• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48940
+
-

صعود پر شتاب دلار،ازدحام دوباره در صرافی‌ها

قیمت هردلار آمریکا دیروز تا مرز 14هزار تومان پیشروی کرد

ارز
صعود پر شتاب دلار،ازدحام دوباره در صرافی‌ها

همزمان با نزدیک شدن به پایان سال، قیمت ارز وارد یک کانال صعودی شده و دیروز قیمت هر دلارآمریکا تا مرز 14هزار تومان پیشروی کرد. این موضوع به تشکیل صف مقابل صرافی‌ها در خیابان فردوسی تهران منجر شد.

به گزارش همشهری، روند صعودی قیمت دلار که از 10روز پیش شروع شده دیروز هم ادامه یافت و هر دلار آمریکا تا محدوده 14هزار رسید. دیروز نرخ اعلامی صرافی بانک ملی که عموما از آن با عنوان بازارساز بانک مرکزی یاد می‌شود و نرخ‌های اعلام شده آن به معیاری برای قیمت‌گذاری در بازار ارز تبدیل شده، با 9درصد افزایش از 12هزار و 500تومان به 13هزارو 650تومان صعود کرد. این موضوع تأثیر زیادی بر بازار گذاشت. چندی پیش عبدالناصرهمتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود؛ قیمت دلار در روز‌های پایانی امسال روند کاهشی را تجربه خواهد کرد. با این حال کارشناسان می‌گویند: فشار تقاضا در روز‌های آخر سال عامل رشد قیمت دلار بوده است.

با همه اینها از دیروز تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار درخیابان فردوسی بار دیگر صف‌های جلوی صرافی‌ها برای خرید ارز، تشکیل شد و افزایش تب و تاب برای خرید و فروش ارز موجب شده تا دوباره سیستم عرضه و تقاضا به هم بخورد.
علی حیات نیا، کارشناس اقتصادی دلیل رشد قیمت دلار را افزایش تقاضای پایان سال برای خرید ارز دانست و گفت: عامل دیگری که به گرانی ارز در روزهای اخیر دامن زده افزایش دوباره انتظارات تورمی است. مردم تصور می‌کنند قیمت‌ها در سال آینده اضافه‌تر می‌شود و گرانی بیشتری در پیش خواهیم داشت. بنابراین تقاضا برای خرید انواع کالاها ازجمله دلار را آغاز کرده‌اند و این به گرانی دلار دامن زده است. به گفته او، به‌دنبال افزایش نرخ ارز دوباره شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها خواهیم بود، زیرا قیمت کالاها چه وارداتی و چه تولید داخل در ایران از نرخ ارز تأثیر می‌پذیرد و حتی بعد از ارزان شدن ارز نیز بازگشت قیمت کالاها به قیمت اولیه معمولاً اتفاق نمی‌افتد.
علی دهدشتی، یک کارشناس اقتصادی دیگر هم با بیان اینکه انتظارات تورمی در سال آینده و همچنین افزایش تقاضای پایان سال دلیل اصلی جهش قیمت‌ها در بازار ارز است، گفت: ریسک‌های سیستماتیک سیاسی و تقاضای ارز در شب عید اصلی‌ترین عامل رشد قیمت دلار است. به گفته او، انتظار روانی مردم برای شکستن سقف تاریخی نرخ دلار از کانال 20هزار تومانی و نگرانی از بابت رشد قیمت‌ها منجر به افزایش تقاضا در بازار ارز شده است.

معصومه آقاپور علیشاهی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با تأیید افزایش تقاضا در شب عید گفت: متأسفانه در اسفند‌ماه به‌دلیل تعطیلات عید و همچنین حسابرسی‌هایی که شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور دارند و باید بدهی‌های بانکی و مالیاتی خود را تسویه کنند مازاد تقاضا ایجاد شده است. حمید دیهیم هم به‌عنوان اقتصاددان با بیان اینکه عواملی مثل سفرهای خارجی در آستانه نوروز، اجلاس اخیر FATF و برخی تصمیمات دولت روی قیمت ارز مؤثر بوده است، گفت: به‌نظر بنده شوک ناشی از اجلاس اخیر FATF نیز بر افزایش قیمت ارز مؤثر بوده اما فرصتی که در نشست اخیر کارگروه اقدام مالی درنظر گرفته شده زمانی را برای تنفس دوباره در اختیار بازار ارز قرار داد.


   بورس ارز زودتر تأسیس شود

مجید شاکری، کارشناس ارز با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: روش محاسبه نرخ ارز و ساختار بازار ارز باید اصلاح شود که این کار با تاسیس بازار متشکل ارزی محقق خواهد شد و توان حکمرانی بانک مرکزی برای مدیریت بازار را به‌شدت افزایش خواهد داد. او با بیان اینکه روش محاسبه و ساختار بازار ارز با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اصلاح می‌شود، گفت: هم‌اکنون قیمت ارز در دوبی مشخص می‌شود و بعد از آن ارز در سبزه میدان و معاملات فردایی قیمت می‌خورد و این نرخ‌ها قیمت نقدی ارز در بازار داخل را مشخص می‌کند و به همین دلیل هم قیمت ارز در ساعت 11مشخص می‌شود. این کارشناس بازار ارز ادامه داد: اما وقتی بازار متشکل ارزی باشد، در ساعت 8صبح یک آپشن ارزی در تهران قیمت را مشخص کرده و این کار، راهبری قیمت‌ ارز را انجام می‌دهد و به‌تدریج مبنای دوبی، سبزه میدان و بازار فردایی کمرنگ و حذف می‌شود. شاکری تأکید کرد:‌ ایجاد بازار متشکل ارزی قدرت حکمرانی و مدیریت بازار ارز را برای بانک مرکزی به‌شدت افزایش می‌دهد. محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم با بیان اینکه از ابتدا باید به سمت بازار متشکله ارزی حرکت می‌کردیم، توضیح داد: با توجه به تراز ارزی و محدودیت‌هایی که در شرایط تحریمی ایجاد شده است از ابتدا باید به سمت بازار متشکله ارز می‌رفتیم و از سیستم‌های بازار باز استفاده می‌کردیم. به گفته او، در این بازار این امکان فراهم می‌شود تا نرخ ارز را با توجه به میزان قدرت خرید مردم مدیریت کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید