• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48821
+
-

پسماند کشاورزی خوراک دام می‌شود

رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور گفت که تلاش محققان این مؤسسه بر تبدیل انواع پسماندهای کشاورزی به خوراک دامی معطوف شده است.
سعید اسماعیل خانیان در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: از آنجا که مناطق مختلف کشور دارای محصولات متنوع زراعی و کشاورزی است، تلاش می‌شود برای تامین نیازهای دامی از پسماند این محصولات خوراک مناسب تامین شود. این اقدام موجب می‌شود تا خوراک دام‌ها با کمترین هزینه تامین شود، ضمن آنکه با غذای انسان در رقابت نباشد.
اسماعیل خانیان گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی و زراعی مناطق مختلف کشور، باید متناسب با این ظرفیت‌ها برای تامین خوراک انواع دام و طیور و زنبور عسل اقدام کرد.
وی یادآور شد که نیاز خوراک دامی در اقلیم سرد و گرم و در دوران مختلف زیست آنها اعم از بارداری و شیردهی تفاوت دارد و این احتیاجات باید برای دام‌های بومی هر منطقه شناسایی شود.اسماعیل خانیان افزود: مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور در این زمینه شیوه‌نامه‌هایی منتشر کرده که متناسب با اقلیم و نیازهای خوراکی دامی ترسیم شده است.
به گفته وی، یکی از بهترین مواد خوراکی که برنامه مناسب نداشت پسماندهای کشاورزی بود که می‌توان به پسماند چغندرقند، سرشاخه‌های نیشکر و بقایای کلزا اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید