• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48898
+
-

رونق به روستاهای لرستان بازمی‌گردد

مدیرکل کار لرستان: با اجرای طرح‌های اشتغالزایی، روستاها به کانون تولید و اشتغال تبدیل می‌شوند

روستا
رونق به روستاهای لرستان بازمی‌گردد

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:


توسعه روستاها با ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود به همین دلیل جلوگیری از مهاجرت روستاییان و ارائه مشوق‌های لازم برای ماندگاری آنان در زمره اولویت‌های نخست و اهداف مهم کشور قرار دارد. وجود بیش از 62 هزار روستا در کشور اهمیت این موضوع را مشخص می‌کند. به همین منظور تسهیلات متفاوتی به روستاییان برای ایجاد و توسعه اشتغال و کاهش مهاجرت به شهرها ارائه و پرداخت می‌شود. لرستان با وجود دارا بودن بیش از 2900 روستا و قرار گرفتن نیمی از جمعیت آن در این بخش، از این تسهیلات استفاده و در زمینه پرداخت آن در کشور رتبه برتر را کسب کرده است. 


روستاها نیازمند حمایت دولت

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: بیش از نیمی از جمعیت لرستان در روستاها ساکن هستند و بیشتر فعالیت مردم این استان به حوزه‌های مختلف کشاورزی وابسته است.  سرمایه‌گذاری‌هایی که در گذشته نیز در این استان در بخش کشاورزی انجام شده است نشان می‌دهد که با تقویت زیرساخت‌ها و امکانات، این بخش می‌تواند به یکی از راه‌‌های اصلی درآمدزایی برای استان تبدیل شود.

«شاهین میرانی» می‌افزاید: به همین دلیل در جهت توسعه روستاها باید زیرساخت‌ها و امکاناتی برای ماندگاری روستاییان و تامین معاش آنان فراهم شود. مهاجرت روستاییان به شهرها مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... زیادی را به وجود می‌آورد که خود موضوع دیگری برای بحث است.  میرانی بیان می‌کند: داشتن روستاهایی توانمند در تمام بخش‌ها مستلزم حمایت دولت است و باید تسهیلات و اعتبارات لازم برای توسعه این بخش از کشور در اختیار استان‌ها قرار داده شود. دولت باید به صورت 100 درصدی حمایت‌های لازم را از فعالیت‌های کشاورزی در روستاها به عمل بیاورد.  این کارشناس عنوان می‌کند: یکی از راه‌های انجام این کار پرداخت تسهیلات برای طرح‌های اشتغالزایی فراگیر، مشاغل خانگی و... است که با کارمزد پایین و مدت بازپرداخت طولانی می‌تواند کمک خوبی به روستاییان و سپس به توسعه استان‌ها انجام دهد. 


ارائه تسهیلات اشتغال روستایی به لرستان

 معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در این زمینه یادآور می‌شود: سقف تسهیلات اشتغال روستایی برای لرستان در مرحله اول 18 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 6 هزار میلیارد آن هزینه شده است. مرحله دوم آن هم ‌که بیش از 7 هزار میلیارد تومان است، برای اجرای طرح‌های توسعه روستایی در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنایع ‌دستی و صنعت با 6 درصد کارمزد و بازپرداخت 9 ساله در اختیار استان‌ها قرار گرفته است. 

 «محمد امید» ادامه می‌دهد: این میزان تسهیلات اشتغال روستایی برای بیش از 5 هزار نفر شغل ایجاد می‌کند. شرایط لرستان به گونه‌ای است که علاوه بر سهم خود در بودجه متمرکز، می‌تواند مجوز بیش از 120 میلیارد تومان تسهیلات را نیز دریافت و با استفاده از این ظرفیت به توسعه و ایجاد اشتغال در روستاها اقدام کند. 
وی اظهار می‌کند: در لرستان از 300 میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده برای اشتغال روستایی استان حدود 190 میلیارد تومان آن تاکنون جذب شده است. 


قریب 2 هزار طرح در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز می‌گوید: استان در مرحله اول پرداخت تسهیلات تعهد پرداخت بیش از 126 میلیارد تومان را در دستور کار داشته و توانسته است این مقدار را پرداخت کند. همچنین با رایزنی‌های زیاد توانسته‌ایم در مرحله دوم این سهم را به بیش از 300 میلیارد تومان افزایش دهیم و تاکنون بیش از 197 میلیارد و 900 میلیون تومان آن جذب شده است.  «علی آشتاب» می‌افزاید: رقم تسهیلات جذب شده برای 1959 طرح با ایجاد اشتغال برای 4971 نفر بوده است که یا تسهیلات پرداخت شده یا در حال انعقاد قرارداد برای پرداخت است. 


نمود نتایج پرداخت تسهیلات با گذر زمان

مدیرکل اداره کار و تعاون استان لرستان به موضوع تاثیر‌گذاری تسهیلات در مناطق روستایی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: با اجرای طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و حمایتی، قدم‌های مثبتی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، استمرار سکونت در مناطق روستایی و حتی مهاجرت معکوس به روستاها را داریم. آشتاب می‌افزاید: با اجرای این طرح‌ها روستاها به یک کانون تولید و اشتغال تبدیل می‌شوند و به عبارتی شاهد به فعلیت رساندن ظرفیت‌های روستایی است. این مسئول اظهار می‌کند: همزمان با ارائه این تسهیلات، بسیاری از طرح‌ها در روستاها به افتتاح رسیده است. همچنین اجرای طرح‌هایی همانند طرح بوم‌گردی در روستای قلعه نصیر نیز موجب الگو پذیری در سایر استان‌ها شده است.

مدیرکل اداره کار و تعاون استان لرستان می‌افزاید: نمود تاثیرگذاری طرح‌ها و تسهیلات پرداختی برای ایجاد اشتغال روستایی و طرح‌های حمایتی در 6 ماه تا یکسال آینده به خوبی مشخص می‌شود زیرا این تسهیلات به‌تازگی پرداخت شده‌اند و برای تثبیت عملکرد باید مدت زمان کوتاهی را برای ظهور نتایج آن منتظر بمانیم.
وی می‌افزاید: از سوی دیگر احداث طرح‌ها یا پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی موجب ایجاد فرهنگ کار و کارآفرینی می‌شود و اشتغال زایی یک برنامه برای ترویج فرهنگ کار و ارتقای توسعه اقتصادی است.


اعتبار برای هر شهرستان

آشتاب همچنین به سهم شهرستان‌های مختلف استان از مبلغ جذب شده یا اختصاص داده شده تسهیلات اشاره می‌کند و می‌گوید: سهم شهرستان ازنا 85 میلیارد و 552 میلیون ریال، الیگودرز 235 میلیارد ریال، بروجرد 84 میلیارد و 84 میلیون ریال، پلدختر 202 میلیارد و 800 میلیون ریال و خرم‌آباد 470 میلیارد ریال بوده است. وی یادآور می‌شود: شهرستان دلفان نیز 119 میلیارد ریال، دوره 107 میلیارد ریال، دورود 89 میلیارد ریال، رومشکان 44 میلیارد ریال، سلسله 306 میلیارد ریال و کوهدشت 179 میلیارد ریال از تسهیلات اشتغال روستایی سهم داشته‌اند.  مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان عنوان می‌کند: 243 میلیارد تومان طرح بررسی‌شده نیز در دست بانک‌هاست. با ابلاغ سهم استان از مرحله‌های سوم و چهارم که 260 میلیارد تومان است، آمادگی ورود به مرحله بعد را داریم اما برای دریافت این مبلغ باید طرحی که در سیستم بانک‌هاست به‌روزرسانی و مجددا بررسی شود. 


سهم استان از اشتغال حمایتی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان به اشتغال حمایتی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این بخش سهم استان 136 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده که در این زمینه بیش از 5393 طرح با ارزش اعتباری بالغ بر 226 میلیارد و 200 میلیون تومان ثبت و بررسی شده‌اند.  

«علی آشتاب» توضیح می‌دهد: از مجموع طرح‌ها تاکنون اعتبار 766 طرح به مبلغ 30 میلیارد و 300 میلیون تومان پرداخت ‌شده است و پیش‌بینی و برنامه‌‌ریزی این است که این طرح‌ها بتوانند برای 942 نفر شغل ایجاد کنند. وی می‌افزاید: همچنین در بخش اشتغال حمایتی سهم کمیته امداد 83 میلیارد تومان بوده که تاکنون توانسته است 25 میلیارد و 600 میلیون تومان را به مددجویان پرداخت کند. این مسئول اظهار می‌کند: درمجموع می‌توان گفت از سهم استان که بالغ بر 136 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است، تاکنون توانسته‌ایم قریب 50 درصد آن را جذب و پرداخت کنیم. وی یادآوری می‌کند: علاوه بر این، تعدادی طرح با اعتباری بالغ بر 49 میلیارد و 300 میلیون تومان در کارگروه ملی داریم که این طرح‌ها در مرحله بررسی و ابلاغ برای پرداخت هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید