• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48966
+
-

تکرار تجربه شکست‌خورده

نقد خبر
تکرار تجربه شکست‌خورده


خبر: سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در بیانیه‌ای از سران قوا خواست نسبت به سپردن اختیار در تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت تجدید نظر کنند و دست شورای رقابت را برای انجام وظیفه قانونی خود در بازارهای انحصاری، ازجمله خودرو باز بگذارند.

نقد: بلبشوی بازار خودروی ایران نه با دست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و نه با معجزه شورای رقابت پایان می‌یابد و جابه‌جایی سازمان‌ها برای کنترل آشفته‌بازار خودروی ایران بیشتر تکرار یک تجربه شکست خورده است.

به فرض اینکه سران قوا از 5‌ماه پیش همچنان اختیار تنظیم بازار خودرو را با هدف مقابله با سوءاستفاده انحصارگران بازار خودرو، از شورای رقابت نمی‌گرفت و به ستاد تنظیم بازار یا نهادی دیگر ازجمله سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار نمی‌کرد، آنگاه چه تضمینی وجود داشت که بازار خودرو دچار آشفتگی این روزها نشود. تا وقتی که به جای یافتن علت‌ها دنبال معلول‌ها باشیم و تصور کنیم که یک نهاد می‌تواند معجزه کند و نهاد دیگر توان چنین اعجازی را ندارد، بی‌تردید راه به خطا پیموده‌ایم.

سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت به درستی تأکید دارد انتخاب وزارت صنعت برای این مهم، اساساً اشتباه است، اما نمی‌گوید که مگر شورای رقابت چه جادوگری است که می‌تواند به این چالش پایان دهد.

این نهاد مدعی شفافیت و عدالت به جای اندیشیدن و تأکید بر جابه‌جایی صندلی‌های تصمیم‌گیرنده برای کنترل بازار خودرو، همان بهتر به فکر رانت‌زدایی و فسادستیزی در نتیجه سلطه سیاست بر اقتصاد و صنعت خودرو باشد و اگر قبول دارد که بازار خودرو انحصاری است، از انحصارزدایی حمایت کند نه از قیمت‌گذاری فسادآفرین. حال این قیمت را چه وزارت صنعت تعیین کند چه شورای رقابت، نتیجه یکی است، قیمت‌گذاری دولتی محکوم به شکست است و دردی از دردهای خودساخته صنعت خودروسازی دوا نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید