• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48899
+
-

مشکلات ریز و درشت «گازرگاه»

اهالی محله «گازرگاه» مشکلات خود را با همشهری در میان گذاشتند

محله
مشکلات ریز و درشت «گازرگاه»

فاطمه رهبر|‌  یزد- خبرنگار:


گازرگاه یکی از محله‌های قدیمی یزد با قدمت چندصد ساله است. این محله ساختمان‌ها و بناهای متراکم و کوچه‌های کاهگلی دارد. البته برخی از خانه‌های نوساز نیز به آن نفوذ کرده‌اند اما همچنان این بافت از معماری سنتی و ایرانی برخوردار است. در این محله که به دلیل قرارگیری در مرکز شهر و نزدیکی به بافت جهانی و تاریخی و همچنین برخورداری از برخی بناهای ملی محوری ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران دارد، اماکن اقامتی و هتل‌های سنتی نیز ایجاد شده است.

 اماکن تاریخی مانند آب‌انبار، حسینیه و مسجد متعلق به عصر قاجار نیز در آن قرار دارد که مهم‌ترین آنها حسینیه خشمال است که به ثبت ملی رسیده است. به این محل سر زدیم تا از مشکلات آن باخبر شویم.


بی‌بهره از مزایای جهانی شدن

«محمود عنوانی» یکی از ساکنان قدیمی محله گازرگاه گفت: جهانی شدن بافت تاریخی یزد متاسفانه تاثیری بر توسعه این محله نداشت به طوری که به دنبال بارندگی‌های اخیر، حسینیه معروف و قدیمی این محل به نام «خشمال‌آباد» آسیب دید.
وی اجاره دادن خانه‌های این محله را به اتباع بیگانه یکی از دیگر مشکلات آن عنوان کرد و افزود: کم‌لطفی اهالی محله به اجاره دادن اکثر خانه‌های آن به اتباع بیگانه منجر شده و تمرکز آنها در این محله امنیت بافت را کاهش داده است. این در حالی است که علاوه بر مردم بومی، گردشگران خارجی نیز در این محله‌ تاریخی تردد می‌کنند.


نبود پارکینگ در محله

«علی محمدی» دیگر شهروند ساکن در محله گازرگاه با اشاره به نبود پارکینگ در محله تصریح کرد: 2 پارکینگ در مجاورت حسینیه‌ها قرار دارند اما جز در ایام محرم کاربردی ندارند در حالی که کوچه‌های این محله در بخشی باریک‌تر می‌شوند و امکان عبور و مرور خودرو در آنها وجود ندارد. عدالت در ایجاد پارکینگ در این محله رعایت نشده و بخشی از محله که فاصله زیادی با پارکینگ‌ها دارد، از این امکان بی‌نصیب مانده است.


نیاز به اعتبارات مدیریت بحران

«سید مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با بیان این‌که بارندگی‌های اخیر خسارت‌های زیادی به شهر و بافت تاریخی وارد کرده است، گفت: میراث فرهنگی به دلیل کمبود امکانات و مصالح در حال حاضر نمی‌تواند به تمامی محله‌ها و بافت تاریخی خدمات‌رسانی کند. از طرفی برخی مصالح نیز متعلق به پرو‌ژه‌های خاصی هستند که نمی‌توان از آنها استفاده کرد. وی ادامه داد: از آنجا که با کمبود شدید امکانات و خسارت‌های بالای 9 میلیارد تومان روبه‌رو هستیم، به اعتبارات و کمک‌های ستاد بحران نیاز داریم تا بتوانیم به تمام اماکن آسیب‌دیده و ساکنان بافت تاریخی خدمات‌رسانی کنیم.


محرومیت اتباع از تحصیل، نقض حقوق بشر است

«عباس دانافر» مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با تاکید بر لازم بودن خدمت‌رسانی آموزشی به فرزندان اتباع بیگانه تصریح کرد: حدود 90 درصد جامعه ما اتباع بیگانه را مانند سایر شهروندان پذیرفته‌اند و زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار آنها دارند. از طرفی، هرگونه محروم کردن فرزندان آنها از تحصیل با قوانین حقوق بشر و انسان‌دوستانه مغایرت دارد. وی با بیان این‌که فرزندان اتباع بیگانه مانند سایر کودکان و نوجوانان حق تحصیل دارند، گفت: دانش‌آموزان اتباع، با آموزش و تبادل فرهنگی، از سطح فرهنگ بالاتری بهرمند می‌شوند که منفعت آن به تمام مردم خواهد رسید و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آنها نیز به یقین کاهش خواهد یافت.


امنیت محله تامین می‌شود

سرهنگ «محمدرضا مزیدی» مسئول معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد با اشاره به دشواری تامین امنیت بافت گسترده تاریخی یزد تصریح کرد: گستردگی این بافت و عدم قابلیت تردد خودروهای گشت در آن باعث شده است گشت‌های موتوری و حتی پیاده در آن تردد کنند.

وی افزود: البته گشت نیروی انتظامی بر تمام بافت نظارت خاص دارد. به‌ویژه در اماکن تاریخی و محل تردد گردشگران شدت نظارت بیشتر است. حتی شاهد استقرار نیروهای گشت در برخی اماکن مانند فهادان هستیم که استقرار سایر نیروها با تحویل محلی برای حضور و حتی استقرار دائمی آنها فراهم خواهد شد.  این مسئول گفت: گازرگاه نیز از محله‌هایی است که همیشه نیروهای گشت به آن سر می‌زنند اما به دلیل آن‌که این محله تاریخی نیز گسترده است، نمی‌توان انتظار داشت هر خانه و هر کوچه یک پلیس داشته باشد. سرهنگ مزیدی با اشاره به تامین امنیت محله تاریخی گازرگاه عنوان کرد: مردم نیز می‌توانند به صورت خاص با 110 تماس بگیرند و موارد مذکور را اطلاع دهند و با این روش با نیروی انتظامی همکاری کنند.


ایجاد پارکینگ تا قبل از نوروز

شهردار منطقه تاریخی یزد، از اختصاص زمینی برای ایجاد پارکینگ در محله گازرگاه خبر داد و گفت: زمینی به وسعت 5 هزار متر‌ مربع در ابتدای خیابان سلمان برای پارکینگ انتخاب و برای تملک آن اقدام شده است.
«سید محمود کشفی‌پور»  با اشاره به تامین پارکینگ این محله تا قبل از فرارسیدن ایام نوروز افزود: این پارکینگ در حال حاضر به صورت موقت در اختیار شهرداری قرار گرفته و تلاش برای تملک آن نتیجه‌ای نداشته است. تملک آن 10 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :