• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49041
+
-

مس، طلا شد

رئیس اتحادیه مسگران زنجان: افزایش تقاضا به دلیل نزدیک شدن به عید و افزایش قیمت جهانی از دلایل گرانی مواد اولیه مسگری است

اصناف
مس، طلا شد

زهرا هادیلو|  زنجان - خبرنگار:


سال 97 را می‌توان سال ناخوش اقتصادی خواند؛ سالی که همه چیز دستخوش تغییرات شد و بر زندگی مردم تاثیر ژرفی گذاشت. صنعت مسگری زنجان نیز ناگزیر از این شرایط تاثیر پذیرفته و عرصه بر فعالان این صنعت تنگ شده است. 

چند ماه پیش بود که در گیرودار گرانی دلار، مواد اولیه مسگری به کشورهای دیگر صادر می‌شد و همین موضوع موجب شد که در بازارهای داخلی کمبود و گرانی آن احساس شود، اما بعد با پیگیری‌های انجام شده صادرات آن ممنوع شد و آرامش به این صنعت بازگشت. با این حال هنوز ثبات به کارگاه‌های مسگری بازنگشته است و آنها در روزهای اخیر «گرده نورد» مس را با بهایی گزاف می‌خرند این در حالی‌ است که در روزهای آخر اسفند بازار برای فروش گرم است.


گرانی مواد اولیه

جلال بیگدلی صاحب یکی از کارگاه‌های مسگری در زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد وضعیت مواد اولیه مس می‌گوید: قیمت مواد اولیه در چند روز اخیر 2 برابر شده و این موضوع بر روند کار ما تاثیر منفی گذاشته است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر قیمت واحدی برای مواد اولیه وجود ندارد، اظهار می‌کند: فعالان این صنعت برای خرید گرده نورد به مشکل اساسی برخورده‌اند. نبود قیمت واحد از یک سو و گرانی آن سبب شده که نوعی آشفتگی به وجود بیاید و ما نتوانیم سفارشات را به‌موقع تحویل دهیم. در چنین وضعیتی نمی‌دانیم آیا باید سفارش قبول کنیم یا نه؟بیگدلی با بیان این‌که در حال حاضر مواد اولیه از اصفهان تامین می‌شود و 2 نفر آن را در زنجان توزیع می‌کنند، می‌افزاید: این مشکل باید با تدبیر حل شود چراکه نزدیک به 5 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از این راه کسب درآمد می‌کنند و اگر نتوان به‌موقع چاره‌ای اندیشید بی‌شک باید منتظر تعطیلی کارگاه‌ها بود.


مشکل بسته بندی 

یکی از مسائلی که صنعت مسگری با آن درگیر است، نبود بسته‌بندی مناسب است. این فعال صنعت مسگری در این خصوص می‌گوید: با این‌که تولیدی‌های مس زنجان همسطح اصفهان است و سعی می‌کنند تا کالاهای به‌روز تولید کنند اما در عرصه بسته‌بندی ضعیف هستیم چراکه برای تولیدی‌ها صرفه اقتصادی ندارد. در واقع حاشیه سود در بسته‌بندی بسیار پایین است و افراد سعی می‌کنند خود را درگیر این موضوع نکنند.
بیگدلی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیشترین مشتریان مس زنجان کدام شهرها هستند، می‌گوید: کرمانشاه، اصفهان، تبریز و تهران عمده خریداران مس زنجان هستند.


التهاب شب عید 

رئیس اتحادیه مسگران زنجان می‌گوید: قیمت مس برگرفته از قیمت جهانی است و با توجه به افزایش آن در بازارهای جهانی نمی‌توان انتظار داشت که مس در ایران گران نشود.
جعفر ارتیشه‌دار با اشاره به این‌که در زنجان هیچ احتکاری در خصوص گرده نورد مس انجام نمی‌شود، می‌گوید: 15 کارخانه تولیدی ورقه مس در زنجان وجود دارد که به طور حتم اقدامی برای انبار کردن نمی‌کنند. از سوی دیگر چون مس اصفهان با کیفیت‌تر از مس زنجان است کارگاه‌ها بیشتر خواهان آن هستند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر تقاضا برای مس زیاد است و همواره قیمت‌ها نیز بر همین اساس تعیین می‌شود. این گرانی مقطعی به نظر می‌رسد و بعد از عید به طور حتم این مساله تعدیل می-شود. اتحادیه در این میان نقش خاصی ندارد و نمی‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند چراکه کاری از دستش ساخته نیست. 
ارتیشه‌دار، تعداد مسگران دارای مجوز در زنجان را 200 نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: فعالان این حوزه بسیارند و بیشتر آنها بدون جواز در کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت می‌کنند.


صف کشیدن برای تهیه مواد اولیه

جبار اشجعی یکی از توزیع‌کنندگان مس در زنجان است. وی دلیل گرانی و کمبود آن را صادرات مواد اولیه مس می‌داند و می‌گوید: نزدیک به 10 روز است که دوباره قراضه‌های مس به خارج از کشور صادر می‌شود و همین مساله موجب آشفتگی در بازار داخلی شده است.

وی با اعلام این‌که قسمتی از گرانی به جهانی بودن قیمت آن بر می‌گردد، می‌افزاید: نوسان قیمت مس در بورس تاثیر زیادی در این حوزه دارد. هم‌اکنون «کاتد» که تا چند روز پیش 48 هزار تومان قیمت داشت به 58 هزار تومان رسیده است. قراضه کابل نیز از 55 هزار تومان به 65 هزار تومان تغییر قیمت داده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به این‌که مسگران برای تهیه مواد اولیه از ساعات اولیه صبح صف می‌کشند، ادامه می‌دهد: ما برای خرید مواد اولیه مس اقدام و پول مورد نظر را به حساب کارخانه تولیدی واریز کرده‌ایم اما حال هر کیلوگرم مواد مس 10 هزار تومان گران شده و ما باید بیش از قرارداد قبلی پول پرداخت کنیم این در حالیست که باید منتظر بمانیم قسمتی از چک‌های ما در بازار تبدیل به پول شود. پیشتر هر کیلوگرم مس را 70 هزار تومان خریداری می‌کردیم اما حالا باید برای هر کیلوگرم 10 هزار تومان بیشتر پرداخت کنیم و اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند به طور حتم با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.
اشجعی می‌گوید: قدرت خرید مردم نیز پایین آمده است، تا چند وقت پیش مردم با 60 هزار تومان یک ظرف مسی شیرینی‌خوری را می‌خریدند اما حال برای تهیه آن باید 95 هزار تومان بپردازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :