• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48904
+
-

سال پر باران کرمانشاه

معاون ‌هواشناسی‌: میزان بارندگی های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۲ درصد‌ افزایش ‌نشان می‌دهد

آب و هوا
سال پر باران کرمانشاه

فرحناز چراغی |‌ کرمانشاه- خبرنگار:


بارش‌های امسال در استان کرمانشاه نویدبخش روزهای بهاری خوش و کشاورزی مطلوب برای سال آینده است. هرچند تا امروز در شهر کرمانشاه تنها یک‌بار شاهد بارش برف آن هم خیلی کم بوده‌ایم، اما میزان بارش باران بسیار رضایت‌بخش بوده است. بارش در شهرستان‌های استان نیز خوشبختانه طی سال زراعی جدید با افزایش قابل توجهی همراه بوده که بیانگر افزایش میانگین بارش‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت در استان است. 

در بین ۲۱ شهر و شهرستان استان کرمانشاه که اندازه‌گیری باران در آنها امکان‌پذیر است، شهرستان پاوه با ۹۶۷ میلی‌متر بیشترین بارندگی و در مقابل سومار با ۲۹۳ میلی‌متر کمترین بارش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس پیش‌بینی بلندمدت اداره کل هواشناسی استان، کرمانشاه بهار سال ۹۸ میانگین بارش‌ها نرمال خواهد بود که باعث افزایش آمار بارندگی‌ها نسبت به دوره کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهد شد‌. 


میانگین بارش‌های استان 

معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که میانگین بارش‌های این استان از ابتدای سال زراعی تاکنون به ۴۸۱ میلی‌متر رسیده است، می‌گوید: این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۸۴ درصد افزایش بارندگی را نشان می‌دهد.  

«علی‌محمد زورآوند» با بیان این‌که بارش‌های سال جاری 5/2 برابر متوسط مشابه بلندمدت استان است، بیان می‌کند: میانگین بارش باران استان در مدت مشابه سال گذشته 141 میلی‌متر و در مدت مشابه بلندمدت 242 میلی‌متر ثبت شده که امسال به 481 میلی‌متر رسیده است.  وی اضافه می‌کند: میانگین میزان بارش‌ها در سال زراعی گذشته استان ۱۴۰میلی‌متر بود که بارش‌های خوب سال جاری ۲۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

 معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه میانگین بارش‌های استان در بلندمدت را ۲۶۱ میلی‌متر عنوان می‌کند.  زورآوند به میانگین میزان بارش‌ها در شهرهای استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: ۳۹۳ میلی‌متر میانگین بارش‌ها سال زراعی جاری در شهرستان کرمانشاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹۲ میلی‌متر بوده است، ۳۲۶ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.  به گفته وی، متوسط بارش‌های بلندمدت شهر کرمانشاه ۲۳۵ میلی‌متر در سال زراعی بوده است و میزان بارش امسال کرمانشاه ۶۷ درصد در مقایسه با میانگین بلندمدت افزایش داشته است.


معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه با بیان این‌که در سال جاری بارش‌های قابل توجه و خوبی در سطح شهر و استان کرمانشاه داشته‌ایم، می‌گوید: بیشترین بارش‌ها در منطقه اورامانات بوده و بیشترین بارندگی در سال زراعی جاری ۹۶۷ میلی‌متر در شهرستان پاوه است. سال قبل میزان بارش‌ها در پاوه ۳۰۰ میلی‌متر بود و میانگین بارش سال زراعی جاری پاوه در مقایسه با سال گذشته آن ۲۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.


افزایش بارش ها در پاوه

وی با اشاره به این‌که متوسط بارش‌های بلندمدت شهرستان پاوه ۴۲۲ میلی‌متر در سال زراعی بوده، ادامه می‌دهد: میزان بارش امسال پاوه ۱۲۹ درصد در مقایسه با میانگین بلندمدت افزایش داشته است. 
زورآوند ادامه می‌دهد: شهرستان جوانرود نیز با ۶۳۳میلی‌متر بارش‌های خوبی در میان شهرهای این منطقه داشته است. بارش‌های سال گذشته جوانرود ۱۷۱ میلی‌متر بود که با بارش‌های خوب امسال ۲۶۹ درصد افزایش را مشاهده می‌کنیم. این میزان بارندگی در بلندمدت ۸۹ درصد افزایش بارش را در جوانرود نشان می‌دهد.

به گفته این مسئول، در شهرستان ثلاث باباجانی نیز از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۵۳۵میلی‌متر برف و باران باریده که میزان بارش آن ۱۹۹ میلی‌متر بوده و نسبت به سال قبل و دوره بلندمدت به ترتیب ۱۶۸ و ۸۵ درصد رشد داشته است. میزان بارش بلندمدت شهرستان ثلاث ۲۸۸ میلی‌متر بوده است.  

وی ادامه می‌دهد: در روانسر نیز ۵۳۴ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که ۱۸۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و ۸۳درصد نسبت به دوره بلندمدت با افزایش بارش‌ها روبه‌رو بوده است.  معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه درباره میزان بارش در نواحی غربی استان نیز توضیح می‌دهد و می‌گوید: در نواحی غربی استان، شهرستان سرپل ذهاب با ۴۸۰ میلی‌متر بارش در سال زراعی جاری بارش را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰۵ درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز ۷۹ رشد نشان می‌دهد. زورآوند ادامه می‌دهد: همچنین در شهرستان قصر شیرین ۳۳۸ میلی‌متر باران باریده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳۳ درصد رشد ولی نسبت به دوره بلندمدت ۳۷ درصد رشد داشته است.  وی می‌افزاید: در گیلانغرب شاهد بیشترین بارش‌ها در بین شهرهای مناطق غربی استان بوده‌ایم. 

در این شهرستان امسال ۵۲۸ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل که ۱۴۱ میلی‌متر بوده ۲۷۴ درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز ۹۳ درصد رشد نشان می‌دهد. به گفته این مسئول، در اسلام‌آباد غرب نیز از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۵۱۴ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که این مقدار بارش ۲۶۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل و ۸۸ درصد افزون‌تر از دوره بلندمدت است. سال گذشته در اسلام‌آباد غرب ۱۴۱ میلی‌متر باران بارید.  زورآوند می‌افزاید: بارش‌ها در نیمه شرقی استان نیز با افزایش همراه بوده است. در شهرستان صحنه که بیشترین بارش‌های این منطقه را به خود اختصاص داده، شاهد بارشی به مقدار ۴۷۰ میلی‌متر بودیم. 

معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه با بیان این‌که سال گذشته در صحنه ۱۴۱ میلی‌متر باران باریده است. میانگین بارش باران در این شهرستان ۲۵۹ میلی‌متر در بلندمدت بوده است. در هرسین نیز ۴۴۱ میلی‌متر باران در سال زراعی ۹۷ باریده است. در این شهرستان سال قبل ۱۴۷ میلی‌متر و در متوسط بلند ۲۰۱ میلی‌متر باران باریده است که به ترتیب ۱۹۹ درصد و ۱۲۰ درصد افزایش بارندگی همراه بوده است.

 وی ادامه می‌دهد: میانگین بارش‌های سال زراعی شهرستان سنقروکلیایی نیز به ۳۱۹ میلی‌متر رسیده که ۱۵۹ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۶ درصد نسبت به بلندمدت رشد بارش داشته است. این شهرستان سال گذشته ۱۲۳ میلی‌متر بارندگی داشته است.  زورآوند درباره میزان بارش‌ها در کنگاور نیز می‌گوید: این شهرستان امسال شاهد بارشی به مقدار ۴۱۵ میلی‌متر بوده که ۲۷۵ درصد نسبت به سال قبل در مدت مشابه و ۸۴ درصد نسبت به دوره بلندمدت افزایش داشته است. سال گذشته میزان بارش در کنگاور ۱۱۰ میلی‌متر بود. 


کاهش آلودگی هوا 

‌معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که بارش‌های خوب امسال تأثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا داشته است، می‌گوید: در سال جاری میزان آلودگی هوا در استان به دلایلی چون بارندگی‌های خوب و تغییر جهت جریانات هوا و...کاهش داشت.  «علی‌محمد زورآوند» پیش‌بینی کرد که طی روزهای اخیر بارش‌ها کماکان ادامه داشته باشد، اما در ادامه فصل زمستان میزان بارش‌ها کمتر از حد نرمال خواهد بود.  همچنین وی برای فروردین و اردیبهشت ۹۸ بارش‌های نرمال را پیش‌بینی کرد.


کمترین بارش‌ها  

زورآوند کمترین بارش‌ها را مربوط به شهر سومار می‌داند و می‌گوید: در سال زراعی جاری در سومار ۲۹۳میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم. کمترین بارندگی در سال زراعی جاری میلی‌متر در شهرستان سومار بوده است. سال قبل میزان بارش‌ها در سومار ۵۲ میلی‌متر بود. میانگین بارش سال زراعی جاری سومار در مقایسه با سال گذشته آن ۴۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. متوسط بارش‌های بلندمدت شهرستان سومار ۱۷۲ میلی‌متر در سال زراعی بوده است. میزان بارش امسال سومار۷۰ درصد در مقایسه با میانگین بلندمدت افزایش داشته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید