• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4883
+
-

مهار گردوغبار خوزستان اعتبار می‌خواهد

مدیر ملی پدیده گردوغبار : 350هزار هکتارکانون‌ جدید گردو غبار به‌دلیل خشکسالی و مدیریت نادرست منابع آبی در خوزستان شکل گرفته است

گردو غبار
مهار گردوغبار خوزستان اعتبار می‌خواهد

اسدالله افلاکی/ دبیر گروه زیست بوم:

 

انتشار خبری از قول معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مبنی بر حذف بودجه مقابله با گردو‌غبار خوزستان از بودجه سال 97ازسوی کمیسیون تلفیق مجلس باعث نگرانی کارشناسان حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی مجلس شد. خبری که البته سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس آن‌را تکذیب کرد.

 

 

 

100میلیون دلار برای مقابله با گردوغبار

 

علی‌اصغر طهماسبی بیرگانی، مدیر ملی پدیده گردوغبار درباره منابع مالی مهار کانون‌های گردوغبار به همشهری گفت: برای نخستین بار، امسال دولت 100میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با گردوغبار اختصاص داد که کمک بزرگی برای اجرای طرح‌های مقابله با گردوغبار است.

این مقام مسئول علاوه بر تأمین منابع مالی، مهم‌ترین راهکار مقابله با گردوغبار با منشأ داخلی را تخصیص و تأمین حقابه تالاب‌ها و حقابه منابع طبیعی دانست و گفت: علاوه برحقابه محیط‌زیستی تالاب‌ها، تأمین حقابه منابع طبیعی ضروری است. این حقابه مربوط به هورها و مراتعی است که در حوزه منابع طبیعی واقع شده و درصورت تأمین نشدن باعث توسعه کانون‌های گردوغبار در این مناطق خواهد شد.

 

 

 

کمبود سیلاب به گردوغبار دامن زده است

 

به گفته طهماسبی‌بیرگانی، عمده مشکل خوزستان، کمبود پخش آب به‌صورت سیلاب‌هایی است که به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر و کم شدن آورد آب رودخانه‌ها اکنون وجود ندارد. وی درباره مصوبه 15فروردین امسال هیأت دولت در خوزستان گفت: بخش عمده این مصوبه به مدیریت برق وآب وفاضلاب اختصاص داشت که منابع مالی آن تأمین شد اما براساس این مصوبه منابع مالی و اعتبار‌ی مواردی که وزارت نیرو و سازمان جنگل‌ها ملزم به اجرای آن هستند باید از منابع عمومی تأمین شود که متأسفانه این منابع تأمین نشد و به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی، وزارت نیرو اقدامی دراین زمینه(رها‌سازی‌ حقابه منابع طبیعی) صورت نداده است.

 

 

 

اقدامات انجام شده برای مهار گردوغبار

 

مدیر ملی پدیده گردوغبار در بخشی از گفته‌های خود درباره اقدامات انجام‌شده برای مهار گردوغبار با منشأ د‌اخلی در خوزستان گفت: سال قبل، با وجود زمان اندک، حدود 4850هکتار عملیات نهالکاری در جنوب شرق اهواز که از کانون‌های بحرانی گردوغبار بود انجام شد. امسال نیز 19هزار هکتار نهالکاری، 27هزار هکتار عملیات قرق، 12500هکتار مدیریت چرا، و بالغ بر 16هزار هکتار عملیات مالچ پاشی همراه با نهالکاری و ایجاد پوشش گیاهی در دستور کار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفت که در حال اجراست. این حجم عملیات در طول فعالیت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بی‌سابقه است. علاوه براین، 150میلیارد تومان اعتبار برای مهار کانون‌های گردوغبار با منشأ داخلی خوزستان پیش‌بینی شده است.

 

وی درباره مساحت کانون‌های گردوغبار خوزستان هم گفت: یک میلیون هکتار کانون فرسایش بادی و گردو‌غبار به‌صورت توامان وجود دارد که از قدیم هم وجود داشته است اما 350هزار هکتار از این کانون‌ها، کانون‌های نوظهور است که به‌دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی سال‌های اخیر وعدم‌آورد آب‌های رودخانه‌های بالادست و مدیریت نادرست منابع آبی شکل گرفته است.در واقع آنچه امروز در خوزستان شاهد هستیم طی یک بازه زمانی 12ساله اتفاق افتاده و طبیعی است که مهار این کانون‌ها زمانبر است و نباید انتظار داشته باشیم که در زمان کوتاه بتوان این معضل را برطرف کرد.

 

 

 

مسئولان محیط‌زیست گل به‌خودی می‌زنند

 

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اهمیت بحران ریزگردها در استان‌هایی مثل خوزستان برای مجلس گفت: بودجه ریزگردها به هیچ وجه حذف نشده و حذف نخواهد شد. او در واکنش به اظهارات کریم شافعی، معاون سازمان محیط‌زیست که گفته بودجه ریزگردها در کمیسیون تلفیق حذف شده است گفت: متأسفانه این دوستان اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و معلوم نیست با این جو‌سازی‌‌ها به‌دنبال چه هستند و چه در سر دارند. یوسف‌نژاد با انتقاد از عدم حضور معاونان سازمان محیط‌زیست در مجلس و در جلسات کمیسیون تلفیق برای پیگیری مسائل زیست‌محیطی گفت: چند‌ماه از استقرار رئیس و معاونان سازمان محیط‌زیست می‌گذرد و ما هنوز آنها را ندیده‌ایم. وی افزود: ما هنوز ردیف‌ها و جداول مربوط به ریزگردها را رسیدگی نکرده‌ایم که دوستان اینگونه پیش داوری می‌کنند، قطعا مسئله مهم و امنیتی مثل ریزگرد­ها بودجه اساسی می‌خواهد. یوسف‌نژاد با قدردانی از نمایندگان مردم خوزستان و پیگیری آنها درباره بودجه ریزگردها، از مسئولان اجرایی گلایه کرد و گفت: باید تأسف خورد برای این مسئولان که حتی یک‌بار هم پیگیر مسائل مربوط و حتی بودجه آن نبوده‌اند. سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه بودجه بحران ریزگردها، ذیل صندوق توسعه ملی تعریف شده است گفت: اگر از این محل هم ردیف بودجه مربوط به ریزگردها حاصل نشد ما این بودجه را از محل دیگری تأمین خواهیم کرد. از سوی دیگر علی ساری نماینده مردم اهواز هم در گفت‌وگو با همشهری گفت: در لایحه چاپی دولت ردیف بودجه ریزگردها ذیل صندوق توسعه ملی 155میلیون دلار تعریف شده است که امیدواریم در صحن هم نمایندگان به آن توجه کنند و رأی بیاورد. او می‌گوید ما تأیید نمی‌کنیم که این ردیف بودجه در کمیسیون تلفیق حذف شده است. نماینده مردم اهواز در مجلس در واکنش به ادعای معاون سازمان محیط‌زیست مبنی بر حذف بودجه ریزگردهای استان خوزستان گفت: به مسئولان محیط‌زیست عرض می‌کنیم که گل به‌خودی نزنند، دفاع پیشکش. آنها باید بیشتر به مسائل محیط‌زیست اهمیت بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید