• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49029
+
-

یک شاخه گل گران برای مادر

فعالان بازار گل‌ معتقدند که تولیدکنندگان و فروشندگان برای جبران کسادی کسب و ‌کارشان در مناسبت‌های خاص اقدام به افزایش قیمت‌ها می کنند




زهرا اشرف‌زاده|  البرز-خبرنگار:


گل یکی از هدایایی است که می‌تواند نشان‌دهنده شدت علاقه ما به طرف مقابلمان باشد و چه کسی بهتر از مادر می‌تواند گیرنده این هدیه زیبا و حس خوب باشد. گل به تنهایی یا در کنار هدایای دیگر قرار می‌گیرد و این امر بازار گل را به‌خصوص در روزهای نزدیک به روز مادر رونق می‌بخشد. در این روزها همزمان با جشن‌ها و اعیاد، گل‌فروشان امیدوارند بتوانند رکودی را که در طول ایام سال با آن مواجه بوده‌اند، جبران کنند. در آستانه روز مادر به سراغ گل‌فروشان رفتیم تا از وضعیت کسب و کار آنها مطلع شویم.


افزایش قیمت گل

به یک مغازه گل‌فروشی در چهارراه طالقانی می‌رویم تا از وضعیت بازار در این روزها بپرسم. وارد مغازه که می‌شوی عطر گل‌ها و زیبایی‌شان  انسان را  به وجد می‌آورد.
«مجید رضایی» که این شغل را از پدرش به ارث برده است، می‌گوید: این روزها گل‌فروش‌ها خرید و انبار گل برای روز مادر را از بازار گل آغاز کرده‌اند و این امر در افزایش قیمت‌ها موثر بوده است.
وی ادامه می‌دهد: البته قیمت گل در گل‌فروشی‌ها تابع عرضه و تقاضاست. قیمت انواع گل در روز مادر را هم میزان تقاضا تعیین می‌کند؛ به همین دلیل نمی‌توان قیمت مشخصی را تعیین کرد، اما معمولا 30 تا 40 درصد بالاتر از قیمت خرید به فروش می‌رسد.

رضایی در پاسخ به این‌که در اعیادی مانند روز مادر بیشتر چه گل‌هایی به فروش می‌رسد، می‌گوید: استقبال از گل رز بیشتر از انواع دیگر گل‌هاست اما میخک، اطلسی و ژربرا نیز مشتریان زیادی دارد؛ با این حال گل رز بیشتر خریداری می‌شود.یکی دیگر از گل‌فروشان با بیان این‌که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) و روز مادر همچنین عید نوروز با افزایش تقاضا مواجه خواهیم بود، می‌گوید: تولید‌کنندگان و فروشندگان گل و گیاه با توجه به این‌که در زمان‌های دیگر سال

فروش و بازار مناسبی ندارند، مجبورند حالا سود تولید و عرضه‌ خود را جبران کنند؛ بنابراین این روزها قیمت گل و گیاه در بازار کمی افزایش می‌یابد؛ البته باید بگویم تورم در صنف ما کمتر از سایر صنوف است.«مسعود نجف‌زاده» اضافه می‌کند: بیشتر گل‌ها را از تولیدی‌های خود استان تهیه می‌کنیم؛ چراکه البرز در تولید گل بسیار قوی است و تولیدکننده‌های خوب و موفقی در استان وجود دارند.وی ادامه می‌دهد: شغل ما طوری است که ضرر در آن بیشتر است چراکه کالای ما ماندگاری ندارد و اگر در زمان معین به فروش نرسد، مجبوریم آن را دور بریزیم.


هدیه‌ای محبوب اما گران‌

یکی از شهروندان که برای سفارش دسته گل به گل‌فروشی آمده است، می‌گوید: برای خرید گل نباید دنبال بهانه بود؛ چراکه گل به کسی هدیه دادن بسیار زیباست و باید میان مردم جا بیفتد، اما در یکی دو سال اخیر قیمت آن بسیار بالا رفته است.
«سارا غلامی» می‌افزاید: اخیرا برای خرید 2 شاخه گل 30 هزار تومان پرداخت کردم؛ در حالی که من علاقه زیادی به گل دارم، اما امکان این‌که همیشه بخواهم این کار را انجام دهم ندارم؛ با این‌حال سعی می‌کنم وقتی می‌خواهم به کسی هدیه بدهم یک شاخه گل هم همراه آن باشد.


البرز؛ دومین تولید‌کننده گل در ایران

رئیس اتحادیه گل‌فروشان کرج با بیان این‌که حدود 500 نفر در کرج در صنف گل‌فروشی مشغول به کارند، می‌گوید: البرز دومین استان در حوزه تولید گل و گیاه است و بیشتر تولید‌کنندگان در ساوجبلاغ و چهارباغ هستند. گل لاله البرز نیز شهرت دارد و هر سال جشنواره و نمایشگاه‌های بسیاری برای آن برپا می‌شود.

«محمد بهرامی» می‌افزاید: با توجه به این‌که بیشتر گل‌ها تولیدی استان هستند، تورم زیادی در این صنف وجود ندارد، اما با توجه این‌که گل به زحمت تولید و نگهداری می‌شود، قیمت بالایی دارد.
وی ادامه می‌دهد: رز هلندی و سایر گیاهان زینتی با کیفیت بالا در اتان تولید و به سایر استان‌ها صادر می‌شوند؛ از همین رو با جهاد کشاورزی صحبت‌ها و برنامه‌هایی برای حل مشکلات تولیدکنندگان گل کرده‌ایم.
رئیس اتحادیه گل‌فروشان با گلایه از گل‌فروشان خیابانی می‌گوید: با شهرداری در این زمینه مکاتباتی کرده‌ایم؛ چراکه این گل‌ها کیفیت مناسبی ندارند و اکثر آنها با آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند؛ در صورتی که تولیدی‌ها با نظارت‌های بهداشتی بالا، اقدام به تولید می‌کنند.


کنترل قیمت‌ها در بازار گل

رئیس اتحادیه گل‌فروشان کرج درباره وضعیت بازار گل در روز مادر و عید نوروز می‌گوید: شب سال نو و روز مادر در پیش است و در این ایام حجم تقاضا برای خرید گل به شدت افزایش می‌یابد. در تقویم گل‌فروشی‌ها، روز مادر یک روز استثنایی به حساب می‌آید. تجربه ثابت کرده بیشترین میزان عرضه و تقاضای گل در طول سال در روز مادر است. اتحادیه نیز به واحدهای صنفی تذکر داده است که در این روزها با شهروندان تعامل خوبی داشته باشند.

«محمد بهرامی» می‌افزاید: اتحادیه سعی کرده با قیمت‌گذاری که گاهی هر روز و هر هفته انجام می‌شود، نرخ را ثابت نگه دارد تا شهروندان راضی باشند. اتحادیه بر فعالیت و قیمت‌گذاری واحدهای صنفی نظارت مستقیم دارد و شکایاتی که از سوی مردم ثبت شده باشد، پیگیری خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید