولی شد و ظرف 6ماه، تعداد معاملات در دی‌ماه به یک‌سوم رسید. حالا اما، آمارهای منتشر شده از تحولات بازار مسکن از رشد 39درصدی آمار معاملات در بهمن‌ماه خبر می‌دهند.
 به گزارش همشهری، اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از این است که در دومین‌ماه زمستان، تعداد معاملات بازار مسکن تهران با 39درصد افزایش از 6721فقره به 9343فقره رسیده اما در حوزه قیمت‌ها همان رشد ملایم ماه‌های اخیر تکرار شده است؛ به‌گونه‌ای که میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران با 1.7درصد افزایش به 9میلیون و 967هزار تومان رسیده و همچنان با مقاومت روانی 10میلیون تومان درگیر است. البته پیش ‌از این وزارت راه و شهرسازی نیز آمارهای خام بازار مسکن تهران در بهمن‌ماه را منتشر کرده بود که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران را 10میلیون و 60هزار تومان اعلام می‌کرد؛ اما با احتساب این آمارها نیز همچنان قیمت مسکن در محدوده مقاومتی 10میلیون تومان برای هر مترمربع به سر می‌برد و احتمال برگشت آن وجود دارد.

در بازار مسکن چه خبر است؟

جهش 39درصدی تعداد معاملات در بازار تهران در حالی محقق شده که بازار مسکن در رکود بسیار سنگینی به سر می‌برد. برخی از بنگاه‌های مشاور املاک می‌گویند: رشد مساعد تعداد معاملات بازار مسکن تهران در بهمن‌ماه تا حدی به رفتار خریداران و فروشندگان این بازار در یکی دو‌ ماه اخیر مربوط می‌شود که ترجیح داده‌اند پیش از پایان سال معاملات خود را نهایی و ثبت کنند. به گفته فعالان بازار مسکن، بهبود تعداد معاملات مسکن در بهمن‌ماه تا حدی نیز به افزایش تقاضای خرید مربوط بوده که اغلب به‌صورت توافقی توسط فروشندگان نیازمند نقدینگی انجام شده و به همین دلیل با افزایش قیمت همراه نبوده‌اند. یکی از مشاوران املاک محدوده خیابان شریعتی به خبرنگار همشهری می‌گوید: کسادی بازار مسکن در یکی دو‌ ماه اخیر بیش از هر چیز ناشی از کاهش قدرت خرید متقاضیان است چراکه فعلا سرمایه موردنیاز برای خرید یک خانه معمولی در تهران به یک میلیارد تومان رسیده و بخش عمده کسانی که نیازمند آن هستند چنین پولی ندارند؛ به همین دلیل معاملات کم شده است. به عقیده او اگر باز هم مثل سال گذشته پای پول به بازار مسکن باز شود قیمت مسکن هنوز جای رشد دارد؛ هرچند ترس از قفل شدن سرمایه در این بازار، بسیاری از مردم را از خرید در قیمت‌های فعلی منصرف می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید