• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48948
+
-

کار سخت نمایندگان کارگری در تعیین مزد 98

نمایندگان کارگری در مذاکرات مزدی، تلاش خواهند کرد تا دستمزد۹۸ کارگران را به عدد سبد معیشت نزدیک کنند

مزد
کار سخت نمایندگان کارگری در تعیین مزد 98

3هفته تا پایان سال وقت باقی‌مانده و مذاکرات سه‌جانبه برای تعیین حداقل مزد کارگران در سال98 از دیروز وارد فاز تازه‌ای شده؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد آنچه بیش‌ازپیش این مذاکرات را سخت می‌کند، همزمانی وضعیت نامساعد معیشت کارگران و بنگاه‌های تولیدی است.

 به گزارش همشهری، از یک‌سو کارگران با کاهش 70درصدی قدرت خرید مواجه شده‌اند و عملا دخل‌وخرجشان با هم نمی‌خواند، از سوی دیگر، هزینه تولید و مخارج جانبی بنگاه‌ها نیز به‌دنبال جهش نرخ ارز سر به فلک کشیده و در حفظ وضع موجود هم درمانده‌اند. در این شرایط افزایش قابل‌قبول دستمزد امری بدیهی است و وقتی کارفرما ابراز عجز می‌کند، دولت نیز باید حمایت کند اما آیا دولت می‌تواند از پس این مسئولیت برآید؟
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار معتقد است نمایندگان کارگری نباید در چانه‌زنی‌های مزدی به افزایش کمتر از ۳۰درصدی حداقل دستمزد کارگران رضایت بدهند و به آنها توصیه می‌کند به وعده توزیع بسته‌های حمایتی در سال۹۸ دل نبندند و به‌جای آن، توزیع ۱۲نوبت سبد کالا برای کارگران را در شورای‌عالی کار به تصویب برسانند. حاج‌اسماعیلی به ایسنا می‌گوید: توزیع کالای اساسی کارگران به‌صورت غیرنقدی و ماهانه باید در سال آینده عملیاتی شود و در کنار آن دولت وام‌های ودیعه مسکن کارگران را با توجه به پیش‌بینی تورم افسارگسیخته بازار مسکن درنظر بگیرد. به عقیده او، نمایندگان کارگری در مذاکرات مزدی تلاش خواهند کرد دستمزد۹۸ کارگران را به عدد سبد معیشت نزدیک کنند؛ اما باید دید دولت و کارفرمایان چقدر در این خصوص همراهی خواهند کرد.  


درآمد ریالی و خرج دلاری

در حاشیه چانه‌زنی‌های سه‌جانبه برای تعیین مزد98 کارگران، پیشنهادها و توصیه‌های زیادی درباره تعیین مزد مطرح می‌شود که البته اغلب آنها از سوی اعضای شورای‌عالی کار برچسب غیرکارشناسی بودن می‌خورد. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: هم‌اکنون کارگران به ریال حقوق می‌گیرند اما هزینه‌های زندگی‌شان به دلار است و وقتی هزینه‌های زندگی به ارز وابستگی شدید داشته باشد باید دستمزدها هم متناسب با هزینه‌ها افزایش پیدا کند اما اجرای پیشنهادی مانند شناور شدن مزد نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی است که فعلا امکان‌پذیر نیست و توصیه‌هایی مانند پلکانی کردن حداقل مزد کارگران نیز ناعادلانه است، زیرا کارگران وضعیت قراردادی نامناسبی دارند. هادی ابوی از کسانی که در مورد دستمزد کارگران اظهارنظر می‌کنند می‌خواهد یک روز خود را جای کارگران بگذارند و هزینه‌های جاری زندگی را واقع‌بینانه محاسبه کنند، بعد سناریوی افزایش مزد ارائه دهند. به گفته او، هم‌اکنون ۹۰درصد کارگران کشور قراردادی و اغلب حداقل‌بگیر هستند، ازاین‌رو نمی‌توان با اجرای حقوق پلکانی، مزد کارگری که یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌گیرد را ۶۰درصد افزایش داد و برای کارگری که ۲۰سال سابقه دارد ۱۰درصد افزایش مزد لحاظ کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید