• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49023
+
-

فرآورده‌های آرایشی در ایران،67هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند

گردش مالی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در کشور 67هزار میلیارد تومان است. سهم کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه آرایشی و بهداشتی نیز یک میلیارد و 700هزار دلار است.
عبدالعظیم بهفر، مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: گردش مالی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی خانوارهای ایرانی 47هزار میلیارد، محصولات سلولزی 8 هزار میلیارد و شوینده‌ها 12هزار میلیارد تومان است که نشان می‌دهد میزان گردش مالی حوزه آرایشی و بهداشتی به حدود 67هزار میلیارد تومان می‌رسد.
بهفر درخصوص مقاله علمی منتشر شده در حوزه مصرف لوازم آرایش در ایران، اظهار داشت: براساس برآورد این مقاله علمی، حجم مارکت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در ایران 4 میلیارد دلار است. همچنین در این مقاله میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی تا 4.5درصد مخارج خانوار ذکر شده که این میزان در ایتالیا 3 درصد و در انگلیس و فرانسه 1.7درصد است.
وی درخصوص تدوین سیاست‌های حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو اظهار داشت: تشکیل کارگروه‌های کارشناسی همسان‌سازی و مطابق‌سازی‌ استانداردها با استانداردهای رایج اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گرفت و ارتباط مستقیم با انجمن‌های اتحادیه اروپا در این حوزه ایجاد شد.

مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: قاچاق و تقلب یکی از مباحث جدی و مهم حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود. طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی 722میلیون دلار، مصرف آن 2میلیارد و 717هزار دلار و واردات 390میلیون دلار است که بر این اساس مشخص می‌شود که یک میلیارد و 700هزار دلار از این بازار زیرنظر رگولاتوری نیست که می‌تواند قاچاق یا تقلبی باشد که البته با توجه به افزایش نرخ ارز بحث قاچاق چندان مطرح نیست و بیشتر متوجه حوزه تقلب است.(ایرنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید