• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48953
+
-

فروش آپشن زعفران؛ از 12اسفند

با اعلام بورس کالا، از 12اسفند روش جدیدی با عنوان آپشن یا اختیار معامله برای توسعه بازارمعاملات زعفران در بورس کالا آغاز می‌شود.
به گزارش همشهری، از زمان آغاز معاملات فیزیکی زعفران در بورس کالا این معاملات مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرارگرفته و تاکنون 66تن محصول در این بازار دادوستد شده است؛ این بار اما بورس کالا تصمیم گرفته از طریق به کار‌گیری ابزار‌های جدید مالی معاملات زعفران را تسهیل و مدرن‌سازی‌ کند.این ابزار جدید که از آن با نام آپشن یا اختیار معامله نام برده می‌شود ابزاری است که با استفاده از آن معاملات کاغذی زعفران در قالب اوراق بهادار گسترش می‌یابد. درواقع آپشن زعفران قراردادی است که براساس آن فروشنده زعفران متعهد می‌شود مقدار مشخصی از این محصول را براساس قیمت توافق شده در زمان مشخصی به خریدار تحویل دهد. خریدار اوراق هم می‌تواند براساس این قرارداد در آینده کالای خود را با قیمتی که در قرارداد اعلام شده تحویل بگیرد، با این روش کشاورزان می‌توانند ریسک فروش محصولاتشان را به حداقل برسانند و در عین حال در زمان تنظیم قرارداد اختیار معامله مبلغ معینی از قرارداد را از خریدار دریافت کنند. قراردادهای اختیار معامله زعفران همچنین امکان تضمین فروش در قیمت‌های مشخص را برای کشاورزان فراهم می‌کند. علاوه بر آن کشاورزان می‌توانند به‌صورت مستقیم وارد این معاملات برای فروش محصولاتشان شوند که این کار به حذف واسطه‌ها منجر خواهد شد و فعالیت‌های سفته بازی از بازار فیزیکی، جذب بازارهای مالی و کاغذی می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، معاملات آپشن زعفران گام مهمی در بخش کشاورزی است که سود و منفعت آن به کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌رسد.

سید علاءالدین خادم، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اصلی‌ترین مزیت ابزارهای مالی امکان پوشش ریسک قیمت در آینده است و قرارداد آپشن به‌دلیل ریسک کم، امکان جدیدی برای زعفران‌کاران به‌وجود می‌آورد. به گفته خادم، زعفران‌کاران می‌توانند در معاملات آپشن حجم فروش و قیمت محصولاتشان را برای چند‌ماه آینده بیمه کنند.


مختصات بازار جدید

علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار بورس کالا از آغاز به‌کار بازار معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران از روز ۱۲ اسفندماه در بورس کالای ایران خبر داد. علیرضا ناصرپورگفت:هم‌اکنون زعفران در بورس کالا علاوه بر دادوستد فیزیکی، در بازار قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی نیز مورد مبادله قرار می‌گیرد که از روز ۱۲ اسفند‌ماه معاملات آپشن زعفران نیز راه‌اندازی می‌شود. به گفته او، معامله گران می‌توانند این معاملات را به‌صورت آنلاین انجام دهند. احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفت: استفاده و راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی در بورس کالا، به اطمینان خاطر کشاورز نسبت به قیمت‌های آینده و تصمیم‌گیری برای کشت و فروش در آینده منجر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید