• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48817
+
-

چالش سفرهای نوروزی

بلیت قطار نیست،نرخ هتل‌ها متفاوت است و اقامتگاه‌های بومگردی برای هر شب اقامت 70 تا 100هزار تومان می‌گیرند

چالش سفرهای نوروزی

محمد باریکانی/خبر‌نگار

بسته‌های سفر ارزان در نوروز امسال آماده شده ‌و آنطور که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صبح دیروز در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر اعلام کرد، مردم می‌توانند در تعطیلات نوروز با انتخاب سیستم حمل‌ونقل ریلی و انتخاب اقامتگاه‌های بومگردی نوروز‌98 سفر ارزان داشته باشند.
مونسان البته گفته است که نوروز 98 نرخ هتل‌ها افزایش نمی‌یابد و بدین‌ترتیب افرادی که بخواهند در هتل‌های کشور اقامت کنند، می‌توانند با نرخ سال‌97 در سفرهای نوروزی برای اقامت به هتل بروند.سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تلاش است تا نوروز امسال توزیع سفر را به مناطق شرق و غرب کشور روانه کند تا استان‌های کمتر‌برخوردار با جاذبه‌های گردشگری بکر و جذاب بتوانند به چرخه گردشگری ایران وارد شوند. تا پیش از این تنها مناطق شمالی و جنوبی ایران هدف گردشگری بودند اما اکنون با سیاستگذاری جدید سازمان میراث‌فرهنگی و تلاش معاونت گردشگری آن سازمان قرار است توزیع سفر در کشور عادلانه صورت بگیرد.

وجود 400  اقامتگاه بومگردی استاندارد درکشور

اما از وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی نیز مطلع شوید. همشهری در گفت‌وگو با برخی مالکان اقامتگاه‌های بومگردی و اعضای جامعه اقامتگاه‌های بومگردی کشور وضعیت این اقامتگاه‌ها و هزینه اقامت در آنها در سفرهای نوروزی را جویا شد.
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفته است که 1500اقامتگاه بومگردی در کشور وجود دارد که می‌تواند میزبان گردشگران شود، اما اعضای جامعه اقامتگاه‌های بومگردی ایران به همشهری گفته‌اند که تنها 400اقامتگاه واقعی که تمامی اصول بومگردی را در اقامتگاه‌هایشان رعایت می‌کنند، در کشور فعال هستند و مابقی ممکن است خدماتی در حد خانه‌مسافر به گردشگران ارائه کنند.
براساس پیگیری‌های همشهری از اعضای جامعه اقامتگاه‌های بومگردی کشور، نرخ اقامت یک شب برای هر گردشگر در اقامتگاه‌های بومگردی کشور همراه با صبحانه برای گردشگران نوروزی بین 70 تا 100هزار تومان است و این مبلغ به اعضا‌ و دارندگان اقامتگاه‌های بومگردی کشور نیز ابلاغ شده است.
به گفته این اعضا، گردشگران نباید به هنگام اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی تصور کنند که در تاسیسات گردشگری لاکچری اقامت گرفته‌اند و باید سطح توقع خود از اقامت در این مراکز را با شیوه خدمات‌رسانی به گردشگران در این اقامتگاه‌ها هماهنگ کنند.
در همین رابطه اکبر رضوانیان، عضو جامعه اقامتگاه‌های بومگردی کشور به همشهری گفته است: نرخ اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی در حالی بین 70تا 100هزار تومان همراه با صرف صبحانه تعیین شده است که همه مردم در جریان وضعیت نرخ مواد غذایی در کشور هستند و اگر تا پیش از گرانی‌ها نرخ صبحانه برای یک نفر 12هزار تومان هزینه داشت، در شرایط فعلی این مبلغ به 30هزار تومان رسیده ‌که البته اقامتگاه‌های بومگردی همان نرخ 70تا 100هزار تومان را برای گردشگران به همراه صبحانه برای تعطیلات نوروز درنظر گرفته‌اند.
به گفته او، این اقدام در شرایطی صورت گرفته ‌‌که نرخ هزینه‌های اقامتگاه‌های بومگردی در محاسبه قیمت آب، برق، گاز و... بالا رفته است اما با این حال آنها همان مبلغ تعیین‌شده را از گردشگران نوروزی دریافت می‌کنند.آنطور که اکبر رضوانیان به همشهری گفته است، اعلام این موضوع از سوی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در موضوع ارزان‌سازی‌ سفر با انتخاب سیستم حمل‌ونقل ریلی و اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی از این منظر که اقامتگاه‌ها افزایش هزینه خدمات نداشته‌اند، درست
 است.
به گفته او، اگر گردشگران نیز از سایت‌های اصلی و پرترافیک گردشگری نوروزی فاصله بگیرند و سفر همه‌مکانی شود و گردشگران به روستاها هدایت شوند، اتفاقا اقامتگاه‌های بومگردی ظرفیت خوبی برای میزبانی از گردشگران دارند.
این عضو انجمن اقامتگاه‌های بومگردی کشور همچنین از گردشگران داخلی خواست که هنگام حضور در این اقامتگاه‌های بومگردی توقع ارائه خدمات در سطح تاسیسات گردشگری آنچنانی را نداشته باشند و بدانند که در این اقامتگاه‌ها باید روی زمین بخوابند و سرویس‌های بهداشتی هم ممکن است بیرون از اقامتگاه آنها باشد.


قطارها هفته اول نوروز پر شده‌اند


به‌رغم آنکه پیگیری‌های همشهری از یک سایت فروش بلیت قطار مشخص کرد که ظرفیت قطارها از همین حالا تا پایان هفته اول فروردین‌ماه 98پر شده است، با این حال بلیت قطار به مقصد خرمشهر در این هفته از 50تا بیش از 100هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.بلیت قطار از تهران به مقصد بافق یزد به تعداد محدود، آن هم از 10فروردین‌ماه موجود است. بلیت قطار از تهران به مقصد سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان اما به تعداد کافی موجود است که علاقه‌مندان به سفر به این خطه از کشور می‌توانند با پرداخت مبلغ 103تا حدود 150هزار تومان یک کوپه دربست به مقصد زاهدان بگیرند.از همین حالا بدانید که بلیت قطار تهران کرمانشاه که حدود 50تا 80هزار تومان فروخته می‌شود، موجود نیست و بنابراین سفر با قطار به مقصد کرمانشاه حتی تا پایان تعطیلات نوروزی، امری محال است.بلیت قطار از تهران تا کرمان هم تا 5فروردین‌ماه سال‌98 موجود نیست و از این تاریخ به بعد تعدادی کوپه خالی به ظرفیت 20کوپه در 3 قطار موجود است که اندکی کار را برای مسافران نوروزی در خطوط ریلی این مسیر سخت می‌کند.


هتل‌ها افزایش نرخ نداده‌انداما قیمت‌شان متفاوت است



علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در بخشی دیگر از گفت‌وگوی تلویزیونی خود با شبکه خبر اعلام کرده است که هتل‌ها در نوروز امسال افزایش نرخ ندارند. همشهری این گفته را با جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران مطرح کرد و از او خواست درباره آخرین هماهنگی‌ها برای گران‌نشدن نرخ هتل‌ها خبر دهد.
جمشید حمزه‌زاده نیز با اعلام اینکه جامعه هتلداران ایران از 2‌ماه پیش اعلام کرده بود نوروز سال98 هتل‌ها نرخ اقامت را افزایش نخواهند داد، گفت: در سالیان گذشته گاهی اتفاق افتاده بود که هتل‌ها در تعطیلات نوروز افزایش نرخ بدهند اما امسال اینگونه نیست.رئیس جامعه هتلداران ایران با تأکید بر این موضوع که نوسان نرخ هتل‌ها به میزان و شکل خدمات و فضای هتل‌ها بستگی دارد، افزود: درست است که هتل‌ها نوروز‌98 با افزایش نرخ مواجه نیستند اما گردشگران باید بدانند که قیمت هتل‌ها با ستاره همسان به چه دلیل متفاوت است و نباید احساس کنند که هتل‌ها با افزایش نرخ مواجه شده‌اند.او گفت: نوع خدمات، شکل و نحوه ساخت هتل، فضای بیرونی و داخلی هتل‌ها و... همگی باعث می‌شوند که مثلا 2هتل 4 یا 5ستاره قیمت متفاوت داشته باشند و این به‌معنای گران‌شدن نرخ اقامت در هتل‌ها نیست، چون هر اندازه که استاندارد خدمات هتلی افزایش پیدا کند، نرخ اقامت در آن نیز افزایش دارد.
حمزه‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان میراث‌فرهنگی نوروز امسال برای ارزان‌سازی‌ سفر با هتلداران ایران به تفاهم رسیده است، گفت: تنها یک صحبت کلی انجام شد و هماهنگی کامل نبود. ولی با این حال، جامعه هتلداران ایران برای حضور در هر طرحی که منجر به ارزان‌شدن سفر برای گردشگران از سوی هر دستگاه و سازمانی شود، آماده است و ارزان‌شدن سفر سیاست هتلداران ایران است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید