• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48908
+
-

توسعه اشتغالزایی در کشاورزی البرز

معاون جهاد کشاورزی استان: با تکمیل شهرک گلخانه‌ای نظرآباد، فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی جذب خواهند شد

کشاورزی
توسعه اشتغالزایی در کشاورزی البرز

خدیجه ستارزاده|  البرز- خبرنگار:

در سال‌های اخیر، کشاورزی در البرز مانند دیگر شهرهای کشور به دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط اقتصادی، دستخوش تحولاتی شده و بسیاری افراد از این حرفه خارج شده و به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند، اما باز هم افرادی هستند که با وجود محدودیت‌های موجود با خلاقیت و پشتکار وارد این حرفه می‌شوند.
با توجه به نقش کشاورزی در حفظ بنیان و سرمایه‌های اقتصادی و تامین خوراک جامعه، حمایت از تازه‌واردان به این صنعت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. البرز از گذشته در تولید محصولات کشاورزی و همچنین صادرات رتبه خوبی به خود اختصاص داده و حفظ این جایگاه نیازمند توجه و حمایت از فعالان این بخش است.


سنگ‌اندازی در مسیر کشاورزی

یکی از کسانی که به تازگی وارد صنعت کشاورزی شده و با فعالیت در 6 هزار متر زمین توانسته برای 15 نفر به طور ثابت و غیرثابت اشتغال ایجاد کند، می‌گوید: سنگ‌اندازی‌ها و سختگیری‌های زیادی در مراحل اداری وجود دارد که باعث اختلال در کارها و دلسرد شدن متقاضیان می‌شود.

«ریحانه طائب‌نیا» می‌گوید: با کشت و پرورش گیاهان دارویی و تولید دارو و عرقیات گیاهی در این حوزه اشتغال دارم و با تولید گیاه آلوئه‌ورا توانستم اولین محموله خود را از البرز به قزقیزستان صادر کنم.
طائب‌نیا که دکترای گیاهان دارویی دارد، می‌افزاید: با توجه به این‌که آگاهی و استفاده مردم از داروهای شیمیایی کمتر شده، در کنار علم و تجربه کاری در حوزه کشاورزی و با حمایت مسئولان مربوطه، می‌توان فعالیت در این حوزه را توسعه داد و برای افراد بیشتری اشتغالزایی کرد.
طائب‌نیا بیان می‌کند: برخی سختگیری‌ها و روند اداری مانع پیشرفت در این زمینه می‌شود؛ در حالی که نه‌تنها به سختگیری نیاز نیست بلکه با حمایت می‌توان در این بخش پیشرفت خوبی کرد.


زیان ناشی از  حوادث طبیعی

یکی دیگر از کشاورزان کرج می‌گوید: با وجود شرایط سخت و محدودیت‌هایی که در زمینه آب، خاک، کود و گرانی ماشین‌آلات و سوخت آنها وجود دارد، در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنیم.
«محمد محمودپور» می‌افزاید: یکی از معضلاتی که ما کشاورزان داریم این است که در زمان زیان ناشی از بارش و ... حمایت نمی‌شویم و ضرر و زیان را کشاورز به تنهایی متقبل می‌شود. محمودپور با اشاره به بارش سنگین برف در سال گذشته و خسارت فراوان کشاورزان می‌گوید: بسیاری از کشاورزان وام‌های کشاورزی دریافت کرده‌اند که با وجود خسارت وارده در پرداخت اقساط وام با مشکل مواجه هستند.


توجه ویژه به کارآفرینی و اشتغال خانگی

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان این‌که امسال در سامانه رصد وزارت تعاون، حدود 2 هزار نفر وارد اشتغال در بخش کشاورزی شده‌اند، می‌گوید: امسال کارآفرینی و توسعه اشتغال‌های خانگی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، زیرا با سرمایه اندکی تولید و شغل ایجاد می‌شود که البرز نیز از این امر مستثنی نیست.

«مسعود کریمی» می‌افزاید: با تدابیر  اتخاذ شده شرایط پرداخت تسهیلات به کارآفرینان فراهم شده است. با توجه به مشکل بازاریابی برای مشاغل خانگی و خرد، اخیرا موضوع استارت‌آپ‌ها در حوزه کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در آینده نزدیک، شاهد چند رویداد استارت‌آپی در حوزه کشاورزی خواهیم بود. کریمی اظهار می‌کند: فرایند صدور مجوز فعالیت با اختیاراتی که از شورای برنامه‌‌ریزی استان گرفته شده تا حدودی تسریع شده است.


ایجاد اشتغال با تکمیل شهرک گلخانه‌ای نظرآباد

 معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی البرز می‌افزاید: در صورت تکمیل زیربناهای شهرک گلخانه‌ای در شهرستان نظرآباد، حدود 60 واحد گلخانه‌ای که بیشتر متقاضیان آن را فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی تشکیل می‌دهند تاسیس خواهد شد که اشتغال مناسبی در منطقه ایجاد خواهد کرد.
کریمی می‌گوید: قابلیت اشتغال فارغ‌التحصیلان در خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی نیز وجود دارد که مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان است.


رتبه برتر جهانی در تولید گندم

کریمی با بیان این‌که کشور ما در تولید بیشتر کالاهای اساسی و کشاورزی به مدد تلاش تک‌تک تولیدکنندگان و محققان داخلی جزو 20 کشور برتر دنیاست، می‌گوید: در زمینه تولید گندم نیز جزو کشورهای برتر جهان و در اصلاح گاو شیری جزو 5‌کشور برتر دنیا هستیم و دستاوردهای علمی و ژنتیکی را به سایر کشورهای ارسال می‌کنیم که این نشان از پیشرفت و توسعه صنعت کشاورزی دارد.


رکورد البرز در تولید گندم

کریمی با اشاره به فعالیت یک تولید‌کننده گندم البرزی که با رکورد 13500 تن در هکتار توانست به موفقیتی چشمگیر در کشور دست یابد، می‌افزاید: تولید روزانه 30 هزار تن شیر به طور میانگین در البرز جایگاه استان را در کشور نشان می‌دهد. معاون جهاد کشاورزی البرز می‌گوید: افزایش 3‌برابری متوسط تولید محصولات باغی در البرز از دیگر موفقیت‌هاست، به طوری‌که بیش از 19 تن میانگین تولید در هکتار داریم.

کریمی با اشاره به طرح آبیاری تحت فشار به صورت عمومی و گسترده در سال‌های اخیر می‌گوید: با این اقدام تحول بزرگی در این بخش به وجود آمده است.
وی بیان می‌کند: ایجاد 980 واحد گلخانه‌ای جدید به مساحت 294 هکتار و 36 واحد جدید پرورش قارچ در البرز از دیگر اقدامات مناسب و قابل اهمیت در دهه‌های اخیر است.


امهال وام کشاورزان به مدت 3 سال

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی البرز با اعلام امهال وام کشاورزان خسارت‌دیده واجد شرایط به مدت 3 سال می‌گوید: همه خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی استان در اثر حوادث غیرمترقبه در بازه زمانی 29 اسفند 96 تا یک مهر 97 مشمول امهال وام‌های خود به مدت 3 سال می‌شوند.

«مسعود کریمی» می‌افزاید: در این رابطه سود، کارمزد و جریمه وام‌های دریافتی طی 3 سال کشاورزان مشمول تا سقف حداکثر 40 میلیون تومان که در کارگروه مربوطه، واجد شرایط شناخته شده‌اند از سوی دولت پرداخت می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: با بررسی‌های انجام‌شده تاکنون حدود 800 نفر از بهره‌برداران واجد شرایط شناسایی شده‌اند که بار مالی حاصل از امهال وام آنها حدود 24 میلیارد تومان است و توسط دولت تامین می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید