• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4901
+
-

رجیستری در ایستگاه برندهای صدرنشین قاچاق

مرحله بعدی اجرای رجیستری از 14بهمن کلید خورده و تا پایان سال همه برندها را در‌بر‌می‌گیرد

علی ابراهیمی|خبرنگار:

با تسری طرح رجیستری به برندهای پر‌تیراژ گوشی‌های تلفن همراه، اجرای این طرح به بخش حساس خود یعنی ایستگاه برندهایی رسیده که بیشترین سهم را از بازار گوشی‌های موبایل قاچاق کشور دارند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح رجیستری به بخش حساس ماجرا رسیده است، اعلام کرد: بخشی که بیشترین قاچاق را برعهده دارد، در قسمت آخر اجرای طرح رجیستری قرار دارد و اکنون اغلب گوشی‌های قاچاق باقیمانده در بازار مربوط به این چند برند می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه در موضوع اجرای طرح ثبت شناسه تلفن همراه دو موضوع افزایش 25درصدی قیمت گوشی و انحصاری‌شدن واردات مطرح است، افزود: اینکه واردکنندگان رسمی افزایش درآمد داشته‌اند، توضیح واضحات است، زیرا اساسا برخورد با قاچاق به معنی بی‌رونق‌کردن قاچاق و رونق واردات رسمی است.

همچنین اینکه اعلام شده فلان دستگاه دولتی(سازمان تأمین اجتماعی) در حوزه واردات گوشی تلفن همراه وارد شده، اطلاعی ندارم و باید توسط وزارت صنعت پیگیری شود اما این موضوع را در حاشیه جلسه هیأت دولت از وزیر کار پیگیری می‌کنم. وی افزود: در کارگروه رجیستری، موضوع مقابله با انحصاری‌شدن بازار بررسی شد و با توجه به اینکه مجوزها را وزارت صنعت صادر می‌کند، این وزارتخانه اعلام کرد که در صدور مجوز محدودیتی نداریم و در این‌باره پیشنهاد شد که به فروشگا‌ه‌های آنلاین محصولات الکترونیکی مجوز واردات داده شود. آذری جهرمی با تکذیب افزایش 25درصدی قیمت گوشی تلفن همراه به‌دلیل اجرای رجیستری، افزود: افزایش 25درصدی قیمت گوشی به‌دلیل اجرای رجیستری را اکیدا تکذیب می‌کنم، البته افزایش قیمت گوشی را تکذیب نمی‌کنم و مردم می‌بینند. اما زمانی که طرح رجیستری شروع شد، دلار 3هزار و 900تومان بود و اکنون 4هزار و 500تومان است.

همچنین در آن زمان ارز وارداتی به گوشی تعلق می‌گرفت که اکنون واردات با ارز آزاد انجام می‌شود که این عوامل روی قیمت گوشی تأثیر‌گذار است. وی از پیگیری تأثیر انحصاری‌شدن بازار گوشی بر افزایش قیمت‌ها خبر داد و افزود: اکنون که به سمت تولید گوشی‌های آسیایی می‌رویم، از این فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها ایجاد می‌شود اما تنها متعهد به پاسخگویی مردم هستیم و با بی‌اعتنایی به این فضا‌سازی‌‌ها، از این پس نیز اشکالات طرح را دریافت می‌کنیم و در رفع آنها می‌کوشیم. وزارت ارتباطات حتی یک ریال از انجام رجیستری سود نمی‌کند و تنها هزینه مالی و پذیرش مسئولیت آن بر عهده این وزارتخانه است چرا که اعتقاد داریم این کار مهم و به نفع دولت و مردم است. آذری جهرمی در مورد مزایای رجیستری افزود: علاوه بر دستاوردهای مالی رجیستری در دوره کمبود منابع مالی دولت، اطمینان از سلامت گوشی برای مردم و جلوگیری از سرقت تلفن همراه از دیگر دستاوردهای اجرای مرحله دوم رجیستری و به نفع مردم است.

 

الزام به بازگرداندن پول موبایل‌های قاچاق 

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز با صدور ابلاغیه‌ای واحدهای صنفی را مکلف به بازگرداندن بی‌قید و شرط پول موبایل‌های قاچاق فروخته شده به خریداران کرد. در این ابلاغیه تصویرنامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص ابلاغ مسترد‌کردن بی‌قید و شرط وجوه دریافت تلفن همراه قاچاق فروخته شده به خریدارانی که گوشی آنها در سامانه ثبت نشده، پیوست شده است.

 

   تعمیم رجیستری به همه برندها تا پایان سال

 

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) نیز با بیان اینکه برندهای مشمول رجیستری تا پایان سال تکمیل می‌شود، گفت: در جلسه کمیته رجیستری مقرر شد مرحله بعدی این طرح با اعلام مدل‌های جدید از 14بهمن‌ماه آغاز شود و درنهایت تا پایان سال هیچ برند و مدلی از طرح رجیستری خارج نخواهد بود. البته درباره برندها هنوز تصمیم‌گیری نشده اما چند برند ازجمله هواوی، ال‌جی و سامسونگ بیشتر نمانده است.  حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه برای اعلام برندهای رجیستری، یک هفته قبل از آن اطلاع‌رسانی می‌شود، افزود: مردم مانند روند برندهای قبلی می‌توانند تا پیش از آغاز رجیستری برای برند اعلام شده اقدام به ثبت شماره کنند و برای این کار کافی است با یک سیم‌کارت گوشی خود را روشن کنند. به گفته وی، رجیستری برای گوشی‌های اپل از 14آذرماه شروع و قطع گوشی‌های غیرقانونی از 17دی‌ماه انجام شده که طی این مدت خدمات بیش از 25هزار گوشی تلفن همراه قطع شده و اجرای این طرح برای سایر برندها نیز با همین مهلت یک‌ماهه خواهد بود. فلاح جوشقانی با اعلام اینکه حدود 70هزار گوشی به‌صورت غیرقانونی وجود دارد، افزود: تلاش‌های مختلفی برای دور‌زدن سامانه رجیستری وجود داشت که این مدل‌ها را بررسی و سیستم کشف تقلب را راه‌اندازی کردیم. همچنین عده‌ای برخی اشکالات سیستم مانند اینکه گوشی پس از تعمیر یا به‌دلیل آنکه با استفاده از گارانتی گوشی IMEI جدیدی دریافت کرده‌اند را اعلام و این مشکلات حل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید