• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48954
+
-

نخستین محموله صادراتی افغانستان در راه چابهار


دیروز نخستین محموله صادراتی افغانستان برای انتقال به هند به سمت بندر شهید بهشتی چابهار ارسال شد تا شعار «دهلیز ترانزیتی چابهار، مناسبات اقتصادی-سیاسی در آسیای جنوبی و مرکزی را تغییر می‌دهد» به واقعیت بپیوندد. این شعاری است که دیروز در مراسم ارسال این محموله تجاری روی بنرهای تبلیغاتی نقش بسته بود و رئیس‌جمهوری افغانستان بر درستی آن تأکید ویژه‌ای داشت.

به گزارش همشهری، با حضور هندی‌ها در طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، هدفگذاری‌های عمده‌ای نیز برای توسعه مناسبات اقتصادی استراتژیک میان 3کشور هند، ایران و افغانستان انجام گرفت و پشتیبانی این بندر از صادرات محصولات کشاورزی و معدنی افغانستان با هدف کمک به توسعه اقتصاد این کشور مورد توجه واقع شد. بر این اساس، پس ‌از اینکه چندین محموله از گندم صادراتی هند به افغانستان در ماه‌های اخیر از طریق این بندر تخلیه و به سمت افغانستان ترانزیت شد، حالا ترانزیت و حمل نخستین محموله صادراتی افغانستان به هند نیز از این مسیر آغاز شده است. به گزارش ایرنا، دیروز با حضور رئیس‌جمهوری افغانستان و سفرای کشورهای ایران، هند و ترکیه، طی مراسمی نخستین محموله 570تنی صادراتی افغانستان شامل 200تن ماش و 370تن سنگ تالک، به بندر شهیدبهشتی چابهار ارسال شد تا از آنجا با کشتی به هندوستان حمل شود.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در این مراسم ضمن قدردانی از رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر هند بابت دیدگاه مشترک درباره توسعه چابهار، گفت: امروز وضعیت منطقه تغییر شکل یافته و همکاری‌ها به الگوی اصلی مبدل شده است و شاهد عملی شدن توافقنامه چابهار هستیم. غنی با اشاره به اینکه ایران، هند و افغانستان از 18سال پیش بحث درباره چابهار را آغاز کرده‌اند، افزود: در این دوره، ایران در «جاده ابریشم» سرمایه‌گذاری کرد و هند هم جاده دلارام-زرنج را ساخت تا زمینه برای توسعه هرچه بیشتر روابط سه‌جانبه مهیا شود.

رئیس‌جمهور افغانستان، مناسبات دولت با دولت، منافع مشترک و استفاده از فرصت‌های مشترک را نقطه کلیدی همکاری میان ایران و افغانستان دانست و گفت: در شرایط فعلی، همکاری‌های منطقه‌ای نقشه‌های جغرافیایی را تغییر می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که اینک افغانستان با کمک ایران و هند و از جزیره‌ای بدون ارتباط، به کشوری بر مسیر چهارراه ترانزیتی مبدل شده است. محمدرضا بهرامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در این مراسم گفت: بندر چابهار در چندسال اخیر، ظرفیت‌های خودش را ارتقا داده است و فازهای بعدی بندر چابهار نیز در سال‌های آینده افتتاح خواهد شد. بهرامی افزود: افغانستان در 4سال گذشته با تلاش‌های زیاد به‌دنبال رهایی از بن‌بست ترانزیتی برای دستیابی به تجارت با کشورهای منطقه و جهان بود و اکنون به این هدف رسیده است؛ تا جایی که چابهار را تغییردهنده مناسبات اقتصادی و سیاسی خود در آسیای جنوبی و مرکزی می‌داند.

مکث

توافقنامه چابهار گسترده‌تر می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمینه برای حضور و عضویت کشورهای دیگر در توافقنامه سه‌جانبه چابهار فراهم است، گفت: زمینه جذب در توافقنامه چابهار باز است و هر زمان که این تقاضا وجود داشته باشد، توسط 3کشور عضو قابل‌بررسی است. محمد راستاد با اشاره به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندرچابهار با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نمایندگان دولتی ۱۱۵کشور، افزود: چابهار، به‌عنوان بندر اقیانوسی ایران ظرفیت بالایی برای رشد اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده دارد و تاکنون برای فعالیت‌های جانبی، نگهداری کالا و فعالیت‌های ارزش‌افزوده در آن، هزارمیلیارد تومان قرارداد و تفاهمنامه سرمایه‌گذاری امضا شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید