• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48862
+
-

خداحافظی با خرید خدمت سربازی

گزارش2
خداحافظی با خرید خدمت سربازی

مجلس با تصویب ‌بندی از لایحه بودجه ۹۸ درباره لزوم تسویه‌حساب خریداران خدمت سربازی مشمول در سال‌جاری، عملا به خرید خدمت سربازی در سال ۹۸ خاتمه داد. زمزمه‌های منتفی شدن خرید خدمت سربازی از اواخر دی‌ماه گذشته به گوش می‌رسید. سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح که از ابتدا به‌شدت با این طرح مخالف بود، اواخر دی‌ماه سال‌جاری نیز با مطرح شدن موضوع تمدید طرح خرید خدمت سربازی در سال 98واکنش نشان داد وگفت: «پس از اجرای قانون جریمه مشمولان غایب، تعداد مشمولان غایب افزایش یافت و این طرح کاملا غیرمنطقی است.» بعد از کشمکش‌های فراوان دراین باره، بالاخره دیروز مجلس بندی از لایحه بودجه ۹۸ درباره لزوم تسویه‌حساب خریداران خدمت سربازی مشمول در سال‌جاری را به تصویب رساند. به گفته یکی از اعضای هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نمایندگان مجلس با این اقدام عملا نشان دادند که با رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح برای خاتمه دادن به خرید خدمت سربازی در سال 98موافق هستند و در واقع رأی به منتفی شدن این طرح داده‌اند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز و در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی، بند الحاقی ۳ تبصره ۱۱ را تصویب کردند. بر این اساس دولت مکلف است اقساط جریمه غیبت از خدمت وظیفه عمومی افرادی را که تا پایان سال ۱۳۹۷ متقاضی پرداخت اقساطی این جریمه‌ها بوده‌اند تا پایان سال ۱۳۹۸ وصول و به‌حساب خزانه واریز کند. افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به تسویه اقساط خود اقدام نکنند مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند.در چند سال گذشته بندی در لایحه بودجه برای تعیین شرایط خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب تصویب می‌شد که امسال این بند از بودجه حذف شد؛ لذا پرونده خرید خدمت سربازی در سال ۹۸ بسته شد.در همین رابطه محمدجواد جمالی، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایسنا گفت: با تصویب این بند از لایحه بودجه عملاً در سال آینده خرید خدمت سربازی نداریم و باید مشمولان سال ۹۷ تا پایان سال۹۸ تسویه‌حساب کنند.

دلایل مخالفت رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح که باعث شد مجلس به منتفی شدن طرح خرید خدمت سربازی در سال 98رضایت دهد به شرح زیر است:« کاهش تعداد مشمولان غایب که سنی از آنها گذشته از اهداف اصلی ‌این قانون بود، اما الان می‌بینیم این قانون نتیجه عکس داده است. چون تعداد مشمولان غایب در زمان تصویب این قانون، 2 میلیون و 100 هزار نفر بود اما هم‌اکنون به 2 میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است. تعداد کسانی که بیش از ۸ سال غیبت دارند و از طرح استفاده می‌کنند، سالانه کمتر از هزار نفر است اما هر ساله چند هزار نفر به غایبین اضافه می‌شوند تا بعد از ۸ سال از جریمه استفاده کنند. این طرح باعث کمبود سرباز شده؛ لذا فشار زیادی به سربازان در حال خدمت وارد می‌شود .با تصویب مجدد این طرح احساس تبعیض و بی‌عدالتی در بین سربازان رواج یافته و روحیه آنها را تضعیف می‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید