• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48901
+
-

نوروز 98 با کفش تبریز

در حال حاضر 30 میلیون جفت کفش در استان تولید شده که نزدیک به 20 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند

صنعت
نوروز 98 با کفش تبریز

سیدمرتضی احمدپور |‌  تبریز – خبرنگار:


شب عید که می‌شود، با وجود همه گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی که مردم با آن روبه‌رو هستند، باز هم تولیدکنندگان چشم امیدشان به سنت خرید عید مردم است که رونقی به بازار تولیدشان بدهند. فعالان حوزه کفش در تبریز هم این روزها به دنبال تولید هر چه بیشتر محصولاتشان برای در دست گرفتن بازار شب عید کشور هستند. 

آن هم در حالی که تبریز سابقه درخشانی در تولید چرم و کفش دارد و 80 درصد کفش چرمی دست‌دوز کشور در تبریز تولید می‌شود. این میزان تولید نشان‌دهنده مزیت آذربایجان شرقی در این حوزه و ضرورت رونق این صنعت در استان است. با این‌که در سال‌ها و به‌ویژه ماه‌های اخیر به دلیل مشکلات ارزی و رکود اقتصادی این صنعت با چالش روبه‌رو شده است، اما باز هم می‌شود جایگاه چرم و کفش تبریز را احیا کرد. به اعتقاد فعالان حوزه کفش استان، بازار شب عید فرصت مناسبی است تا بتوان رونق را به بازار کفش تبریز و استان بازگرداند. با توجه به تولید حدود 30 میلیون جفت کفش در آذربایجان شرقی، صنعتگران تبریزی در این روزهای پایانی سال به بازارهای خارج از استان چشم دوخته‌اند.


استقبال از کفش تبریز در نمایشگاه‌های خارجی
 
رئیس اتاق بازرگانی تبریز می‌گوید: کفش تبریز یک برند معتبر کشوری است و آذربایجان شرقی توان این را دارد که سهم بیشتری از بازار کفش کشور را به دست گیرد، به‌ویژه بازار شب عید که بهترین فرصت برای این حضور است. 

«صمد حسن‌زاده» ادامه می‌دهد: صف‌های طولانی برای خرید کفش‌های معتبر تبریزی در فروشگاه‌های خارج از استان صحنه‌ای آشنا برای فعالان اقتصادی استان است و در برخی موارد هم با کمبود کفش در عرضه به مشتریان مواجه شده‌ایم، اما در سال جاری برخی برندهای معتبر کفش استان به دلیل مشکلات مالی از حضور در بازارهای کشور ناتوان خواهند بود. 

وی تاکید می‌کند: البته کفش تبریز در رقابت با محصولات خارجی نیازمند برخی تحولات در زمینه طراحی کفش، توجه به نیاز مشتریان و سلیقه‌های متغیر آنان است، ولی در مجموع و برای تحرک‌بخشی به بازار کفش نیازمند حمایت هدفمند از تولید‌کنندگان معتبر کفش تبریز هستیم.  حسن‌زاده به مشکلات موجود در شبکه توزیع کفش تبریز در شهرهای دیگر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین مساله شبکه توزیع مراکز فروشی هستند که کالاهای بی‌کیفیت خارجی را به نام کفش تبریز وارد و از مسائل مالیاتی هم فرار می‌کنند.

 این شبکه توزیع در استان با توجه به همت فعالان کفش در خودداری از فروش چنین برندهای بی‌اعتباری خنثی شده، اما در سایر شهرها نیازمند توجه مسئولان و رایزنی با اتحادیه‌های مربوطه هستیم. رئیس اتاق بازرگانی تبریز تاکید می‌کند: برندهای معتبر کفش تبریز می‌توانند به صورت یک هلدینگ و غول اقتصادی در کشور ظاهر شوند و حتی صادرات کفش را هم متحول کنند، اما زیرساخت‌های اولیه این اتفاق ضروری فراهم نشده و نیاز به حمایت و همگرایی در این زمینه وجود دارد.


تلاش برای ایجاد فروشگاه‌های دائمی کفش تبریز 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به توانایی استان در تولید کفش می‌گوید: سالانه 30 میلیون جفت کفش در استان تولید می‌شود که نزدیک به 18 درصد نیاز کشور بوده و در صورتی که موانع عرضه و فروش رفع شود، این سهم بیشتر نیز خواهد شد. «حسین نجاتی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر خوشه کفش تبریز بیش از 40 هزار نفر فعال تنها در داخل استان دارد که در بیش از 70 واحد صنعتی و 500 واحد خانگی فعال هستند و این فعالان در آستانه شب عید به فروش بیشتر امید بسته‌اند. 

وی با اشاره به عمده چالش‌ها و مسائل پیش روی صنعت کفش دست‌دوز و کفش صنعتی تبریز برای حضور در بازارهای کشور، اظهار می‌دارد: وجود واسطه‌ها و نقش آنها در افزایش قیمت تمام‌شده کفش دست‌دوز و مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صنعتی از چالش‌های صنعت کفش تبریز برای حضور پررونق در بازار شب عید است. مردم انتظار دارند تا کفش تبریز را به قیمت واقعی خریداری کنند، اما برخی واسطه‌ها در داخل و خارج استان خرید کفش باکیفیت و با قیمت مناسب را برای مردم مشکل کرده‌اند. 

نجاتی ادامه می‌دهد: با هدف حذف واسطه‌ها و پایین آوردن قیمت تمام‌شده کفش تبریز و حمایت از تولیدکنندگان، ایجاد فروشگاه و نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم کفش تبریز در داخل و خارج از استان ضروری است و با توجه به اعتبار کفش تبریز، ایجاد این بازارهای دائمی با خلاقیت فعالان کفش تبریز ممکن خواهد بود. این مسئول به فعالیت‌های جزیره‌ای فعالان کفش تبریز و استان اشاره می‌کند و می‌گوید: بخش خصوصی استان در حوزه کفش نیازمند همگرایی بیشتر است و نمی‌توان از دولت انتظار ایجاد هلدینگ را داشت، ولی به عنوان مسئولان دولتی، ایجاد شهرک صنفی تخصصی کفش تبریز با هدف تجمیع فعالان این صنف و همگرایی بیشتر را پیشنهاد داده‌ایم که نیازمند حمایت و همراهی خود فعالان این حوزه است. این شهرک می‌تواند زمینه حضور منسجم‌تر در خارج از استان را فراهم کند.


تسهیل حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌ها 

رئیس سازمان صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای تولید و فروش کفش در استان می‌گوید: پس از سفر رئیس‌جمهوری به تبریز در سال جاری، جلسات متعددی برای بررسی راهکارهای رونق و فروش کفش تبریز صورت گرفته که بخشی از این برنامه‌ها در میان‌مدت خود را نشان می‌دهد، اما برای کوتاه‌مدت نیز رونق‌بخشی به فروش کفش و عرضه در خارج از استان و کشور صورت 
می‌گیرد. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به پایان سال و پیش‌بینی افزایش تقاضا برای کفش تبریز، برای افزایش فروش این محصول در سایر استان‌ها بازاریابی در تمام استان‌های کشور از سوی تولیدکنندگان بزرگ کفش تبریز با حمایت ما در حال انجام است. البته تولیدکنندگان خرد توان راه‌اندازی شبکه بازاریابی گسترده را ندارند که در این زمینه اقداماتی از جمله برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیل حضور این تولیدکنندگان در بازارهای نوروزی خارج از استان در حال انجام است. 
نجاتی تاکید می‌کند: یکی از راهکارهای افزایش فروش کفش تبریز ارتقای طراحی آن است که برای این منظور از فعالان تولید کفش خواسته شده از طراحان باتجربه و توانمند بهره ببرند.


سوءاستفاده از نام کفش تبریز در بازار شب عید

یکی از گلایه‌های اصلی تولید‌کنندگان کفش تبریز سوء‌استفاده از برند کفش تبریز از سوی فروشگاه‌های غیرمعتبر در شهرهای مختلف کشور حتی در خود آذربایجان شرقی است. کفش‌های خارجی و حتی داخلی بی‌کیفیتی که به نام کفش تبریز به فروش می‌رسند و علاوه بر کسادی بازار کفش تبریز‌، به علت کیفیت نامرغوب موجب خدشه به این برند هم می‌شوند. با توجه به این‌که کفش تبریز با مواد اولیه مرغوب تولید می‌شود معمولا قیمت بالاتری دارد، اما این قیمت بالاتر با دوام بیشتری همراه است که موجب صرفه اقتصادی برای خریداران می‌شود. نبود فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های توانمند کفش تبریز در شهرهای دیگر موجب شده تا تولید‌کنندگان تنها از طریق نمایشگاه‌های فروش ویژه در ایامی مانند شب عید بتوانند با مشتریان خارج از استان ارتباط برقرار کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید