• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4890
+
-

تحت هر شرایطی باید استحصال آب کاهش یابد

 

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به شرایط منابع آبی، باید کشور را وادار به رعایت استانداردهای جهانی استحصال آب کنیم.

 

عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فشار بیش از حد به منابع آبی کشور گفت: وقتی به جای 40درصد برداشت از منابع تجدیدپذیر 110درصد برداشت می‌کنیم، یعنی در حال ویران کردن کشور هستیم؛ بنابراین تحت هر شرایطی و به هر طریقی باید استحصال آب در کشور کاهش یابد.

 

وی اظهار کرد: برای محیط‌زیست مهم نیست که در وهله اول چند تن محصول برداشت می‌شود، بلکه مهم این است که چند درصد از آب‌های تجدیدپذیر در کشور استفاده می‌شود؛ مثلا اگر سالی چند هزار میلیارد تومان روی بهره‌وری آب سرمایه‌گذاری می‌کنیم ولی منتج به کم‌کردن استحصال نمی‌شود، این از نظر زیست‌محیطی بی‌فایده است.

 

کلانتری با اشاره به اینکه اقتصادی‌ترین نحوه تأمین آب، بهره‌وری از آن است، گفت: به‌عنوان مثال اگر همان پولی که قرار است در پروژه انتقال آب هزینه شود، صرف بهره‌وری آب کنند، قطعا کمبود آن جبران خواهد شد و می‌توانند آب مورد نیاز را از آب شیرین موجود در منطقه تأمین کنند.

 

وی افزود: وزارت جهادکشاورزی در جهت افزایش بهره‌وری آب کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کند اما این افزایش منتج به کاهش برداشت آب نمی‌شود و بهره‌وری را بالا نمی‌برد و درواقع سطح زیرکشت را بالا می‌برد؛ یعنی در کلان برای محیط‌زیست فرقی نمی‌کند. ممکن است محصول کشاورزی اضافه شود اما برای حفظ محیط‌زیست هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

 

کلانتری اظهار کرد: از دید ما بهره‌وری زمانی اتفاق می‌افتد که برداشت کم شود. از نظر من به‌عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و فردی که قبلا وزیر کشاورزی بوده‌ام، این روش بهره‌وری هیچ فایده‌ای برای محیط‌زیست ندارد. درواقع، با این روش به‌طور مرتب سطح زیرکشت را افزایش می‌دهند.

 

وی درباره استفاده از آب دریا گفت: 80درصد زندگی مردم جهان در حاشیه دریاهاست. ایران نیز دارای 3حوضه آبی مهم در شمال و جنوب است که حجم زیادی از جمعیت در این نوارهای ساحلی زندگی می‌کنند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: از آبادان تا چابهار 8/1درصد جمعیت کشور زندگی می‌کنند که اگر بخواهیم جمعیت را در مکران در کنار ساحل هم حفظ کنیم باید آب داشته باشیم.

 

وی اظهار کرد: اکنون کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سالانه نزدیک به 10تا 12میلیارد مترمکعب آب را شیرین و استفاده می‌کنند اما ما هنوز به 400میلیون مترمکعب هم نرسیده‌ایم که می‌توان با تأکید بر حفظ نکات زیست‌محیطی این کار را توسعه داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید