• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49036
+
-

گسترش ترافیک در گیلان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان: ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان و لنگرود ضعف دارد

حمل‌و‌نقل
گسترش ترافیک در گیلان

مهسا طالبی| رشت- خبرنگار:


شهرهای گیلان علی‌رغم وسعت کم از تراکم بالایی برخوردارند. طبق آمار، گیلان بعد از تهران، دومین استان پرتراکم کشور است. اگر به این حجم از تراکم، جمعیت میلیونی که هر ساله به عنوان گردشگر وارد گیلان می‌شوند را هم اضافه کنیم، متوجه حجم بالای تردد در استان خواهیم شد.تنها وسیله نقلیه عمومی که شهروندان گیلانی از آن استفاده می‌کنند، تاکسی است. در کنار این تاکسی‌ها مسافرکش‌های شخصی هم بین خطوط مختلف فعالیت دارند. در حال حاضر ۷۰ دستگاه اتوبوس در رشت فعالیت دارند که تعدادی از آنها فرسوده هستند. طبق آمار پلیس راهور گیلان، ۷۰ درصد از حمل‌و‌نقل عمومی در استان توسط ناوگان تاکسیرانی انجام می‌شود و بیش از هزار تاکسی فرسوده در گیلان وجود دارد. 2554 دستگاه (181 دستگاه اتوبوس، 751 دستگاه مینی‌بوس، 1622 دستگاه سواری) به همراه 10 پایانه مسافربری استان فعال هستند. 

در حال حاضر ترافیک به معضلی در شهرهای بزرگی همچون رشت، انزلی، لاهیجان و لنگرود تبدیل شده و این شهرها نیاز به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مجهزی دارند. در رشت اجرای پروژه بی‌آر‌تی دنبال شد، اما استقبال کم، نبود فرهنگ‌سازی و نیز وجود اشکالات متعدد منجر به جمع‌آوری آن در دوره شورای پنجم شد. با این حال هنوز در اغلب شهرهای گیلان برای حمل‌ونقل بیشتر از تاکسی استفاده می‌شود و افزایش تعداد آنها بر ترافیک موثر است. 


تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به این‌که امروزه ترافیک به چالش بزرگی در شهرها تبدیل شده است، گفت: تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای حل این چالش ضرورت دارد. «علی اوسط اکبری مقدم» با اشاره به این‌که گیلان علی‌رغم وسعت جغرافیایی کم، دارای تراکم جمعیت بسیار بالایی است، افزود: گسترش محورهای مواصلاتی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه مطرح است.

وی بیان کرد: تصادف موتورسیکلت‌ها در جاده‌های درون و برون‌شهری آمار بالایی دارد که خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور در حوزه آموزش‌های همگانی به‌ویژه برای عابران پیاده و موتورسواران انجام شده است.اکبری مقدم با اشاره به این‌که در 10 ماه منتهی به بهمن سال گذشته و امسال نیز در مدت زمان مشابه به ترتیب 559 نفر و 531 نفر در جاده‌های گیلان جان باختند، افزود: این آمار حکایت از کاهش 5 درصدی تلفات جاده‌ای و اثربخش بودن آموزش‌ها دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان بیان کرد: جامعه باید به سمتی برود که مردم در ایمنی راه‌ها مشارکت داشته باشند. وی با اشاره به شناسایی 90 نقطه حادثه‌خیز در گیلان ادامه داد: تعدادی از این نقاط اصلاح شده و برخی نیز در حال اصلاح هستند.این مسئول یادآور شد: سایر نقاط حادثه‌خیز هم باید شناسایی و اصلاح شوند تا آمار تصادفات جاده‌ای به حداقل برسد. اکبری مقدم نصب دوربین‌های کنترل ترافیک در محورهای مواصلاتی گیلان را اقدامی تاثیرگذار دانست و گفت: این قبیل کنترل‌ها می‌تواند پیشگیرانه باشد.


محدودیت‌ها برای افزایش خطوط ارتباطی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان این‌که در استان به دلیل وسعت جنگل‌ها و اراضی زراعی محدودیت‌های خاصی برای افزایش خطوط ارتباطی وجود دارد، اظهار کرد: این مساله موجب ایجاد چالش‌های فنی شده که در تصادفات جاده‌ای نقش زیادی دارند.اکبری مقدم با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای تکمیل 8 کیلومتر باقیمانده از آزادراه قزوین-رشت، گفت: تکمیل این آزادراه موجب افزایش چشمگیر تعداد خودروهای ورودی به استان و در نتیجه تشدید ترافیک در رشت می‌شود.

وی احداث کمربندی در این شهر را راهکاری برای تسهیل در تردد خودروها دانست و افزود: می‌توان با کمک وزارت کشور رینگ‌های درون‌شهری در رشت تعبیه کرد تا بخشی از معضل ترافیک برطرف شود.
این مسئول ضعف ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و تعداد اندک اتوبوس‌هایی که برای تردد در شهرهای رشت، لاهیجان، انزلی و لنگرود مورد استفاده قرار می‌گیرند را از دیگر موارد تاثیرگذار بر حجم بالای ترافیک دانست و بر لزوم فرهنگ‌سازی به منظور استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تاکید کرد.


ضرورت سرمایه‌گذاری دولت

یک کارشناس مدیریت شهری هم بیان کرد: برای کاهش استفاده شهروندان از وسایل نقلیه شخصی باید نسبت به توسعه و تجهیز وسایل نقلیه عمومی اقدام شود. «علی مبصر» افزود: برنامه‌‌ریزان شهری و قانونگذاران به خوبی می‌‌دانند که دستیابی به این مهم مستلزم سرمایه‌گذاری دولت است.

وی اظهار کرد: با توجه به آمار و اطلاعات موجود، بخش حمل‌و‌نقل یکی از بزرگ‌ترین بخش‌‌های مصرف‌‌کننده انرژی است و عمده‌ترین مصرف‌کننده فراورده‌‌های نفتی به شمار می‌‌رود.
مبصر بر لزوم برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف انرژی در بخش حمل‌و‌نقل تاکید کرد و افزود: تبیین خط‌مشی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در این زمینه یک ضرورت است.

کارشناس مدیریت شهری یادآور شد: بررسی وضعیت ترافیک در حمل‌و‌نقل درون‌شهری، برون‌شهری و روش‌‌های بهبود این مهم موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت در بخش حمل‌و‌نقل خواهد شد.وی گفت: رشت یکی از متراکم‌ترین سکونتگاه‌های شمال ایران است که هویت و تاریخ غنی دارد. اگر به درستی و با بهره‌گیری از دانش متخصصان حوزه حمل‌و‌نقل و راه و ترابری، مطالعات امکان‌سنجی برای احداث شبکه حمل‌و‌نقل درون‌شهری انجام شود، نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت. 


آمار ورود خودرو به استان

در نوروز 97 بر اساس آمار پلیس راه گیلان 415 هزار و 230 خودرو و 2 میلیون و ۴۱ هزار و ۹۴ مسافر وارد گیلان شدند که نسبت به سال گذشته، حدود 21 درصد افزایش ورود خودرو و 19 درصد افزایش ورود مسافر را شاهد بودیم.
باید دید برای این حجم از خودروهای ورودی در شهرهایی که به دلیل بافت قدیمی و نبود خیابان‌های عریض و پارکینگ، با معضل اساسی ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند، چه تمهیداتی اندیشیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید