• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49024
+
-

آیین‌نامه ارزیابی وسع در دستان دولت

براساس قانون برنامه ششم توسعه توانایی مالی11میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت باید با آزمون وسع سنجیده شود. در واقع دولت موظف است در مورد کسانی که باید برای آنها حق بیمه پرداخت کند، آزمون وسع برگزار کند و میزان توانایی مشارکت افراد را در پرداخت حق بیمه مشخص کند تا براساس آن برای افراد دفترچه صادر شود. در این صورت تنها کسانی که توانایی مالی پرداخت حق بیمه ندارند، رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و افرادی که توانایی پرداخت حق‌السهم بیمه را دارند، باید این حق‌السهم را که معادل ٧ درصد حقوق است به بیمه سلامت پرداخت کنند. آیین‌نامه ارزیابی وسع (استطاعت مالی افراد) موضوعی است که مدت‌هاست سازمان بیمه سلامت پیگیر آن است و حالا مدیرعامل این سازمان از ارسال آن توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه به دولت خبر داده و به همشهری می‌گوید: طی چند روز گذشته این آیین‌نامه به دولت ارسال شده و قرار است دستگاه‌های اجرایی نظرات خود را در این زمینه اعلام کنند؛ به همین سبب ما منتظر تصویب آیین‌نامه آزمون وسع در دولت هستیم.

طاهر موهبتی در ادامه می‌گوید: همواره یکی از مشکلات جدی که بیمه سلامت در این سال‌ها با آن روبه‌رو بوده است این بوده که ارزیابی وسع وجود نداشته است؛ این در حالی است که چنین آیین‌نامه‌ای می‌تواند این موضوع را هدفمند کند و وسع تمام افرادی را که بیمه می‌شوند، ارزیابی می‌کند. همچنین بر این اساس، استحقاق‌سنجی وضعیت درآمد خانوار بررسی می‌شود. ضمن اینکه افراد جدیدی که به بیمه مراجعه می‌کنند نیز باید ارزیابی وسع شوند. در چنین صورتی افراد پس از گذراندن آزمون وسع به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار می‌گیرند و در تمام مراکز دولتی و خصوصی خدمات بهداشتی به آنها ارائه می‌شود. همچنین در آیین‌نامه آمده که وزارت رفاه مکلف است بعد از ابلاغ آیین‌نامه، امکان دسترسی برخط سازمان بیمه سلامت به این سامانه را فراهم کند؛ ضمن اینکه مردم نیز ۶‌ماه فرصت دارند که خود را به‌صورت اجباری بیمه کنند.

رئیس هیأت مدیره سازمان بیمه سلامت از آغاز به‌کار نسخه‌نویسی الکترونیک تا 2هفته آینده در ٣١‌استان هم خبر داد و افزود: با توجه به اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک ۴تا ۵ماه پیش به‌صورت پایلوت در کرمان آغاز شد و با موفقیت به اتمام رسید، صددرصد داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه‌ها تحت پوشش این طرح قرار گرفت؛ بر همین اساس ظرف 2هفته آینده در ۳۱ استان کشور، در هر استان یک شهرستان را تحت پوشش نسخه‌نویسی الکترونیک قرار خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید