• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48779
+
-

صعود پرقدرت بورس روی موج دلار و FATF

شاخص‌ بورس تهران دیروز پس از ماه‌ها با یک صعود پرقدرت معادل 3درصد افزایش یافت

بورس
صعود پرقدرت بورس روی موج دلار و FATF

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با یک صعود پر قدرت معادل 3درصد افزایش یافت؛ این بیشترین مقدار رشد شاخص از پاییز امسال تاکنون است.
به گزارش همشهری، از 7مهر‌ماه که نزول سنگین شاخص بورس شروع شد این بازار نتوانسته بود رشد پرقدرتی را ثبت کند اما دیروز همزمان با بروز تحولات سیاسی و اقتصادی رکورد جدیدی را ثبت کرد و با 3درصد افزایش به 164هزارو 267واحد رسید. به‌نظر می‌رسد اعطای مهلت 4ماهه به ایران برای تصویب لوایح مرتبط با FATF، رشد قیمت دلار، صعود قیمت نفت، رشد تورم و همینطور افزایش قیمت فلزات اساسی در سطح جهان ازجمله دلایل رشد شاخص در مبادلات روز شنبه بوده است.
در مبادلات دیروز گروه‌های معادن و فلزات، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها که رشد قیمت سهامشان متاثر از افزایش قیمت نفت و فلزات اساسی است بیشترین نقش را در صعود شاخص داشتند و جمعا 4هزار واحد شاخص بورس را بالا کشیدند؛ با این حال برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که اعطای کمک‌های مالی دولت به‌خودرو‌سازان برای پرداخت بدهی‌هایشان به قطعه‌سازان که از هفته گذشته با تزریق 4هزار میلیارد تومان به این شرکت‌ها آغاز شده، در رشد بورس نقش اساسی داشته است.
در عین حال برخی دیگر از تحلیلگران عامل تورم را در صعود بازار سهام پر رنگ توصیف می‌کنند و معتقدند  با وجود اینکه قیمت همه کالاها متناسب با تورم رشد کرده اما قیمت سهام شرکت‌ها متناسب با تورم افزایش نیافته است. مهدی میرزایی یک تحلیلگر بازار سهام در کانال تلگرامش نوشت: قیمت کالا‌ها و خدمات در همه کسب و کارهای کوچک و بزرگ، همگام با تورم بالا رفته است. تنها بخشی که هنوز خیلی عقب است، بازار سهام است.او با بیان اینکه بازده دارایی‌های سهامداران حتی یک چهارم تورم هم نبوده، تأکید می‌کند: همه فعالان بازار سهام از تورم ارزی و کالایی عقب افتاده‌اند.

احتمال رشد تا 240هزار واحد
حسین زمانی درمزاری، کارشناس بازار سرمایه هم درباره علل رشد بازارسهام در مبادلات دیروز به همشهری گفت: چندین عامل بر رشد بازار سهام در مبادلات روز گذشته اثر داشت. نکته اول اعطای مهلت 4ماهه برای الحاق ایران به FATF است که اثر مثبتی بر بورس داشت و این احتمال وجود دارد که تا 4‌ماه آینده لایحه مربوط به آن در ایران تصویب شود و من نسبت به این موضوع خوش بین هستم. او افزود: بحث بعدی افزایش نرخ فلزات اساسی مثل سرب، روی و مس در بازار‌های جهانی است. به‌طور مثال، هم‌اکنون حجم ذخایر روی در جهان به پایین‌ترین حد خود در 10سال گذشته رسیده و این عامل به رشد قیمت این فلز در سطح جهان منجر شده است. 
او با بیان اینکه قیمت نفت هم در روزهای گذشته با رشد خوبی مواجه شده، گفت: عامل دیگری که بربازار سهام اثر گذاشته، افزایش نرخ دلار از 9500تا محدوده 13هزار تومان است؛ ضمن اینکه باید توجه داشت بازار سهام نسبت به بقیه بازار‌ها در مقایسه با رشد دلار و اثر تورمی آن جا مانده است. زمانی افزود: با وجود رشد دلار قیمت سهام برخی شرکت‌ها همچنان با نرخ‌های قبلی دلار محاسبه و ارزشگذاری می‌شود و هنوز برنامه‌شان را در برابر افزایش قیمت ارز تنظیم نکرده‌اند.به گفته او، بازار سهام تنها بازاری است که نسبت به تورم عقب مانده و نتوانسته خود را با ارقام جدید منطبق کند.
این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین به کمک مالی دولت به قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: به‌دلیل زیان شرکت‌های خودرو‌ساز و بدهی آنها به قطعه‌سازان، دولت مصوب کرده 20هزار میلیارد تومان به‌خودرو‌سازان پرداخت کند که این کار از هفته قبل به‌صورت مرحله‌ای آغاز شده و تاکنون به هر خودرو‌ساز 2هزار میلیارد تومان اختصاص یافته که باید بابت بدهی به‌حساب قطعه‌سازان واریز شود.
 او با بیان اینکه پرداخت این کمک مالی از سوی دولت روی سهام شرکت‌های قطعه‌ساز و خودرو‌ساز اثر داشته، گفت: پرداخت این مبلغ از سوی دولت، اثر مناسبی بر سهام این شرکت‌ها داشته به‌طوری که در مبادلات دیروز به رشد قیمت سهام این شرکت‌ها منجر شده است.
او درباره آینده شاخص بورس گفت: پیش‌بینی من این است که شاخص بورس در گام نخست تا محدوده 170هزار واحد رشد کند و درصورت عبور از این مرحله تا 190هزار واحد افزایش یابد. به گفته او، درصورت عبور شاخص از محدوده 190هزار واحد این پتانسیل وجود دارد که شاخص در سال بعد تا محدوده 240و حتی 260هزار واحد افزایش یابد.

   تجدید ارزیابی دارایی‌ها

حسین زمانی،‌کارشناس بازار مالی به بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند در آینده بازار سهام نقش مؤثری داشته باشد بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و فروش اموال مازاد آنها به‌ویژه بانک‌ها و شرکت‌های خودرو‌سازی‌ است. او با بیان اینکه بانک‌ها 100هزار میلیارد تومان اموال مازاد دارند، ادامه داد: درصورتی که اموال مازاد بانک‌ها فروخته شود و دارایی آنها تجدید ارزیابی شود با درنظر گرفتن نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها این گروه می‌توانند بار دیگر همچون قبل از سال 1395رهبری بازار سهام را در دست بگیرند و به رشد بازار سهام منجر شوند. او همچنین به فروش اموال مازاد خودرو‌ساز‌ها و همینطور تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران خودرو اشاره کرد و گفت: ایران خودرو هم بحث تجدید ارزیابی دارایی‌هایش را در دستور کار قرار داده و چنانچه این کار انجام شود ایران خودرو می‌تواند از مشکلات مالی‌اش رها شود و از شمول ماده 141قانون تجارت خارج شود. او افزود:ایران خودرو همچنین اعلام کرده است قصد دارد بلوک 10درصدی سهام بانک پارسیان را بفروشد که اگر این اتفاق محقق شود اثر خوبی بر سهام ایران خودرو بر جای خواهد گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید