• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49207
+
-

نجات از بی‌آبی با آب‌شیرین‌کن‌ها

در حال حاضر ۲۰ هزار متر مکعب آب‌شیرین‌کن در شهرستان‌های بوشهر و کنگان وجود دارد و 6 درصد آب مورد نیاز استان را تامین می‌کند

منابع
نجات از بی‌آبی با آب‌شیرین‌کن‌ها

علیرضا برازجانی|  بوشهر - خبرنگار:


بوشهری‌ها در اوج شرجی و گرمای طاقت‌فرسای جنوب و خرماپزان معروف، تابستان بی‌آب و کابوس‌واری را در سال گذشته تجربه کردند اما تا اینجا که 6 ماه دوم امسال را هم کم‌کم پشت سر می‌گذاریم به لطف بارش‌های خوب پاییز و زمستان و نیز وعده مسئولان برای راه‌اندازی آب شیرین‌کن‌ها تابستانی با حداقل کم آبی را انتظار دارند.


 افزایش ظرفیت آب شیرین‌کن ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با تاکید بر این‌که دقت و مدیریت در مصرف آب ضرورت دارد، به همشهری می‌گوید: در استان بوشهر منابع قابل اتکای آب به دلیل شرایط جغرافیایی، خشکسالی و برداشت‌ها در سال‌های گذشته وجود ندارد.

«عبدالحمید حمزه‌پور» با بیان این‌که به همین دلیل برای تامین منابع آب در استان در دو حوزه تامین آب از خارج از استان و استفاده از آب‌های غیرمتعارف و شور برنامه‌‌ریزی شده است می‌افزاید: در حال حاضر ۲۰ هزار متر مکعب آب‌شیرین‌کن در شهرستان‌های بوشهر و کنگان وجود دارد و 6 درصد آب مورد نیاز استان را تامین می‌کند که برنامه‌‌ریزی شده تا 6 ماه آینده با تامین آب‌شیرین‌کن‌های جدید در استان این ظرفیت را به ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده پس از انقلاب در حوزه آب استان بوشهر تصریح می‌کند: پیش از انقلاب تنها ۴۰۰ کیلومتر شبکه آب‌رسانی در استان وجود داشته که اکنون این میزان به بیش از 1۴۰۰ کیلومتر رسیده است به طوری که تمام شهرهای استان دارای آب شرب بهداشتی هستند. همچنین در گذشته ۳۰ حلقه چاه در استان وجود داشته است که اکنون این تعداد به۱۲۰ حلقه رسیده است.


تخصیص170میلیارد تومان به توسعه صنعت آب 

حمزه پور ادامه می‌دهد: امسال از اعتبارات تملک دارایی ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که تاکنون ۸۰ درصد آن تخصیص داده شده است، هر چند این اعتبارات با توجه به بحران بی‌آبی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم کم است اما با توجه به وضعیت بودجه این تخصیص‌ها نشان‌دهنده اهمیت و اولویت این حوزه برای دولت است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر می‌گوید: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و همراهی مردم در مدیریت مصرف آب مشکل کمتری را در تابستان بعدی شاهد باشیم.


قرارداد ساخت آب‌شیرین‌کن 

حمزه‌پور اضافه می‌کند: 6 پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در دهه فجر امسال در استان بوشهر انجام شد که شامل 3 پروژه کلنگ‌زنی و3 پروژه افتتاحی در شهرهای بوشهر، دالکی برازجان و شبانکاره است.وی با اشاره به اجرای طرح‌های آب‌رسانی در شهرهای استان بوشهر، از انعقاد قرارداد اجرای تاسیسات آب ‌شیرین‌کن خبر می‌دهد و بیان می‌کند: مجوزنصب  آب شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز برای شهرهای استان بوشهر صادر شده است.

 افزون بر این قرارداد ساخت تاسیسات آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر به ظرفیت ۵۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز با بخش خصوصی منعقد شده است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تاکید می‌کند: برای تابستان سال ۱۳۹۹ با بهره‌برداری از طرح‌های آب‌شیرین‌کن و تامین آب پایدار، مشکل استان بوشهر در حوزه آب‌رسانی برطرف می‌شود. برای حل مشکلات آب در تابستان آینده، طرح‌های مهمی تدوین و عملیاتی شده که با افتتاح آنها مشکلات فصل تابستان در استان بوشهر کاهش می‌یابد.


راهکارهای کوتاه مدت مقابله با کم آبی

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر برنامه‌های گسترده‌ای برای حل مقطعی کم‌آبی در شهرستان دشتستان تا قبل از بهره‌برداری کامل از آب‌شیرین‌کن‌های در دست احداث، اجرا خواهد شد.  حمزه‌پور با اشاره به اجاره ۵ حلقه چاه در شهرهای برازجان، وحدتیه، تنگ ارم و شبانکاره و نوسازی ۴ کیلومتر شبکه آب شهری تنگ ارم و دالکی می‌گوید: حفر و احیای 6 حلقه چاه در شبانکاره، آب‌پخش، تنگ ارم، کلمه و روستای خون در کنار اجرای خط انتقال مخزن دالکی، نوسازی بخشی از شبکه توزیع آب شهری کلمه از جمله این طرح‌های پیشدستانه است که به‌زودی محقق می‌شوند. افزون بر این، نهایی کردن پروژه آب شیرین‌کن ۱۷ هزار متر مکعبی برازجان و جذب یک میلیارد تومان از محل منابع ملی به منظور خرید و نصب تجهیزات کاهنده با هدف کاهش مصرف مشترکین در دستور کار این شرکت قرار دارد.


تخصیص اعتبار به پروژه‌های آب

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با بیان این‌که تا قبل از اردیبهشت ۹۸ باید ۱۲ حلقه چاه در برازجان به بهره‌برداری برسد، می‌گوید: با حمایت استاندار بوشهر از حوزه آب، اعتبار مورد نیاز تجهیز چاه‌ها در اختیار پیمانکاران قرار خواهد گرفت.


نبود برنامه جامع و راهبرد مشخص

« مهرداد ستوده» اضافه می‌کند: نبود برنامه جامع و راهبرد مشخص در حوزه آب استان در سال‌های گذشته و همچنین وابستگی ۹۰ درصدی استان در حوزه تامین آب شرب به استان‌های همجوار باعث بروز مشکلات بی‌آبی در استان بوشهر شده است. نباید انتظار داشت طی مدت کوتاهی کل مشکلات برطرف شود، زیرا ایجاد یک آب‌شیرین‌کن از مرحله اخذ مجوز تا تعیین سرمایه‌گذار حداقل ۲سال به طول خواهد انجامید، اما با تنگناهای مالی و محدودیت‌های اقتصادی، در سایه عزم و اراده و تلاش مدیران استان توانسته‌ایم در اخذ مجوز تا مرحله انتخاب سرمایه‌گذار آب شیرین‌کن‌های مورد نیاز استان پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم.

وی می‌افزاید: در بازدید اخیر از روند اجرای پروژه‌های آب شهرستان دشتستان مقرر شد خط انتقال آب این چاه‌های حفاری شده به مخزن ۱۵هزار مترمکعبی برازجان با قید فوریت توسط پیمانکاران اجرا شود. همچنین تاکید شد تا پمپ‌های مورد نیاز مرکز پمپاژ میدان میوه و تره بار برازجان تا قبل از عید نوروز نصب شود. افزون بر این، دو واحد آب‌شیرین کن با ظرفیت6500 و 8500 متر مکعب به ترتیب در شهرهای وحدتیه و آب‌پخش در حال احداث است که روند اجرایی آن مورد بازدید قرار گرفت و از شتاب خوبی برخوردار هستند. 


احداث سدهای ارغون و کلمه در سال98

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر هم می‌گوید: دو پروژه مهم سد ارغون و کلمه با ظرفیت۲میلیون متر مکعب برای تامین آب شرب اضطراری شهر کلمه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد که تا پایان سال پیمانکار انتخاب شده و از ابتدای سال۱۳۹۸ عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. همچنین بهره‌برداری از بند ذخیره‌ای- تاخیری کنترل سیلاب شبانکاره با ظرفیت۵۰۰هزار متر مکعبی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ با هدف کنترل سیل و تغذیه مصنوعی اراضی پایین‌دست به بهره‌برداری خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید