• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49033
+
-

دست کوتاه قزوین از جشنواره موسیقی فجر

رئیس انجمن موسیقی استان قزوین: اطلاع‌رسانی جشنواره فجر امسال خوب نبود و برای ما حتی یک پوستر فراخوان هم ارسال نشد

هنری
دست کوتاه قزوین از جشنواره موسیقی فجر

وحید مروتی|  قزوین - خبرنگار :


بدون تردید، جشنواره موسیقی فجر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌ای است که در زمینه موسیقی در کشور رخ می‌دهد و در آن سبک‌ها و سلایق مختلف دیده می‌شود. 
اتفاق قابل توجهی که در زمینه جشنواره موسیقی فجر رخ داده، این است که این جشنواره در برخی شهرستان‌ها نیز اجرا می‌شود و زمینه مشارکت سایر استان‌ها را فراهم می‌کند. 

سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر علاوه بر پایتخت در 7 استان ایران برگزار می‌‌شود. ستاد جشنواره گروه‌های موسیقی را به 7 استان لرستان (۲۴ بهمن تا ۲ اسفند)، سمنان (۲۶ بهمن تا ۳ اسفند)، زنجان (۲۶ بهمن تا ۳۰ بهمن)، فارس (۲۵ بهمن تا ۴ اسفند)، گیلان (۴ اسفند تا ۱۰ اسفند)، کرمانشاه (۲۴ تا ۲۹ بهمن) و منطقه آزاد اروند (۲۴ بهمن تا ۳۰ بهمن) اعزام می‌کند، اما قزوین به دلیل نداشتن امکانات جایی در این میان ندارد.

بودن تنها یک سینمای 200 نفره برای میزبانی جشنواره فیلم فجر برای استانی با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری و نبود حتی یک سالن تئاتر یا اجرای موسیقی استاندارد از کمبودهای زیرساختی است که هر سال با برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی، بیشتر خود را نشان می‌دهد.


 مهم‌ترین رویداد موسیقی

رئیس انجمن موسیقی استان قزوین در رابطه با جشنواره موسیقی فجر 97 گفت: در ایران جشنواره موسیقی فجر قابل توجه‌ترین و مهم‌ترین رویداد موسیقی است که به صورت فستیوال سالانه برگزار می‌شود. این جشنواره تمام ژانرهای موسیقی ایران را دربرمی‌گیرد. موسیقی کلاسیک ایرانی، ارکسترال کلاسیک غربی و موسیقی مقامی و محلی یکی از آیتم‌های بسیار مهم این جشنواره است.

«مصطفی عبادی» نقطه مثبت برگزاری این رویداد بزرگ موسیقی در کشور را حضور استان‌های تاثیرگذار دانست و افزود: امسال جشنواره موسیقی فجر را فقط در تهران برگزار نکردند و برخی استان‌ها هم برای دومین بار در آن حضور داشتند. استان‌هایی که خود داوطلب برگزاری جشنواره موسیقی فجر شدند، به برگزاری جشنواره موسیقی فجر در استان خود مبادرت کردند که 7 استان بودند و زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های لازم را برای برگزاری جشنواره فجر داشتند و پذیرای بعضی از اجراها شدند، اما این جشنواره در قزوین اجرا نشد.


 کمبود زیرساخت‌ها

عبادی با اشاره به کمبودهای استان در حوزه‌های زیرساختی گفت: اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود و سازوکار مناسب برای برگزاری وجود داشته باشد، قزوین نیز این پتانسیل را خواهد داشت که میزبان گروه‌های خوب موسیقی کشور در استان باشد، اما اکنون این زیرساخت‌ها وجود ندارد.

 عبادی درخصوص گروه‌های موسیقی قزوین در این جشنواره افزود: از استان، محمد بیگی با گروه سماع، در سی‌و‌چهارمین دوره موسیقی فجر شرکت کرد که در برج آزادی تهران اجرا داشتند.
وی با بیان این‌که انجمن موسیقی استان بیشتر نقش حمایتی دارد، اضافه کرد: انجمن موظف است فراخوانی را که برای جشنواره داده می‌شود در اختیار گروه‌هایی قرار دهد که در سطح استان فعال هستند و به ثبت گروه‌های خود در این انجمن اقدام کرده‌اند و همچنین امکانات سخت‌افزاری موجود را برای آماده‌سازی اجرایشان فراهم کند. 


اطلاع‌رسانی ضعیف 

رئیس انجمن موسیقی استان قزوین با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم از جمله نداشتن سالن اجرای استاندارد اظهار کرد: در قزوین 4 گروه موسیقی خوب ایرانی فعالیت می‌کنند که به دلیل نبود امکانات، راهی به جشنواره فجر پیدا نکردند.
عبادی در پاسخ به این‌که چرا هنرمندان استان به شیوه اطلاع‌رسانی انجمن موسیقی استان نقد دارند، گفت: اطلاع‌رسانی جشنواره فجر امسال آن چنان که باید و شاید، خوب نبود و برای انجمن موسیقی که در استان نماینده وزارت ارشاد و همچنین نماینده موسیقی ایران هست، حتی یک پوستر فراخوان جشنواره ارسال نشد.


دو نگاه به جشنواره

یکی از چهره‌های موسیقی استان در این سال‌ها که در گروه‌های برجسته موسیقی کشور حضور فعال داشته است در گفت‌و‌گو با همشهری درباره استقبال نکردن گروه‌های موسیقی استان از این رویداد بزرگ گفت: دو نگاه مختلف به جشنواره موسیقی فجر وجود دارد. بخشی از جامعه موسیقی جشنواره را یک فرصت نگاه می‌کنند و معتقدند این فضا نیز باید همچون سینما به تولید و دیده شدن آثار فاخر و قابل اعتنا کمک کند و این هزینه بخشی از سهم موسیقی از بودجه هنری است ولی بخشی هم اعتقاد دارند که این 10 روز تنها یک فضای تبلیغاتی است و به ارتقای کیفی تولیدات کمکی نمی‌کند و بنابراین در آن شرکت نمی‌کنند. 
اسحاق چگینی افزود: باید این نگاه در بین جامعه موسیقی تغییر کند و بدانیم که جشنواره موسیقی فجر جشنواره‌ای ملی و فرصت خوبی برای معرفی دستاوردهای یک ساله موسیقی در کشور است.


حذف بخش رقابتی

 این نوازنده با اشاره به محدودیت‌های مالی شدید در این دوره اظهار کرد: بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر سی‌وچهارم به علت محدودیت‌های شدید مالی حذف شد؛ با همه این اوصاف یکی از کارهای خوبی که صورت گرفته این است که در 7 شهر جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌شود.

وی جوان‌گرایی، بهادادن به گروه‌های شهرستانی و درگیر کردن جامعه مخاطب در استان‌های مختلف را از دستاوردهای برگزاری جشنواره سی‌و‌چهارم خواند و ادامه داد: قزوین به علت نبود امکانات لازم و بودجه کافی، نتوانست میزبان جشنواره موسیقی فجر باشد؛ در حالی که اجرای برنامه‌های موسیقی متنوع می‌توانست لحظات خوبی برای علاقه‌مندان فراهم کند؛ ضمن آن‌که این قابلیت وجود داشت که هم گروه‌های داخل استان فعال شوند و هم گروه‌های برگزیده بتوانند در رقابتی جدی‌تر و در سطح ملی شرکت کنند.


خبری از ساخت سالن نیست

اسحاق چگینی، نوازنده قزوینی، گفت: قزوین سالن مناسبی برای اجرای موسیقی ندارد و تنها فضا کتابخانه امام خمینی (ره) با 200 نفر ظرفیت است که حتی برای افراد دعوت‌شده به جشنواره موسیقی فجر کافی نیست. در این زمینه صحبت‌های بسیاری شده اما با بودجه فعلی، ساخت سالن تا 3 تا 4 سال آینده منتفی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید