هفته گذشته مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران (هما) از خریداری
3 فروند هواپیمای جدید تا پیش از پایان امسال خبر داده بود که بهنظر میرسید باید از یک کشور ثالث خریداری شود اما دیروز مدیرعامل این شرکت اعلام کرد، هما 3 فروند هواپیمای ایرباس 319 متعلق به یک شرکت هواپیمایی داخلی را خریداری کرده که فعالیتهای قراردادی آنها انجام شده و بهزودی از فرودگاه مشهد به فرودگاه مهرآباد منتقل میشوند. بر این اساس، میتوان گفت، تبلیغات ایرانایر برای خرید هواپیمای جدید، آنهم پس از مطرح کردن ایجاد کانال مالی هوایی، فقط برای تغییر مالکیت 3 هواپیمای ایرانی انجام شده و هرچند به افزایش این ایرلاین دولتی انجامیده اما چیزی به ناوگان هوایی موجود در کشور اضافه نکرده است. خبرها حاکی از این است که 3 فروند هواپیمای ایرباس 319 خریداری شده هما را، یک سال پیش یک شرکت هواپیمایی ایرانی از مجارستان خریده و به پارکینگ فرودگاه مشهد منتقل کرده بود و حالا همان هواپیماها به دلایلی به هما فروخته شده است. پیگیریهای همشهری نشان میدهد این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی تهرانایر بوده که محمدعلی ایلخانی، رئیس اسبق شرکت فرودگاهها، مدیرعاملی آن را بر عهده داشته و با دور زدن تحریم از مسیر یک شرکت واسطهای خریداری شده بود که همین امر موجب شده تهرانایر در فهرست تحریم آمریکا قرار گیرد. حالا این هواپیماها در شرایطی به هما فروخته شده که تهرانایر همچنان در فهرست تحریم قرار دارد.
پرواز در امتداد تحریم
از اظهارات مدیرعامل ایرانایر چنین برمیآید که این شرکت هواپیمایی فعلاً مشکلی بابت تحریم ندارد و بهرغم تحریمها، تمام پروازهای اروپایی آن نیز انجام میشود. بر این اساس، ممکن است هواپیماهای ایرلاین تحریم شده تهرانایر، پس از تغییر مالکیت و شماره رجیستری، مانعی برای پروازهای بینالمللی نداشته باشند. به گزارش ایسنا، فرزانه شرفبافی، دیروز در مراسم پنجاهوهفتمین سالروز تأسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: با وجود تحریمها، با اعمال شرایط فنی و تخصصی، همه پروازهای هما در حال انجام است. به گفته شرفبافی، از چهارم آگوست 2018 تمامی هواپیماهای ایرانایر در فهرست SDN (فهرست افراد ویژه مشخص و بلوک شده) قرار گرفتند و تمام هواپیماهای هما در این فهرست قرار دارند. چالش بعدی ایرانایر، بدهی انباشته این ایرلاین دولتی است که طبق اظهارنظر مدیرعامل آن، عدد بزرگی است؛ ضمن اینکه بازپرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده در پسابرجام نیز نزدیک است و شرفبافی میگوید: باید با افزایش ضریب افزایش ناوگان هوایی هما راهکارهایی برای پرداخت همه هزینههای مربوط به این شرکت هواپیمایی بزرگ پیدا کرد.
هواپیماهای تهرانایر در آشیانه هما
در همینه زمینه :