• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49026
+
-

صادرات خدمات مهندسی

محسن قراگوزلو|  کارشناس ارشد مهندسی معدن:


818 سال از زادروز خواجه نصیرالدین طوسی ملقب به استادالبشر می‌گذرد؛ روزی که به پاسداشت او در تقویم ایران، 5 اسفند روز مهندس نامیده می‌شود. در سال‌های گذشته، افت کیفیت آموزش عالی و تاکید سیاست‌گذاران این بخش به گسترش کمی باعث شده است فارغ‌التحصیلان فراوان این بخش در بازار کار با مشکلات زیادی روبه‌رو باشند. 

فارغ‌التحصیلان مهندسی در تمام ادوار گذشته معمولا از تاثیرگذارترین افراد بوده‌اند و پیش‌قراول تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران بوده و هستند و امروز هم خیلی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین سیاستمداران ایرانی فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های مهندسی هستند. این موضوع نشان‌دهنده موثر بودن مهندسان در جامعه است. اما امروز یکی از بحران‌های جامعه مهندسی کشور گسترش بی‌ضابطه مراکز به‌ظاهر علمی است که باعث شده است سالانه بیش از 250هزار فارغ‌التحصیل رشته مهندسی در کشور داشته باشیم. این ازدیاد و نگاه کمی باعث افت شدید سطح علمی و توانایی این فارغ‌التحصیلان شده است. از سویی، سطحی شدن جامعه و پدیده متخصص‌باوری باعث شده است در خیلی از مواقع که باید یک کار با نظر و محاسبات مهندسان اجرا شود، توسط افراد بدون صلاحیت انجام ‌شود.

امروز کاهش شدید ساختمان‌سازی و تعطیلی بسیاری از معادن و کارخانه‌ها در همدان باعث شده است بسیاری از فارغ‌التحصیلان مهندسی با بیکاری شدید روبه‌رو باشند یا برای پیدا کردن کار به مهاجرت به تهران یا شهرهای بزرگ روی‌ بیاورند. مهاجرت فارغ‌التحصیلان همدانی به شهرهای بزرگ و مهاجرت بخشی از روستاییان استان‌های اطراف به همدان باعث می‌شود همدان در آینده با مشکل کاهش نیروی متخصص روبه‌رو باشد. امروز به دلیل بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، خیلی از مهندسان به کارآفرینی روی نمی‌آورند. 

با اتفاقات یک سال اخیر در حوزه اقتصادی و کاهش ارزش پول، امروز ارائه خدمات مهندسی به دیگر کشورها قطعا بسیار سودمند و با ارزآوری همراه خواهد بود. مهندسان همدانی می‌توانند در قالب شرکت‌های مختلف به سایر کشورهای همسایه خدمات مهندسی ارائه کنند. این کار به کاهش آمار بیکاری در قشر فارغ‌التحصیلان کمک می‌کند و با ارزآوری اقتصاد بیمار استان را نجات می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید