• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48825
+
-

اختلال در سامانه فروش فوری خودروسازان

خودرو
اختلال در سامانه فروش فوری خودروسازان


مشکلات فنی در سامانه فروش موجب توقف و اختلال فروش فوری و نقدی محصولات ایران‌خودرو و سایپا شد و همزمان روند افزایش قیمت‌ها در مبادلات روز شنبه بازار خودرو ادامه یافت.

به گزارش همشهری، مشتریان خودروهای داخلی که در سومین روز فروش فوری- نقدی محصولات ایران‌خودرو از ساعت 10صبح دیروز به سامانه فروش این شرکت‌ها مراجعه کرده بودند به در بسته خوردند. توجیه خودروسازان برای توقف فروش فوری، بهانه همیشگی مشکلات فنی و اختلال در سامانه فروش بود. با‌وجود این، طرح فروش فوری- نقدی سایپا از ساعت 16دیروز دوباره آغاز شد اما از فروش فوری محصولات ایران‌خودرو خبری نشد. برخی مسئولان ایران‌خودرو در پاسخ به پیگیری همشهری مشکلات فنی را علت توقف طرح فروش فوری اعلام کردند و قول دادند این شرکت کاهش عرضه خودرو به‌دلیل توقف فروش نقدی دیروز خود را در طرح امروز با افزایش تنوع سبد محصولات جبران خواهد کرد. پیش‌تر اخباری مبنی بر عرضه 2خودروی پژو 206تیپ 2 با قیمت 60میلیون و 750هزار تومان و پژو 206صندوقدار 73میلیونی منتشر شده بود که بیانگر کاهش 11میلیون تومانی قیمت پژو 206تیپ 2 نسبت به روزهای قبلی فروش فوری- نقدی این خودرو براساس ضوابط اعلام شده بود. به گفته فعالان صنفی شوک ناشی از قیمت‌گذاری بالای خودروهای عرضه‌شده در طرح فروش فوری- نقدی محصولات خودروسازان در یک هفته گذشته موجب تشدید رکود و به کما رفتن بازار خودرو شده؛ زیرا به‌دلیل افزایش مداوم قیمت خودرو در بازار آزاد، فروشندگان از عرضه خودروهای دپو شده خود به امید گرانی بیشتر خودداری می‌کنند و مشتریان نیز قادر به خرید خودرو با قیمت‌های بالای حاشیه بازار نیستند.

از سوی دیگر ناتوانی طرح فروش فوری محصولات ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل مشکلات عرضه و قیمت‌گذاری بالای این خودروها، موجب بالاگرفتن موج انتقادها نسبت به سیاست‌های وزارت صنعت در تنظیم بازار خودرو شد و برخی نمایندگان از قرار گرفتن طرح استیضاح وزیر صنعت در دستور کار مجلس خبر دادند. امیر خجسته، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس با بیان این مطلب به فارس گفت: قیمت بازار آزاد مدنظر وزارت صنعت و خودروسازان، مبنایی ندارد. دلال‌ها در حال مدیریت وزارت صنعت هستند و به همین دلیل استیضاح رحمانی را در دستور کار قرار دادیم. او افزود: متأسفانه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به حیاط‌خلوت دولت‌ها تبدیل شده و هر طور که بخواهند این شرکت‌ها را مدیریت می‌کنند.

   ادامه گرانی
دیروز افزایش قیمت خودروهای پرتقاضا در حاشیه بازار ادامه یافت به‌نحوی که با قیمت 51میلیون تومانی پراید 111شکاف قیمت کارخانه و بازار این خودرو به 14میلیون تومان رسید. همچنین پژو 206 تیپ 2 با قیمت 81میلیون، پژو206 تیپ‌5 با قیمت 95میلیون، سمند EF7 با قیمت 91میلیون و 500هزار، چانگان 167میلیون، پژو207اتوماتیک 135میلیون و 500هزار، ساینا دنده‌ای 60میلیون و پژو 206صندوق‌دار با قیمت 100میلیون تومان عرضه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید