• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48786
+
-

غلبه حاشیه بر متن در پارلمان خصوصی

ماجرای اختلاف اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بانک مرکزی بر سر نحوه بازگشت ارزهای صادراتی این روزها به غلبه حاشیه بر متن، آن هم همزمان با انتخابات اتاق بازرگانی تبدیل شده است.
عسگراولادی می‌گوید: بانک مرکزی با من لجبازی کرده و جلسه مشترک برگزار نمی‌کند. بانک مرکزی هم می‌گوید مانند سایر تجار و بازرگانان باید ارز صادراتی‌اش را به چرخه اقتصاد بازگرداند. حالا این تاجر باسابقه به طعنه و کنایه جایگاه عبدالناصر همتی را زیر بار انتقاد می‌گیرد و در یک نشست خبری با خبرنگاران می‌گوید: زمانی که صادرات من آغاز شد، رئیس‌کل بانک مرکزی و روابط عمومی آن هنوز به دنیا نیامده بودند که من کسب‌وکار صادراتی داشته‌ام و اکنون حرف‌های دروغی را مبنی بر بازنگشتن ارز حاصل از صادرات به من نسبت می‌دهند. او در واکنش به اعلام بانک مرکزی مبنی بر صادرات 16میلیون دلاری شرکت‌هایش، آن را قبول ندارد و می‌افزاید: برای من جای تعجب است که چرا بانک مرکزی اسرار یک تاجر را منتشر می‌کند، اما در عین حال حاضر نیست با من حرف بزند و باید اکنون پاسخ دهد به استناد کدام مدارک این اتهام را به من وارد کرده است. او تأکید کرد: تمام دفاتر و اسنادم را برای صادرات به مراجع صالح ارائه خواهم کرد. عسگراولادی حتی مدعی شده که سفارت 2هفته‌ای همتی در چین، محصول تلاش‌های او بوده و می‌گوید البته ما هم سفارت را برای او جور کردیم. اما این پایان ماجرا نیست و مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق ایران و چین به حمایت از عسگراولادی برخاسته و می‌گوید: در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته که بانک مرکزی علیه یک شخص بیانیه بدهد؛ این یعنی این آدم خیلی بزرگ‌تر از بانک مرکزی است که نمی‌تواند پشت پرده با آن صحبت کند و به تفاهم برسد. وقتی در آستانه انتخابات اتاق چنین بیانیه‌ای علیه یک فرد صادر می‌شود مشخص است که جریان از چه قرار است.
از جبهه مخالف جریان عسگراولادی هم، محمدرضا بهزادیان، رئیس اسبق اتاق تهران اعلام کرد: از برخی به‌دلیل اینکه ارز دولتی گرفته‌اند اما کالا وارد نکرده یا ارز خود را به سامانه نیما نیاورده‌اند، خواسته شده انصراف دهند‌ و به‌طور آبرومندانه از انتخابات اتاق کنار بروند. او افزود: اگر این انصراف‌ها به سبب مبارزه با فساد بوده یا اینکه از امکانات دولتی سوءاستفاده شده باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم و از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی می‌خواهیم که این موارد را با جدیت دنبال کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید